شناسهٔ خبر: 67664284 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

تله‌گذاری برای پشه آئدس در تهران

مهم‌ترین راه انتقال پشه‌های آئدس از طریق حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی کالاها و تجارت گیاه لاکی بامبو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با توجه به اهمیت برنامه نظام مراقبت بیماری‌های منتقله از پشه آئدس، تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا و همچنین قرارگیری ایران بر روی کمربند آئدس، عملیات تله‌گذاری شناسایی این حشره در پایانه مسافربری شرق تهران کلید خورد.

بیشتر بخوانید:

راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس

زیستگاه‌ مورد علاقه آئدس

در ابتدای این برنامه، کاظمی فوکال پوینت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن، گفت: پشه آئدس می‌تواند بیماری‌هایی نظیر تب دنگی و زیکا را منتقل کند، گیاه لاکی بامبو یکی از زیستگاه‌های مورد علاقه پشه آئدس است.

وی افزود: دو گونه مهم این پشه آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس است که در مناطق گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و معتدل گسترش یافته‌اند.

زمان خونخواری و محل تخم‌ریزی آئدس

کاظمی به خصوصیات این آئدس اشاره کرد و ادامه داد: پشه آئدس از انسان و همچنین مهره‌داران خونخواری می‌کند و زمان خونخواری آن در اوایل صبح و غروب است.

وی با بیان اینکه این پشه در مناطق شهری، روستایی و یا در داخل و خارج از اماکن انسانی زندگی و خونخواری می‌کند، اضافه کرد: این‌گونه از حشرات اغلب در ظروف محتوی آب تخم‌ریزی می‌کنند.

راه‌های انتقال آئدس در کشورها

کاظمی درباره راه‌های انتقال این پشه گفت: مهم‌ترین راه انتقال پشه‌های آئدس از طریق حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی کالاها و تجارت گیاه لاکی بامبو است.

وی افزود: بهسازی محیط با از بین بردن و جمع‌آوری ظروف، لاستیک‌های رهاشده در محیط، مدیریت پسماندها، پر کردن چاله‌ها و در نهایت از بین بردن هرگونه زیستگاه آئدس، استفاده از لباس روشن و بلند، استفاده از دورکننده حشرات و نصب توری و پشه‌بند از جمله راهکارهای پیشگیری از گزیدگی توسط این پشه است.

علت تله‌گذاری در پایانه شرق تهران

محوطه پایانه مسافربری شرق تهران به دلیل محل انتقال مسافران از شمال و اقصی نقاط کشور به پایتخت به عنوان محل تله‌گذاری پشه آئدس انتخاب شده است چراکه این حشره از طریق وسایل نقلیه همراه با ورود و خروج مسافران از شمال کشور به پایتخت یا از طریق جابجایی بار به شهر تهران انتقال داده می‌شود.

۳ روز پس از تله‌گذاری، کارشناسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌های شرق تهران با همکاری کارکنان پایانه مسافربری شرق تهران برای بررسی محیط‌های جاگذاری شده در محوطه پایانه، تمامی تله‌ها را برای وجود یا عدم وجود این پشه در منطقه بررسی خواهند کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما