شناسهٔ خبر: 67663943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

شربت یکی از رایج‌ترین انواع نذری محرم و و نذری ساده ماه رمضان برای ایرانیان است که به خصوص در روزهای گرم سال بسیار پرطرفدار است. اما پرطرفدارترین انواع شربت نذری محرم چه شربت‌هایی هستند؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه انواع شربت نذری امام حسین(ع) می‌دانید؟

صاحب‌خبر -

گروه ایرنا زندگی - شربت نذری برای ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر چی درست کنم؟ شربت یکی از رایج‌ترین انواع نذری محرم و و نذری ساده ماه رمضان برای ایرانیان است که به خصوص در روزهای گرم سال بسیار پرطرفدار است. اما پرطرفدارترین انواع شربت نذری محرم چه شربت‌هایی هستند؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه انواع شربت نذری امام حسین(ع) می‌دانید؟ طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری خوشمزه چگونه است و در طرز تهیه شربت زعفرانی نذری از چه طعم‌دهنده‌های دیگری استفاده می‌شود؟ در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه انواع شربت محرمی برای نذری آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع شربت نذری امام حسین(ع) پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه انواع شربت نذری

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

برای ایام محرم معمولاً شربت یک گزینه کم‌هزینه و فوق‌العاده پرطرفدار برای ادای نذر محسوب می‌شود. آشنا بودن با طرز تهیه انواع شربت نذری محرم برای تاسوعا و عاشورا، اربعین و ۲۸ صفر به شما کمک می‌کند تا هر سال محرم و صفر با شربت‌های خوشمزه‌تری از عزاداران پذیرایی کنید.

اما طرز تهیه شربت نذری چگونه است؟ آیا می‌دانید در طرز تهیه شربت زعفران نذری برای ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر چه میزان مواد اولیه‌ای آماده کنید؟ ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

۱- شربت تخم شربتی نذری

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

«شربت تخم شربتی» از انواع شربت نذری محرم است که معمولاً بیشتر از سایر انواع شربت نذری نیز طرفدار دارد. این شربت هم به صورت ساده و هم زعفرانی آماده می‌شود و برای روزهای گرم تابستان و پذیرایی در مجالس محرم گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

تخم شربتی مقدار زیادی آب را در خود ذخیره می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا بعد از خوردن آن کمتر احساس تشنگی را تجربه کنید. این موضوع به خصوص برای عزاداران امام حسین که زمان زیادی را در گرما سپری می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. در ادامه می‌توانید با روش تهیه شربت تخم شربتی برای نذری آشنا شوید.

مواد لازم تهیه شربت تخم شربتی زعفرانی نذری (برای ۱۰۰ نفر)

آب: ۲۴ لیتر

تخم شربتی: ۱ کیلوگرم

زعفران دم‌کرده: به مقدار دلخواه

شکر: ۳ و نیم کیلوگرم

لیموترش: ۲۰ عدد

طرز تهیه شربت تخم شربتی

برای درست کردن شربت تخم شربتی نذری ابتدا باید دانه‌های تخم شربتی را بشویید و خیس کنید. سپس تخم‌ شربتی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید تا حسابی لعاب پس بدهند. شکر را به همراه آب در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های آن کاملاً حل شود و چند جوش بزند.

سپس قابلمه حاوی آب و شکر را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود. وقتی شیره خنک شد، تخم شربتی و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. برای سرو شربت در هر لیوان مقدار یخ و شربت بریزید، هم بزنید و شربت را سرد میل کنید. اگر شربت غلیظ است در هر لیوان شربت مقداری هم آب خنک اضافه کنید.

نکته: اگر می‌خواهید شربت تخم شربتی برای ۲۰۰ نفر درست کنید این مقدار مواد را ۲ برابر کنید.

۲- شربت خاکشیر نذری

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

«شربت خاکشیر» یکی از محبوب‌ترین انواع شربت نذری محرم است که به خصوص برای جلوگیری از گرمازدگی در عزاداری‌های محرم گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این شربت خانگی خوش‌طعم و ضدعطش در میان ایرانیان بسیار محبوب است. شما می‌توانید این شربت ضد عطش خوشمزه را در عرض چند دقیقه با طعم‌های مختلف آماده کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شربت خاکشیر نذری آشنا شوید.

مواد لازم تهیه شربت خاکشیر (برای ۱۰۰ نفر)

آب: ۲۴ لیتر

خاکشیر: ۱ کیلوگرم

شکر: ۳ کیلوگرم

گلاب: ۲ الی ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم‌کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

طرز تهیه شربت خاکشیر نذری

برای تهیه شربت خاکشیر باید دانه‌های خاکشیر را بشویید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و مقداری آب به خاکشیر اضافه کنید تا برای حدود ۱۰ دقیقه در آب خیس بخورند. سپس خاکشیر را آبکشی کنید.

سپس ۲۴ لیتر آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش برسد. وقتی که آب جوش آمد، شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر به طور کامل حل شوند. پس از اینکه دانه‌های شکر به خوبی حل شد، گلاب را به این ترکیب اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه هم بزنید.

