شناسهٔ خبر: 67663578 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

توانیر: شبکه برق ایران پایدار است

مدیرعامل توانیر گفت: با وجود ثبت رکوردهای بالای تقاضای برق توانستیم برق را تأمین کنیم و به‌هیچ‌عنوان جداول خاموشی منتشر نشده است، این درحالی است که کشورهای همسایه دچار خاموشی شدند و جداول خاموشی داشتند.

صاحب‌خبر -

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه "طی یک هفته گذشته 3 بار رکورد بیش از 77 هزار مگاوات را در میزان تقاضای مصرف برق پشت‌سر گذاشتیم که رقم بسیار بزرگی است"، گفت: سال گذشته بیشترین پیک تقاضای برق رقم 73 هزار و 456 مگاوات بود که تقاضای امسال حدود 4000 مگاوات رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: جمعه‌ای که پشت‌سر گذاشتیم نسبت به روز مشابه سال قبل، بیش از 10 هزار مگاوات افزایش تقاضای مصرف برق داشتیم، بخشی از این افزایش مصرف به افزایش دما بازمی‌گردد و بخشی به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی بازمی‌گردد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: اگر دما را در کولرهای گازی روی 24 تا 25 درجه تنظیم کنیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنیم، می‌توانیم 20 تا 40درصد کاهش مصرف برق داشته باشیم.

وی ادامه داد: میزان بار سرمایشی بسیار زیاد است و بیش از 32 هزار مگاوات میزان مصرف کولرها در ایران است که این رقم برابر با کل مصرف کشور مصر است که هم مساحت این کشور و هم GDP‌ این کشور از ما بیشتر است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه "اگر دقت لازم را در مصرف برق داشته باشیم، شاهد ثبت پیاپی رکوردهای مصرف نخواهیم بود"، گفت: با وجود ثبت رکوردهای بالای تقاضای برق، توانستیم برق را تأمین کنیم و به‌هیچ‌عنوان جداول خاموشی منتشر نشده است، این درحالی است که کشورهای همسایه دچار خاموشی شدند و جداول خاموشی داشتند، اما در ایران با تلاش همکاران در صنعت برق و مشارکت خوب مردم عزیزمان، شبکه برق پایدار است.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 34درصد از مردم مشمول پاداش صرفه‌جویی شده‌اند که البته این عدد در سال گذشته 40درصد بود و جا دارد مشترکان عزیز با رعایت اصول صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف برق، هم به پایداری شبکه برق کمک کنند و هم از جوایز ارزنده‌ای از جمله 300 دستگاه خودرو بهره‌مند شوند.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه‌ای در کشور قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق نداشته و نداریم، اما ممکن است به‌دلیل حوادث در نقاطی قطعی موردی برق اتفاق بیفتد که هم اطلاع‌رسانی می‌شود و هم سریعاً رفع خواهد شد./ تسنیم

نظر شما