شناسهٔ خبر: 67663345 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

یک ناشر بازی می‌گوید اینتل پردازنده‌های معیوب نسل ۱۳ و ۱۴ را... -

اقتصاد ایران: به ادعای Alderon Games، اینتل با وجود اطلاع از معیوب بودن پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴، آن‌ها را به خریداران می‌فروشد.

صاحب‌خبر -

اینتل از زمان بروز مشکلات ناپایداری در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴، راه‌حل‌هایی را پیشنهاد داد که تقریباً هیچ‌یک از آن‌ها مؤثر نبودند. حالا و با گذشت چند ماه از فاش‌شدن مشکلات این پردازنده‌ها، یک استودیو ناشر بازی مدعی شده است که اینتل پردازنده‌های معیوب را می‌فروشد.

به گفته‌ی Alderon Games، توسعه‌دهندگان و حتی کاربران نهایی محصولات این ناشر، با مشکلات ناپایداری پردازنده‌های معیوب نسل ۱۳ و ۱۴ دست‌وپنجه نرم کرده‌اند؛ مشکلاتی که حتی روی سرورهای بازی شرکت یادشده نیز تأثیر گذاشته است.

آلدرون گیمز می‌گوید که در برخی موارد، مشکلات این پردازنده‌های معیوب، باعث خرابی SSD و هارد داخلی سیستم و نمایش پیام‌های خطای گمراه‌کننده به کاربران شده است.

Alderon Games درباره‌ی نرخ شکست مدل‌های مختلف پردازنده‌ اینتل نسل ۱۳ و ۱۴، به آزمایش‌هایش استناد می‌کند. بر اساس نتایج این آزمایش‌ها، میزان خرابی پردازنده‌های یادشده ۱۰۰ درصد است.

به گفته‌ی ناشر بازی، پردازنده‌های مورد بحث در ابتدا به خوبی کار می‌کردند، اما با گذشت زمان نه‌چندان طولانی، دچار خرابی و در نهایت، شکست می‌شدند و حتی به‌روزرسانی بایوس و فِرم‌وِر مادربرد توسط شرکای اینتل هم، نتوانست این نرخ شکست را کاهش دهد.

اینتل در ابتدا، در مورد مشکلات ناپایداری پردازنده‌های معیوب نسل ۱۳ و ۱۴ سکوت کرد؛ اما در نهایت، در ۸ می (۱۹ اردیبهشت)، استفاده از پروفایل Intel Default Setting را به‌عنوان راه‌حلی برای رفع این مشکل توصیه کرد.

حدود یک ماه پس از این زمان و در ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد)، اینتل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مشکلات ناپایداری در پردازنده‌های آسیب‌دیده‌ی نسل ۱۳ و ۱۴ به یک باگ eTVB (مخفف Enhanced Thermal Velocity Boost) مربوط می‌شود و در به‌روزرسانی‌های جدید رفع خواهد شد.

به گفته‌ی اینتل، باگ میکروکد eTVB در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ این شرکت از جمله SKU-های سری KS، KF و K، باعث اختلال در عملکرد پردازنده و ورود ولتاژ بالا به پردازنده می‌شود؛ تا جایی که از سطح ایمنی حرارتی پردازنده فراتر می‌رود.

مقاله‌های مرتبط
  • پردازنده‌های نسل ۶ تا ۱۴ اینتل ظاهراً درگیر آسیب‌پذیری فِرم‌وِری هستند
  • اینتل می‌گوید هنوز علت کرش کردن پردازنده‌های Core i9 نسل ۱۳ و ۱۴ را پیدا نکرده است

اینتل در تلاش است تا با همکاری شرکای تولیدکننده‌ی مادربرد خود، باگ میکروکد eTVB را تا پیش از ۱۹ جولای (۲۹ تیر) رفع کند که البته، احتمالاً تاثیری روی رفع مشکلات ناپایداری پردازنده‌های این دو نسل اینتل ندارد؛ زیرا دلیل اصلی ناپایداری، باگ میکروکد eTVB نیست و اینتل هنوز هم، علت دقیق بروز مشکلات مذکور را نمی‌داند.

متیو کسلز، مؤسس آلدرون گیمز، با اذعان به اینکه هر محصولی می‌تواند دارای نقص و ایراد باشد، معتقد است که اینتل باید تمام پردازنده‌های معیوب را از مشتریان پس بگیرد و هزینه‌ی پرداخت‌شده را به آن‌ها بازگرداند.

نظر شما