شناسهٔ خبر: 67663445 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

حیات احتمالا ۴.۲ میلیارد سال پیش روی زمین پدید آمده است

یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران بینش‌های جدیدی را در مورد اولین اکوسیستم زمین پرده‌برداری کرده‌اند و به یک نتیجه خیره کننده رسیده‌اند. اینکه زندگی ممکن است در عرض چند صد میلیون سال پس از شکل‌گیری سیاره زمین شروع به شکوفایی کرده باشد.

صاحب‌خبر -

یک تحلیل جدید و خیره کننده می‌گوید که حیات ممکن است ۴.۲ میلیارد سال پیش روی زمین پدید آمده باشد. محققان می‌گویند یک موجود پیچیده با سیستم ایمنی اولیه، تنها چند صد میلیون سال پس از شکل‌گیری زمین زندگی می‌کرده است.

به گزارش ایسنا، یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران بینش‌های جدیدی را در مورد اولین اکوسیستم زمین پرده‌برداری کرده‌اند و به یک نتیجه خیره کننده رسیده‌اند. اینکه زندگی ممکن است در عرض چند صد میلیون سال پس از شکل‌گیری سیاره زمین شروع به شکوفایی کرده باشد.

به نقل از آی‌ای، این مطالعه که روز جمعه در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شد، بر آخرین جد مشترک جهانی ما(LUCA)، جد مشترک فرضی که تمام حیات سلولی مدرن از آن سرچشمه می‌گیرد، تمرکز دارد.

این شامل موجودات تک‌سلولی مانند باکتری‌ها، صدف‌ها، دایناسورها و انسان می‌شود. جد مشترک جهانی ما(LUCA) قبل از اینکه به باکتری‌ها، آرکیا و یوکاریا منشعب شود، ریشه درخت زندگی در نظر گرفته می‌شود.

این تیم، ژن‌ها را در ژنوم گونه‌های زنده مقایسه کردند و جهش‌هایی را که از زمانی که اجداد مشترکی در LUCA داشتند، ردیابی کردند. آنها با همسو کردن این جدول‌های زمانی ژنتیکی با سوابق فسیلی، مشخص کردند که LUCA حدود ۴.۲ میلیارد سال پیش، تقریباً ۴۰۰ میلیون سال پس از شکل‌گیری زمین وجود داشته است.

دکتر ساندرا آلوارز کاره‌ترو از دانشکده علوم زمین دانشگاه بریستول در بیانیه‌ای گفت: ما انتظار نداشتیم LUCA اینقدر قدیمی باشد. با این حال، نتایج ما با دیدگاه‌های مدرن در مورد قابلیت سکونت زمین آغازین مطابقت دارد.

علاوه بر این، این تیم زیست‌شناسی LUCA را با بررسی ویژگی‌های فیزیولوژیکی گونه‌های مدرن و ردیابی آنها تا LUCA مدل‌سازی کردند. دکتر ادموند مودی، نویسنده اصلی این مقاله توضیح می‌دهد: تاریخ تکاملی ژن‌ها به دلیل تبادل آنها بین دودمان پیچیده است. ما باید از مدل‌های تکاملی پیچیده برای تطبیق تاریخ تکاملی ژن‌ها با تبارشناسی گونه‌ها استفاده کنیم.

ردیابی تا جد مشترک جهانی ما

آنچه در مورد این مطالعه قابل توجه است این است که چگونه اثر انگشت ژنتیکی LUCA هنوز در این تنوع گسترده از گونه‌ها وجود دارد.

دکتر تام ویلیامز از دانشکده علوم زیستی بریستول و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: یکی از مزایای واقعی در اینجا استفاده از رویکردی برای چنین مجموعه داده متنوعی است که حوزه‌های اولیه حیات آرکیا و باکتری‌ها را نشان می‌دهد. این به ما اجازه می‌دهد تا با کمی اطمینان حرف بزنیم و سطح اطمینان را در مورد نحوه زندگی LUCA ارزیابی کنیم.

این مطالعه نشان داد که LUCA یک ارگانیسم پیچیده شبیه به پروکاریوت‌های امروزی و دارای سیستم ایمنی اولیه بوده که نشان‌دهنده نبرد باستانی با ویروس‌ها است.

تیم لنتون یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه اکستر گفت: واضح است که LUCA در حال بهره برداری و تغییر محیط خود بوده است. بعید است که تنها زندگی کرده باشد. بقایای آن می‌توانسته غذای میکروب‌های دیگر باشد و یک اکوسیستم بازیافتی ایجاد کند.

نظر شما