شناسهٔ خبر: 67663591 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نمره کل و ضرایب کنکوری‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

تأثیر سوابق تحصیلی آموزش و پرورش در کنکور امسال ۵۰ درصد است و بر این اساس ضرایب نسبت به سال گذشته که تأثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد بود، تغییر کرده است. داوطلبانی که سنوات قبل، نمره کل سوابق تحصیلی ایجاد کرده بودند، نمره کل آنها با توجه به ضرایب جدید تغییر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ طی دو روز یعنی پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲  تیرماه در ۵ گروه آزمایشی تجربی، علوم انسانی، فنی و ریاضی، هنر و زبان های خارجی در ۴۰۸ شهرستان، ۶۲۵ حوزه امتحانی اصلی و ۱۷۴۷ حوزه امتحانی فرعی و در ۵ نوبت با رقابت  ۹۸۴ هزار ۲۱۴ داوطلب برگزار شد.

تأثیر سوابق تحصیلی آموزش و پرورش آزمون سراسری امسال ۵۰ درصد است؛ به همین جهت ضرایب نسبت به سال گذشته که تأثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد بود، تغییر کرده است. داوطلبانی که سنوات قبل، نمره کل سوابق تحصیلی ایجاد کرده بودند، نمره کل آنها با توجه به ضرایب جدید تغییر می‌کند.

نمره آزمون اختصاصی برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ معتبر است و تغییری ندارد ولی با سابقه تحصیلی جدیدی که بر اساس ضرایب جدید ساخته می‌شود نمره کل نهایی آنها استخراج می‌شود. این نمره برای سه گروه اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی به میزان ۵۰ - ۵۰ و برای گروه‌های هنر و زبان با ضریب ۲۸ به دلیل اینکه فقط دروس عمومی محاسبه می‌شود.

داوطلبان ۱۴۰۳ در صورتی که فقط در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کرده باشند چه در نوبت اول و چه در نوبت دوم، برای محاسبه نمره کل باید تلفیق ۵۰ درصد یا ۲۸ درصد سوابق تحصیلی و کنکور درنظر بگیرند. نمره کل نهایی می‌شود حاصل بیشترین نمره کل مرحله اول و مرحله دوم آنها. برای داوطلبان ۱۴۰۲ نیز به همین ترتیب است. برای داوطلبانی که در چهار نوبت ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کرده باشند بیشترین نمره ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، تعداد ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب شرکت کردند که ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر آنها زن و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر نیز مرد هستند. در واقع ۶۳ درصد این داوطلبان زن و ۳۷ درصد مرد می‌باشند.

تعداد یک میلیون ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ ثبت نام کردند که زنان ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر به نوعی ۶۳ درصد داطلبان را تشکیل دادند. با این احتساب آمار داوطلبان نوبت دوم کنکور کاهش یافته است.

نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ به صورت نمرات خام و نمرات کل کنکور در هفته آخر مردادماه اعلام می‌شود. همزمان با این موضوع به داوطلبانی که در دو نوبت کنکور ۱۴۰۳ و یا چهار نوبت کنکورهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کرده اند در گروه‌های آزمایشی مختلف شرکت کرده باشند، اجازه داده می‌شود گروه آزمایشی اصلی خود را انتخاب کنند.اگر کسی انتخاب نکند آخرین نوبت برگزاری آزمونی که در آن شرکت کرده است ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 انتشار کارنامه نهایی ملاک عمل برای انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۳ که شامل دو نوبت ۱۴۰۳ و دو نوبت ۱۴۰۲ است، در هفته اول شهریورماه صورت می‌گیرد. دفترچه شماره دو و راهنمای انتخاب رشته مجازی و فرآیند انتخاب رشته در دهه اول شهریورماه انجام می‌شود.

همزمان با انتخاب رشته، ثبت نام و انتخاب رشته‌های پذیرش با سوابق تحصیلی در هفته اول شهریور صورت می‌گیرد. کسانی که علاقمند به رشته‌های بدون آزمون هستند و در کنکور هم شرکت کرده اند نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. اسامی معرفی شدگان در رشته‌های دارای شرایط خاص در هفته سوم شهریورماه انجام می‌شود.

نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دهه اول مهر ماه ۱۴۰۳ یعنی ۱۰ یا ۱۱ مهر اعلام می‌شود.

کلید اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم) در تاریخ چهار شنبه۲۷ تیر بر روی سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشورر قرار می گیرد و داوطلبان می توانند از تاریخ مذکور حداکثر تا روز چهارشنبه  مورخ ۳ مرداد هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دارند، منحصرا" از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام نمایند.

همچنین " دفترچه سوالات تمامی گروه های آزمایشی خارج از کشور در روز چهارشنبه مورخ ۲۷ تیر برروس سایت این سازمان قرار مس  گیرد و کلید اولیه آن نیز روز یکشنبه مورخ ۳۱ تیر منتشر خواهد شد.

نظر شما