شناسهٔ خبر: 67664571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

پیام همکاری چین و روسیه به ناتو: از دریای جنوبی چین تا مرزهای لهستان

همزمان با نشست اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در واشنگتن برای حمایت از اوکراین، ناوهای چین و روسیه در دریای جنوبی چین به رزمایش پرداختند و در شرقی‌ترین مرزهای ناتو در لهستان ارتش آزادی‌بخش خلق چین با سربازان بلاروس، تمرینات ضدتروریستی برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین برای رزمایش‌ ضدتروریسم با همراهی بلاروس در این کشور مستقر شدند، این رزمایش ۱۱ روزه با نام یورش عقاب ۲۰۲۴ در ۸ ژوئیه (۱۸ تیر) در آستانه نشست سران ناتو، آغاز شد و در نزدیکی شهر برست بلاروس در ۵ کیلومتری مرز لهستان در جریان است.

تحلیلگران می‌گویند که این رزمایش که اولین همکاری نظامی میان چین و بلاروس است، از روابط دفاعی رو به رشد دو کشور خبر و نشان می‌دهد که مینسک به عنوان هم‌پیمان مسکو، دوست پکن نیز خواهد بود. پس از عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگهای، چین در حال تعمیق روابط خود با کشورهای هم نظر خود در اروپا است که از اهداف این کشور حمایت می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ۱۱ ژوییه (۲۱ تیر) در نشست سران این ائتلاف در واشنگتن گفت: این تمرینات نظامی «بخشی از یک الگوی فکری» در اروپا، آفریقا، قطب شمال و مناطق دیگر است.

وزارت دفاع بلاروس در پستی در تلگرام اعلام کرد این رزمایش پاسخی به سیاست خارجی تهاجمی غرب در قبال بلاروس و تحریک اوکراین است و افزود: گروه‌بندی ناتو در مرز با بلاروس به سرعت در حال رشد است که این امر به افزایش تنش در مرزها و منطقه منجر می‌شود.

سران ناتو در واشنگتن، با انتقاد از چین، این کشور را به تامین نیازهای جنگی روسیه علیه اوکراین متهم کردند.

کاتیا گلود، یکی از اعضای مرکز تحلیل سیاست اروپا، گفت: آنچه که اکنون در بلاروس انجام می‌شود برگزاری تمرین‌های نظامی نسبتا محدود است، اما برای مینسک این یک پیام ارزشمند است که نشان دهد تنها به روسیه وابسته نیست.

به عقیده سران ناتو، بلاروس یکی از نزدیکترین متحدان روسیه پس از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ به اوکراین بوده است. لهستان، مینسک را متهم کرده است که هزاران مهاجر غیرقانونی را به بلاروس راه داده و آن‌ها را به سمت مرز مشترکشان که نقطه ورود به اتحادیه اروپا است هدایت می‌کند.

اقیانوس آرام، دریای جنوبی چین و اقیانوس هند

ناتو از شرکای خود مانند هند، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی برای شرکت در نشست واشنگتن جایی که آنها در مورد چگونگی تعمیق همکاری و هماهنگ کردن اقدامات برای مهار سیاست‌های پکن در دریای جنوبی، اقیانوس هند، اقیانوس آرام و سایر نقاط منطقه گفت‌وگو می‌کنند، دعوت کرده است.

پتر پاول، رییس جمهوری چک در نشست عمومی ناتو گفت: پیروزی روسیه در اوکراین تنها به معنای کاهش امنیت در اروپا نیست، این وضعیت در سطح جهانی بسیار بدتر خواهد بود، زیرا چین را نیز تشویق می‌کند تا قاطعانه‌تر و تهاجمی‌تر عمل کند.

اشاره پاول به درگیری‌ها در آب‌های دریای جنوبی چین با فیلیپین و مساله تایوان است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ناوهای چین و روسیه در این منطقه در حال برگزاری رزمایش دریایی هستند.

خبرگزاری دولتی روسیه تاس، درباره این رزمایش گزارش داد: روسیه یک کشتی جنگی را برای گشت زنی با ناوگان نیروی دریایی چین به آب‌های شرق آسیا در نزدیکی متحدان آمریکا یعنی ژاپن و کره جنوبی اعزام کرده است.

بر اساس بیانیه روسیه، مسکو و پکن قرار بود به عنوان بخشی از چهارمین گشت مشترک سالانه خود در منطقه، در زمینه جنگ ضد زیردریایی، دفاع ضد هوایی و عملیات جست‌وجو و نجات آموزش ببینند.

کارشناسان چینی درباره این رزمایش گفتند: در بحبوحه تنش‌های تنگه تایوان و دریای جنوبی چین و همچنین انجام رزمایش‌هایی به رهبری آمریکا که چین را هدف قرار می‌دهد، فعالیت‌های دریایی چین هیچ کشور دیگری را هدف قرار نمی‌دهند و در خدمت افزایش قابلیت‌های رزمی و بازدارندگی در برابر عوامل بی ثبات کننده امنیت است.

ژانگ جون‌شه، کارشناس نظامی چین، به گلوبال تایمز گفت: گشت دریایی مشترک چین و روسیه به یک امر عادی تبدیل شده است و چنین فعالیت‌هایی می تواند اعتماد متقابل استراتژیک بین دو کشور و دو ارتش را محکم‌تر کند.

وی افزود: علاوه بر مناطق سنتی مانند دریای چین شرقی، اقیانوس آرام غربی و اقیانوس آرام شمالی، نمی‌توان رد کرد که گروه ها بتوانند به مناطق دورتر مانند شرق اقیانوس آرام و اقیانوس آرام جنوبی حرکت کنند که کاملاً با قوانین بین المللی مطابقت دارد.

کارشناسان نظامی چینی معتقدند: بدیهی است که رزمایش‌های چین، سناریویی را شبیه‌سازی می‌کند که در آن آمریکا در صورت بروز درگیری، در مساله تایوان دخالت نظامی می‌کند.

یکی دیگر از کارشناسان نظامی چین که خواست نامش فاش نشود، گفت: در حالی که رزمایش‌ها و رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش آزادی بخش چین از قبل برنامه‌ریزی شده است و به توازن استراتژیک قدرت کمک می‌کند، هدف هر رزمایش باید ارتقای توان رزمی و حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، امنیت و منافع توسعه باشد.

نیروهای دریایی و هوایی روسیه و چین در دو دهه گذشته بیش از ۸۰ رزمایش را به صورت دوجانبه یا چند جانبه برگزار کرده‌اند.

در اوت سال گذشته میلادی (مرداد ۱۴۰۲)، کشتی‌های نیروی دریایی روسیه و چین با هم ۷ هزار مایل دریایی را در اقیانوس آرام و دریاهای حاشیه‌ای آن، در امتداد جزایر ژاپن، همراهی کردند.

در ژوئن و دسامبر ۲۰۲۳ (خرداد و آبان ۱۴۰۲)، ژاپن و کره جنوبی جت‌های جنگنده را برای رهگیری هواپیماهای روسی و چینی، از جمله بمب‌افکن‌های با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای به پرواز درآوردند و گشت‌زنی هوایی مشترک انجام دادند.

منبع: ایرنا

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما