شناسهٔ خبر: 67663173 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موسیقی در دولت مردمی؛

موسیقی سنددار شد، پاپ رونق گرفت

تهران- ایرنا- اعطای مجوز و رونق کنسرت‌های خوانندگان پاپ، حمایت از موسیقی نواحی، تکریم هنرمندان پیشکسوت و تدوین سند ملی موسیقی، بخشی از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در این حوزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، به دلیل شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سومین سال ریاست جمهوری در پی سانحه سقوط بالگرد پرواز اردیبهشت روزهای ۸ و ۱۵ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد. مسعود پزشکیان با کسب بیش از ۵۳ درصد از کل آراء ماخوذه در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان پیروز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به زودی راهی پاستور می‌شود. این انتخابات به علت شهادت رئیس‌ جمهور با توجه به اصل ۱۳۱ قانون اساسی در شرایط خاص برگزار شد.

در این گزارش نگاهی کوتاه بر عملکرد دولت سیزدهم در حوزه موسیقی داریم.

دولت سیزدهم سال ۱۴۰۰، در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که ویروس کرونا، تمامی فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری به خصوص کنسرت‌های موسیقی را تعطیل کرده بود و مردم برای جلوگیری از شیوع این بیماری خانه نشین شده بودند، هر چند که برخی از هنرمندان کنسرت‌های آنلاین را به صورت رایگان برگزار کردند اما آنها جایگزین برنامه‌های حضوری نبودند، در این شرایط دولت سعی بر فراهم سازی واکسیناسیون برآمد تا اوضاع باثبات‌تر شود، با انجام واکسیناسیون در کشور، شرایط بهبود پیدا کرد، جریان فرهنگی و هنری نیز به خوبی مدیریت شد و فعالیت‌ها و برنامه‌های موسیقی از سر گرفته شد.

رشد ۷۰۱ درصد کنسرت‌های موسیقی

بررسی آمارها در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم نشان می‌دهد که نسبت به دولت گدشته، مجوز کنسرت‌های موسیقی ۲۸۰ درصد و تعداد دفعات برگزاری آنها ۷۰۱ درصد رشد داشته است، هر چند که این دولت با شرایط شیوع کرونا در سال ۱۴۰۰ و اتفاقات سیاسی و اجتماعی در سال ۱۴۰۱ مواجه بود و برگزاری کنسرت‌های موسیقی از شهریورماه ۱۴۰۱ تا اوایل بهمن ماه همان سال متوقف شده و مشکلات اقتصادی را برای هنرمندان این حوزه ایجاد کرده بود اما با تمهیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کنسرت‌ها از ششم بهمن سال ۱۴۰۱ از سرگرفته شد.

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰، ۶۲ مجوز کنسرت‌ موسیقی صادر شد و آنها در ۲۳۰ نوبت برگزار شدند، سال ۱۴۰۱، ۱۴۱ مجوز کنسرت صادر شد و تعداد اجراهای آنها به ۳۹۱۳ نوبت رسید، همچنین این آمار در سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی داشته است؛ تعداد مجوزهای صادره کنسرت‌های موسیقی به ۱۹۱۱ رسید و تعداد اجراهای آنها به ۴۵۰۰ نوبت افزایش یافت.

در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز ۳۷۱ مجوز کنسرت موسیقی صادر شد و تعداد اجراها به ۸۵۶ نوبت رسید که این آمار تا پیش از آغاز ماه محرم نیز افزایش یافت، هر چند در سه سال اخیر کنسرت‌های پاپ پیشتاز بودند اما سایر گونه‌های موسیقی؛ ارکسترال، سنتی، اقوام و تلفیقی نیز اجراهایی را در تهران و سایر شهرهای کشور داشتند و حتی هنرمندانی همچون مجید انتظامی، عبدالحسین مختاباد، ایرج رحمانپور خواننده پیشکسوت موسیقی ملقب به حنجره زخمی زاگرس و اردشیر کامکار پس از چندین سال وقفه و دوری از صحنه، کنسرت برگزار کردند.

موسیقی سنددار شد، پاپ رونق گرفت

علاوه بر این، در زمینه اعطای مجوز تولید آلبوم‌های موسیقی، تک‌آهنگ‌ها و گروه‌های اعزامی به خارج از کشور نیز شاهد رشد بودیم؛ براساس آمارها، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۵ روز نخست استقرار دولت سیزدهم تا آذرماه همان سال، ۱۷۱۲ تک‌آهنگ و ۱۲۹ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کردند.

در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نیز ۳۸۷ مجوز برای آلبوم موسیقی صادر شد. ۵۰۶۱ تک‌آهنگ نیز در این ماه‌ها موفق به دریافت مجوز شدند. همچنین با صدور مجوز برای ۱۳ گروه موسیقی اعزامی به خارج از کشور موافقت شد.

سال ۱۴۰۱، مجوز ۱۶۵ آلبوم موسیقی، ۱۸۲۰ تک‌آهنگ، ۱۲ گروه موسیقی اعزامی به خارج از کشور، سال ۱۴۰۲، مجوز ۲۸۹ آلبوم موسیقی، ۳۹۶۵ تک‌آهنگ و ۲۴ گروه موسیقی اعزامی به خارج از کشور صادر شد. فروردین و اردیهشت ماه ۱۴۰۳ نیز مجوز ۴۰ آلبوم موسیقی، ۶۷۵ تک‌آهنگ و پنج گروه موسیقی به خارج از کشور صادر شد.

ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران زیرمجموعه بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برنامه‌های قابل توجهی را در این سه سال اخیر داشتند که با استقبال علاقه‌مندان رو به رو شد؛ اجرای مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی جوانان روسیه به رهبری آرش امینی و خوانندگی امیرحسین سمیعی در هفته فرهنگی ایران در روسیه از اجرای بین‌المللی ارکستر ملی ایران بوده است.

ارتباط بی‌واسطه با هنرمندان موسیقی و فعالان این حوزه به دور از بوروکراسی‌های اداری در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این راستا، سفرهایی به استان‌های مرکزی، فارس و بوشهر داشت و ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسیقایی هر استان، گفت و گو با هنرمندان موسیقی و فعالان این حوزه، مشکلات آنان را بررسی کرد.

مجوز نخستین کنسرت‌ها

خوانندگان موسیقی پاپ همچون مجید رضوی، امیر عظیمی، امین بانی، احمدرضا شهریاری (احمد سُلو)، ناصر زینلی، آصف آریا، علی منتظری، معین زندی، آرمین زارعی، زانکو، حامیم، احسان یاسین و عرفان طهماسبی در دولت سیزدهم مجوز کنسرت دریافت کردند و نخستین کنسرت‌های آنان برگزار شد، همچنین محمد شهنواز مجوز فعالیت رسمی دریافت کرد.

نظام‌مند کردن ضوابط حاکم بر اجرای کنسرت‌ها از برنامه‌های اعلام شده محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که این برنامه نیز محقق شد، هر چند در این مدت ناهماهنگی‌هایی نیز برای صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی پاپ و سنتی ایجاد شد اما با تدبیر شایسته مسئولان مربوطه این کنسرت‌ها برگزار شدند که نمونه بارز لغو کنسرت، مربوط به کنسرت اسفندماه ۱۴۰۲ علیرضا قربانی در اصفهان بود و تمامی مجوزهای لازم برای این کنسرت اخذ شده بود و تمام بلیت‌های این کنسرت به فروش رفته بود اما خبرهایی مبنی بر لغو کنسرت قربانی در فضای مجازی منتشر شد و با بیانیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان مبنی بر عدم برگزاری کنسرت با حضور نوازنده زن و به دلیل احتمال مفسده با حضور نوازنده زن شدت یافت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوزهای صادر شده خود ایستاد و تمهیداتی را برای برگزاری کنسرت قربانی در اصفهان انجام داد و سیدمحمد هاشمی قائم مقام و معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستور شخص وزیر و در پی رفع دغدغه متدینین نسبت به رعایت موازین قانونی و شرعی در کنسرت قربانی به اصفهان سفر کرد. این سفر به احترام مردم اصفهان و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و موازین شرعی و اطمینان از صحت آن صورت گرفت. در نهایت کنسرت قربانی از ۱۵ اسفندماه طبق برنامه قبلی با مدیریت به موقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان برگزار شد.

علاوه بر افزایش تعداد کنسرت‌ها و کنسرت نمایش‌ها در مجموعه‌های فرهنگی و هنری و تاریخی، برگزاری کنسرت موسیقی در پهنه تاریخی تخت جمشید، برای نخستین بار در دولت سیزدهم رقم خورد، هر چند که حواشی برای برگزاری آن مبنی بر نبود زیرساخت‌های مناسب، انتقال ارتعاشات و امواج صدا به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تجمع مخاطبان و آسیب رساندن به این بنای تاریخی از سوی برخی از کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی مطرح شد اما این کنسرت با بهره‌مندی از نظرات متخصصان و متولیان نگهداری بناهای تاریخی و ملاحظات لازم برای پیشگیری از هر گونه آسیب به این بنا برگزار شد.

موسیقی سنددار شد، پاپ رونق گرفت

جشنواره‌های موسیقی فجر، نواحی و سایر رویدادها

سه دوره از جشنواره موسیقی فجر، در دولت سیزدهم برگزار شد، هر چند که برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از دولت قبل انجام شده بود اما سی و هشتمین و سی و نهمین دوره‌های این جشنواره با تغییر رویکردهایی در دولت سیزدهم رقم خورد و برگزار شدند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی با حضور ۲هزار و ۱۲۶ هنرمند در ۱۶ استان کشور در بخش‌های استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربَد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، سرود و بین‌الملل برگزار شد. ۱۲ گروه پاپ، پنج گروه ارکسترال، ۲۸ گروه موسیقی نواحی، ۲ گروه بانوان، چهار گروه هنرستان موسیقی، ۱۴ گروه موسیقی سنتی، پنج گروه کلاسیک، ۱۱ گروه سرود و یکصد و ۸۸ گروه از استان‌ها در این جشنواره شرکت کردند.

سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر نیز ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه به دبیری رضا مهدوی با حضور ۲۱۰۹ هنرمند در ۱۵ استان کشور برگزار شد، در این دوره نسبت به دوره گذشته، پنج گروه بانوان در جشنواره موسیقی فجر حضور داشتند و بخش موسیقی پاپ ۲ برابر شد و براساس رویکرد عدالت فرهنگی، کنسرت‌های این گونه موسیقی در فرهنگسرای بهمن و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و بلیت این اجراها از ۹۵ تا ۴۹۵ هزار تومان تعیین شد تا تمامی اقشار جامعه بتوانند از این کنسرت‌ها بهره‌مند شوند.

موسیقی نواحی و اقوام ایران نیز مورد حمایت و تاکید دولت سیزدهم قرار گرفت و علاوه بر جشنواره‌ها و رویدادهایی همچون جشنواه‌های ملی نی انبان کیش، عودنوازی قشم و جشنواره موسیقی محلی زاگرس‌نشینان کشور، پانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی از آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور ۲۹ گروه از ۲۰ استان کشور و در مجموع یکصد هنرمند در تالار فخرالدین اسعد گرگان برگزار شد. در این جشنواره برای نخستین بار طی ادوار گذشته، نوازندگان و گروه‌هایی از کشورهای افغانستان، ازبکستان، ترکیه و تاجیکستان حضور داشتند.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در راستای تمرکززدایی و تحقق عدالت فرهنگی به دبیری محمدعلی مرآتی در دو بخش برگزار شد؛ بخش اول آن به‌ صورت منطقه‌ای طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیرماه ۱۴۰۲ به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به میزبانی پنج استان؛ گلستان (۶ تا ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) و بخش ملی آن نیز از ۱۶ تا ۱۸ دی ماه در تهران با مشارکت بنیاد رودکی به میزبانی تالار رودکی برگزار شد و آیین اختتامیه آن ۱۹ دی ماه همان سال برگزار شد.

موسیقی سنددار شد، پاپ رونق گرفت

ارسال بیش از ۲ هزار اثر به هفدهمین جشنواره موسیقی جوان

دوره‌های پانزدهم و شانزدهم‌ جشنواره ملی موسیقی جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بدون وقفه برگزار شد؛ تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره پانزدهم از تمام دوره‌های پیشین بیشتر بود و به حدود ۲هزار و ۵۰۰ اثر در حوزه‌های مختلف رسید. در این جشنواره بیش از یکصد شاخه مختلف ساز و آواز با احتساب موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی اقوام و نواحی و کلاسیک حضور داشت.

همچنین در شانزدهمین دوره این جشنواره، یکهزار و ۷۹۲ نفر متقاضی حضور در این رویداد شدند که از این میان ۶۵۲ نفر خانم و یکهزار و ۱۴۰ نفر آقا بودند و در نهایت با داوری آثار، ۳۱۳ نفر برگزیده شدند.

در مرحله نخست هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، بیش از ۲ هزار اثر در شاخه‌های «موسیقی دستگاهی»، «موسیقی کلاسیک»، «موسیقی نواحی»، «آهنگسازی» و «شناخت و حفظ ردیف» و سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ به دبیرخانه ارسال شده‌ است که داوری این آثار در حال انجام است. دوره‌های اول و دوم جشنواره «ماهور» مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» به مناسبت ماه مبارک رمضان نیز طی دو سال اخیر برگزار شد.

ثبت موسیقی نواحی ایران در میراث ناملموس و اعطای نشان درجه یک هنری

چهار جشن‌ ایرانی «چله‌نشینی و شب یلدا»، «چهارشنبه‌سوری»، «مهرگان» و «سده»، به همراه «موسیقی نواحی ایران» آذرماه سال ۱۴۰۰ به عنوان میراث زنده ناملموس جاده ابریشم ثبت شدند. همچنین اواخر بهمن ماه ۱۴۰۰، سه پرونده؛ مقام حقانی (موسیقی شرق مازندران)، مقام کتولی (موسیقی شرق مازندران و گلستان) و رقص ‌کرمانجی چولیستک (رقص محلی خراسان رضوی و خراسان شمالی) در حوزه موسیقی نواحی ایران، در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شدند.

در این دوره، ایران صاحب آرشیو ملی هنر شد؛ این مجموعه شامل آرشیوی از آثار در حوزه هفت هنر کشور است. به طور مثال ۶۰ هزار فایل موسیقی در این آرشیو فهرست و ذخیره شده‌ که اطلاعات کامل به وجودآورندگان این آثار است.

همچنین تکریم هنرمندان پیشکسوت به خصوص هنرمندان موسیقی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت؛ در نخستین روزهای آغاز به کار دولت، نشان درجه یک هنری معادل دکترا به چهار هنرمند؛ علیرضا افتخاری، علی جهاندار خواننده، محمدجلیل عندلیبی و محمدسعید شریفیان آهنگساز اهدا شد.

موسیقی سنددار شد، پاپ رونق گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفرهای استانی خود، تکریم هنرمندان پیشکسوت موسیقی را نیز فراموش کرد؛ اسماعیلی مردادماه سال ۱۴۰۱ در سفر به استان اصفهان و شهرستان شهرضا، ضمن دیدار با حسینعلی شبانپور هنرمند خودآموخته ۸۶ ساله و پدر شهید محمودرضا شعبانپور، دستور اهدای درجه یک هنری به این هنرمند پیشکسوت عرصه شعر و موسیقی و آواز را داد و مقرر شد که وی در فهرست طرح مستمری تکریم هنرمندان صندوق اعتباری هنر قرار گیرد.

همچنین در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان آذربایجان غربی و دیدار وی با خضر قادری گرماوی هنرمند ۱۰۷ ساله موسیقی اقوام کشورمان در روستای باغی از توابع سردشت، دستور تسریع ویژه برای اعطای مدرک درجه یک هنری این هنرمند پیشکسوت از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور صادر شد. گرماوی در چهار حوزه هنر کردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی خبره است.

نشان درجه یک هنری به رضا حسینی‌ بقانام نوازنده جوان تبریزی (تار آذربایجانی)، وحید اسداللهی موسیقیدان، نوازنده نقاره و سید جلال‌الدین محمدیان خواننده قطعه ماندگار «مردان خدا» نیز اهدا شده است. در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز نشان درجه یک هنری به پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی؛ محمد قیوم امینی خلیلی‌ها هنرمند آواز مقامی خراسان، فرامرز رستمی ترانه‌خوان شمال خراسان، خداداد صحراروشن نوازنده قومشه شمال خراسان، مجتبی خان قیطاقی دوتارنواز شمال خراسان و علی پویانیا آوازخوان مقامی بویراحمدی نشان درجه یک هنری اهدا شد.

هویت‌بخشی به سرود

دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تیرماه ۱۴۰۱ با مدیریت حامد جلیلی با هدف ساماندهی، توانمندسازی، استعدادیابی، هویت بخشی و حمایت از گروه‌های عرصه سرود کل کشور راه‌اندازی شد. در جریان سی و هشتمین جشنواره‌ موسیقی فجر، بخش «سرود» با هدف توسعه و ارتقای این هنر، برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت رسمی وارد بخش مسابقه جشنواره شد، در این بخش با گرامیداشت یاد مرحوم اسفندیار قره‌باغی ملقب به نغمه‌خوان انقلاب، ۱۰ گروه سرود آثاری را اجرا کردند، در این بخش هر شب از یکی از فعالان عرصه سرود؛ شهروز حقی، هادی آرزم، حمید شاهنگیان، قاسم صرافا ن و محمد گلریز تجلیل شد.

در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر نیز مقوله «سرود» مورد توجه قرار گرفت و گروه‌های متعددی در این جشنواره، آثاری را اجرا کردند، فراخوان جشنواره ملی سرود فجر آبان ماه سال ۱۴۰۲ با هدف توجه به دستاوردهای خلاقانه هنری و قابلیت‌های ویژه گروه‌های سرود و جمع‌خوانی، نمایش و معرفی نمونه‌هایی از برترین آثار، ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل هنری، ارتقای دانش شنیداری و هنری جامعه نسبت به سرود و جمع‌خوانی و ارتقای کیفیت آثار تولیدی و انتشار آن در قالبی ارزشمند در جامعه منتشر شد. حدود ۸۰۰ گروه در این رویداد ثبت‌نام کردند و تیم انتخاب ۸۱ گروه را برای مرحله داوری انتخاب کردند، این گروه‌ها در چهار منطقه و استان کشور؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران به رقابت پرداختند، ۳۰ گروه به مرحله پایانی رسیدند و قرار است اختتامیه این رویداد شهریورماه امسال برگزار شود.

موسیقی سنددار شد، پاپ رونق گرفت

تدوین و تصویب سند موسیقی پس از ۴۵ سال

تدوین و تصویب سند ملی موسیقی یکی از اقدامات قابل توجه در دولت سیزدهم بوده است؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت، تدوین سند راهبردی موسیقی ملی ایرانی با هدف صیانت از فرهنگ بومی و نشر ظرفیت موسیقی اصیل ایرانی و مقابله با هجمه موسیقی غربی در حوزه معنا و محتوا را از برنامه‌های خود اعلام کرده بود و این وعده نیز محقق شد، سند ملی موسیقی با بهره‌مندی از نکات، نگاه، تذکرات و توجهات رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع بزرگوار تقلید و فقیه عالی شأن‌ درباره موسیقی، نظرات هنرمندان و بزرگان موسیقی و صاحبنظران این حوزه تدوین شد و پس از سال‌ها انتظار و بلاتکلیفی در دولت‌های مختلف، سند ملی موسیقی در جلسه ۸۹۵ دهم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۵۴، ۲۸ آذرماه سال ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای هنر و ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه) به تصویب رسید.

«سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» اسفندماه سال گذشته توسط آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید و رئیس شورای انقلاب فرهنگی برای اجرا به نهادهای مربوطه ابلاغ شد. بر اساس این سند، مسئولیت اجرایی‌سازی سند ملی موسیقی، بر عهده «ستاد اجرایی موسیقی کشور» گذاشته شده است.

سند ملی موسیقی خردادماه امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان شاخص موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، اسماعیلی در این آیین گفت: سند موسیقی نقطه وفاق و همگرایی بین مردم، صنف موسیقی و حاکمیت است و در این سند، تصریح شده مسئول تشخیص و صدور مجوز برای برنامه‌های موسیقی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این اتفاق مبارکی برای اصحاب موسیقی بود. نگاشت نهایی آن آماده است و نخستین جلسه شورای موسیقی تشکیل می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سند موسیقی شیوه اصلاح و تغییر پیش‌بینی شده است و هیچ ملاحظه‌ای در این خصوص نیست و این سند، غیرقابل تغییر به شمار نمی‌رود.

تبیین نظری و عملی جایگاه حقیقی موسیقی در حکمرانی فرهنگی کشور، ارتقای آمایش نهادی و خط‌مشی‌گذاری یکپارچه و کارآمد در حوزه موسیقی و تقویت و ارتقا موسیقی تمدن‌ساز، تعالی‌گرا، اخلاق‌محور و هدفمند؛ متناسب با چشم‌انداز فرهنگی کشور در سطوح ملی، بین‌المللی و ایران فرهنگی از جمله اهداف سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران است، با تکیه بر این سند، حمایت‌های خوبی از موسیقی نواحی خواهد شد و دولت موظف می‌شود تا از گروه‌های موسیقی حمایت‌های چشمگیری انجام دهد. در این سند، موسیقی به‌ عنوان مقوله‌ای فقهی شناخته می‌شود که بر مبنای آن وقتی یک نظر درباره موسیقی صادر می‌شود، نفر دوم نمی‌تواند یک نظر دیگر درباره این ماجرا بدهد. همین یک بند نشان می‌دهد که تصویب این سند تا چه اندازه می‌تواند جلوی تصمیم‌های سلیقه‌ای و استانی را در حوزه موسیقی بگیرد.

نظر شما