در مرحله بعد پودر زعفران را هم در شربت بریزید و اجازه دهید تا شربت جوش آمده و غلیظ شود. پس از اینکه شربت به غلظت لازم رسید، آن را از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا خنک شود.

شربت را در لیوان‌های مورد نظر بریزید و خاکشیر را به آنها اضافه کنید. کمی آب و یخ نیز روی شربت بریزید تا رقیق‌تر شود. شربت خاکشیر را خنک سرو کنید.

نکته: برای درست کردن شربت خاکشیر نذری برای ۲۰۰ نفر یا ۳۰۰ نفر باید مقدار مواد گفته شده در این دستور را به نسبت نفرات به همین ترتیب چند برابر کنید.

۳- شربت آلبالو نذری

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

در میان انواع روش تهیه شربت نذری، «شربت آلبالو» همیشه در دسته محبوب‌ترین شربت‌ها قرار دارد. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن شربت آلبالو نذری به طور مختصر آشنا شوید.

مواد لازم تهیه شربت آلبالو (برای ۱۰۰ نفر)

شربت آلبالو: ۱ لیتر

آب: ۲۰ لیتر

شکر: ۳ کیلوگرم

گلاب: نیم لیتر

طرز تهیه شربت آلبالو نذری

برای درست کردن شربت آلبالو نذری با شربت آلبالو آماده ابتدا شکر را در مقداری آب جوش نرم کنید. سپس شکر را در ۲۰ لیتر آب بریزید. حالا مایع شربت آلبالو و گلاب را هم اضافه کرده و شربت را هم بزنید. در نهایت داخل شربت یخ بیندازید و آن را سرو کنید.

نکته: برای درست کردن شربت آلبالو نذری برای ۵۰ نفر این مقدار مواد را نصف و برای ۲۰۰ نفر یا ۳۰۰ نفر مقدار مواد را ۲ یا ۳ برابر کنید.

۴- شربت زعفران نذری

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

«شربت زعفران» با آن عطر جذاب و رنگ چشم‌نوازی که دارد، یکی دیگر از انواع شربت نذری محرم است که برای رفع عطش گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. به طور کلی طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰۰ نفر با طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰ نفر تفاوتی ندارد، تنها باید میزان مواد لازم را تا چند برابر زیاد یا کم کنید. در ادامه می‌توانید طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰۰ را به طور خلاصه یاد بگیرید.

مواد لازم برای شربت زعفران (برای ۱۰۰ نفر)

آب: ۲۴ لیتر

زعفران ساییده شده: ۰.۵ گرم

گلاب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۲ کیلوگرم

آبلیمو: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه شربت زعفران نذری

در اولین مرحله از درست کردن شربت زعفران باید زعفران ساییده شده را با آب داغ و سپس مقداری یخ ترکیب کنید. یک نعلبکی روی لیوان قرار دهید و اجازه دهید زعفران به خوبی دم بکشد. برای درست کردن شهد شربت زعفران باید شکر و آب را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید. اجازه دهید این ترکیب با شعله ملایم برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشد.

بعد از اینکه شهد شربت به قوام مورد نظر رسید، دیگ را از روی حرارت برداشته و صبر می کنیم تا شهد کمی خنک شود. پس از اینکه شهد کمی خنک شد، گلاب و زعفران آب شده را به قابلمه اضافه کنید. در صورت تمایل چند قطره اسانس هل را به شربت زعفران اضافه کنید (اسانس هل بسیار تلخ است ۳ یا ۴ قطره کافی است). صبر کنید تا شربت زعفران کاملا خنک شود. بعد از خنک شدن شربت زعفران آن را با آب رقیق و با یخ سرو کنید.

۵- شربت سکنجبین نذری

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

اگر به دنبال طرز تهیه انواع شربت نذری هستید، قطعاً «شربت سکنجبین» می‌تواند گزینه مناسبی باشد. سکنجبین از دو کلمه «سک» به معنای سرکه و «انگبین» یا همان عسل گرفته شده است. علاوه بر این سکنجبین در طب سنتی برای رفع عطش بسیار توصیه شده است. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن شربت سکنجبین به طور خلاصه آشنا شوید.

مواد لازم تهیه شربت سکنجبین (برای ۱۰۰ نفر)

شکر: ۵ کیلوگرم

آب: ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نعناع: ۱ کیلوگرم

سرکه سفید: نیم کیلوگرم

زعفران دم‌کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

یخ: به مقدار دلخواه

خیار رنده شده: به مقدار دلخواه (اختیاری)

طرز تهیه شربت سکنجبین نذری

برای تهیه شربت سکنجبین باید نعناع را خوب تمیز کنید. ساقه‌ها و برگ‌های زرد نعناع را جدا کنید. سپس نعناها را با آب فراوان بشویید. بعد از تمیز شدن نعناها ساقه‌های نعناع را کنار هم قرار دهید و با کمک یک نخ نعناها را ببندید و آن‌ها را به صورت دسته‌ای کنید.

