شناسهٔ خبر: 67663266 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماز ظهر عاشورا زیر آتش خمپاره دشمن

تهران- ایرنا- شهدای دوران دفاع مقدس نشان دادند که اگر روز عاشورا در کربلا حضور داشتند، در رکاب حسین (ع) به شهادت می‌رسیدند؛ مانند شهید «محمود اخلاقی» که بدون هیچ ترسی نماز ظهر عاشورای خود را زیر آتش خمپاره دشمن به جماعت تشکیل داد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، علی آقا ماهانی از شهدای دفاع مقدس درباره شهید محمود اخلاقی گفت: محمود می‌گفت «ما از ابوذر هم می‌توانیم بهتر شویم. ایمان ۱۰ درجه دارد می توانیم به عالی‌ترین درجات برسیم. به سلمان برسیم.» او این حرف ها را با قاطعیت می گفت من هم به حرف او باور دارم. او معتقد بود «حتی اگر انسان بخواهد اراده کند، از محمود هم می‌تواند بالاتر شود. قصد مقام بدست آوردن نیست که آدم راضی شود بگوید من از محمود بالاتر شدم. من می گویم راه تا بی نهایت ادامه دارد. اسلام می‌گوید انسان خلیفه الله است همچین مقامی خدا به او داده است.»

وی افزود: در روایات آمده کسی که دو روزش مثل هم باشد، اگر بمیرد ضرر کرده است. محمود اینگونه بود؛ دو روزش مثل هم نبود، بلکه هر لحظه اش از لحظه پیش از آن بهتر بود. بهترین خدمتی که می توانیم به شهدا و انقلاب کنیم این است که از شهدا الگو بگیریم.

در بخش دیگر از خاطرات ماهانی آمده است: محمود از وسط میدان مین رد شد تا برای اقامه نماز ظهر عاشورا لب رودخانه وضو بگیرد. وقتی برای خواندن نماز ایستاد، ترس بچه ها ریخت و صف نماز جماعت پشت سرش تشکیل شد. نماز که تمام شد، همه بچه ها بلند شدند. محمود گفت« کجا برادرا ؟ بشینید. هر روز چه کار می کردید؟ » هر روز تعقیبات، دعای فتح مکه و تسبیحات حضرت زهرا را می خواندیم ولی آن روز زیر آتش شدید خمپاره بودیم. محمود گفت «امروز هم دعا بخوانید، مگر چه فرقی کرده؟ امروز عاشوراست باید کار را یکسره کنیم.»

نماز ظهر عاشورا زیر آتش خمپاره دشمن

استجابت دعای مادر شهید «محمود اخلاقی» در روز عاشورا

اشرف سیف الدینی در کتاب خاطرات شهید اخلاقی با عنوان نذر قبول نوشت: مادر محمود می‌دانست او شهید می‌شود. به نیت شهادت پسرش در روز عاشورا ختم سوره واقعه را برداشت تا گریه‌هایش برای امام حسین (ع) باشد و رنگ او را بپذیرد.

وقتی محمود به جبهه رفت مادرش عکس او را قاب گرفت و بر روی دیوار نصب کرد. غروب عاشورا که هنوز خبر شهادت محمود به او نرسیده بود. به قاب عکسش نگاه کرد و دست‌هایش را به آسمان بلند کرد و با ناراحتی گفت «خدایا! نذرم را قبول نکردی؟!» مادر عازم مسجد بود، وقتی خبر شهادت محمود را به او دادند، «اولین سوالش این بود که کی شهید شد؟» وقتی گفتند روز عاشورا، گفت« خدایا! ممنونم که نذرم را قبول کردی.» با اینکه خبر شهادت محمود را شنید دوباره راه مسجد را در پیش گرفت و گفت «محمود به امام حسین (ع) اقتدا کرد و امام حسین (ع) شهید نماز شد.»

اخلاقی ۲ آبان سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در کرمان ادامه داد. وی در طول دوران تحصیل فردی پرشور و انقلابی بود که با روحیه مبارزه جویانه‌اش علاوه بر به آتش کشیدن پرچم شاهنشاهی در مدرسه نظام کرمان و ساخت و اجرای سرودی به جای سرود شاهنشاهی در مدرسه، بازداشت شد.

مادرش طاهره افتخار در خانواده‌ای زرتشتی به دنیا آمد و در نوجوانی به دین اسلام گروید و آداب اسلام را به بهترین وجه فراگرفت. وی در دامان خود هفت فرزند پرورش داد که محمود ششمین فرزند وی بود. محمود که در سراسر عمرش به روشی ساده زندگی می‌کرد در جبهه سومار و در روز عاشورا سال ۱۳۵۹ به شهادت رسید.

نماز ظهر عاشورا زیر آتش خمپاره دشمن وصیتنامه شهید محمود اخلاقی

نظر شما