بعد از دسته کردن نعناع در این مرحله از طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه دقیق، باید در یک قابلمه آب و شکر را با هم ترکیب کنید. دسته نعناع را نیز داخل قابلمه بیندازید. حالا زیر قابلمه را با شعله ملایم روشن کنید. بوی نعناع که بلند شد سرکه را کم کم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

شربت را مدام هم بزنید تا غلیظ شود. وقتی شربت به غلظت مناسب رسید آن را از صافی رد کنید. در نهایت یک مایع شربت غلیظ دارید که باید آن را با میزان زیادی آب ترکیب کنید. برای تهیه شربت نذری برای ۱۰۰ نفر برای این مقدار شربت سکنجبین باید ۴ لیتر از این مایع را با ۱۵ لیتر آب ترکیب کنید.

۶- شربت بهار نارنج

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

یکی دیگر از شربت‌های معطر و خوش‌طعم برای شربت نذری محرم، «شربت بهار نارنج» است. این شربت برای کسانی دوست دارند یک شربت نذری متفاوت درست کنند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شربت بهار نارنج آشنا شوید.

مواد لازم تهیه شربت بهار نارنج (برای ۱۰۰ نفر)

شکر: ۲۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۱۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

عرق بهار نارنج: ۳۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم‌کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

طرز تهیه شربت بهار نارنج

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درست کردن شربت بهار نارنج نذری و خوشمزه، استفاده از عرق بهار نارنج است. در اولین مرحله از طرز تهیه شربت بهار نارنج خانگی با عرق بهار نارنج باید ترکیب شکر و آب را داخل قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و شروع به هم زدن ترکیب شکر و آب کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا ذرات شکر کاملاً در آب حل شود. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید شهد شربت خنک شود.

سپس عرق بهار نارنج را به شهد اضافه کنید. بعد از چند ثانیه نیز می‌توانید زعفران دم کرده را به همراه آبلیمو و گلاب داخل قابلمه بریزید. این ترکیب را هم بزنید و صبر کنید شربت خنک شود. برای سرو شربت برای هر لیوان، یک یا ۲ قاشق غذاخوری شربت بهار نارنج را با آب سرد رقیق و سرو کنید.

۷- شربت گلاب

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

«شربت گلاب» از انواع شربت نذری محرم در اغلب شهرهای ایران است و بسیار سریع و راحت آماده می‌شود. شما می‌توانید شربت گلاب را به شیوه‌های متفاوتی آماده کنید. در ادامه می‌توانید با دستور تهیه شربت گلاب ساده آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شربت گلاب ساده (برای ۱۰۰ نفر)

آب: ۲۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱۵۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ۲۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برگ خشک گل محمدی: به مقدار دلخواه (برای تزیین)

طرز تهیه شربت گلاب

برای تهیه شربت گلاب به روش ساده، تنها از گلاب، شکر و آب استفاده می‌شود و در صورت دلخواه می‌توانید برای تزیین چند برگ گل محمدی هم روی شربت قرار دهید.

در ابتدای کار، شکر و آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر حل شوند. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا محلول به دست آمده، غلظت کافی پیدا کند. میزان غلظت شربت به سلیقه شما بستگی دارد. وقتی شهد غلیظ شد گلاب را اضافه کنید. ۲ دقیقه بعد شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید شربت خنک شود.

برای سرو شربت گلاب آن را با آب رقیق کنید و با یخ سرو کنید. برای درست کردن هر لیوان شربت گلاب یک قاشق یا ۲ غذاخوری شربت گلاب را در یک لیوان بریزید و بقیه لیوان را آب و یخ اضافه کنید.

۸- شربت آبلیمو

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

طرز تهیه شربت آبلیمو

برای درست کردن شربت آبلیمو ابتدا شکر و آبلیمو را در یک قابلمه با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. آب را هم داخل قابلمه بریزید و خوب هم بزنید. در مرحله آخر گلاب را اضافه کنید. موقع سرو چند قطعه یخ در شربت آبلیمو بیندازید و آن را سرو کنید.

طرز تهیه ۸ شربت نذری محرم برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر

سوالات متداول

بهترین انواع شربت نذری محرم کدام شربت‌ها هستند؟

اگر به دنبال طرز تهیه انواع شربت نذری هستید، بهتر است شربت زعفران، شربت خاکشیر، شربت تخم شربتی، شربت آلبالو، شربت سکنجبین و شربت آبلیمو را امتحان کنید.

کدام یک از شربت‌های نذری محرم برای تابستان مناسب هستند؟

شربت خاکشیر، لیموناد، سکنجبین و آلبالو برای نذری محرم در تابستان گزینه مناسب‌تری هستند.

در طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰۰ نفر از چه مقدار مواد استفاده می‌شود؟

برای تهیه شربت زعفران برای ۱۰۰ نفر باید از ۱ لیوان آبلیمو، ۲ کیلوگرم شکر، ۲ لیوان گلاب، ۰/۵ گرم زعفران و حدود ۲۴ لیتر آب استفاده کنید.

کدام شربت نذری برای ۱۰۰ نفر مناسب‌تر است؟

شربت آبلیمو به دلیل مواد اولیه ارزان و مدت زمان کم برای آماده‌سازی، شربت مناسب نذری برای مجالس بالای ۱۰۰ نفر است.

نظر شما