شناسهٔ خبر: 67662763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سقاخانه‌های بروجرد نمادی از مردمی ترین شیوه عزاداری

بروجرد - ایرنا - ایام محرم سقاخانه ها به عنوان جلوه ای از مردمی‌ترین شیوه عزاداری در گوشه و کنار شهر بروجرد برپا می شود و بانوان بروجردی به فراخور توانایی و حداقل امکانات خانه و با توجه به نذری که دارند، سقاخانه ای برپا می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هر ساله با فرارسیدن ماه محرم، برخی از خانواده‌های بروجردی، بر اساس یک نذر قبلی، یک یا چند اتاق از منزل خود را با استفاده از پارچه‌های مشکی، سیاه‌پوش می‌کنند و منبری چوبی با تعدادی چراغ کوچک و بزرگ در بالای اتاق قرار می‌دهند.
امسال هم کوچه و پس کوچه های شهر حال و هوای دیگری دارد، بسیاری درب ورودی خانه های خود را باز گذاشته و پرچمی برافراشته اند و می خواهند این چراغ به عنوان یک نماد وحدت، روشنی بخش این راه که سرلوحه آن شهادت در راه ایمان و باورهای راستین است، قرار گیرد.

در شهرستان بروجرد آیین‌های مذهبی و سنتی مختلفی وجود دارد اما برپایی سقاخانه‌ها در ایام محرم و صفر بسیار ویژه و منحصر به فرد است و به دلیل قدمتی که دارد، در سال ۹۱ به عنوان یک اثر معنوی، ثبت ملی شده است.

بانوی میانسالی که سال‌های بسیاری است در یکی از محلات شهر بروجرد سقاخانه دارد، می‌گوید: این راه و چراغ این خانه باید به رسم دیرین عزای سالار شهیدان روشن باشد، همین که عصرها پسر بچه ها با طبل های کوچک شان جمع می شوند و مادران و آنهایی که حاجت شان را پای این چراغ و سقاخانه گرفته اند، به رسم پاسداشت آن می آیند یعنی در هر شرایطی باید این رسم دینی و مذهبی زنده باقی بماند.
زن میانسال که خودش را متعهد به تداوم برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) و روشن نگه داشتن چراغ سقاخانه می داند، اظهار کرد: امسال تکاپو و حال هوای پرشور به سقاخانه ها بازگشته، دسته دسته مادران با کودکان خردسال خود می آیند و احترام خود به این مراسم را به جا می آورند.

یک کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بروجرد می گوید: بروجرد مانند دیگر مناطق کشور آیین‌های خاص عزاداری سیدالشهدا(ع) دارد که مهم‌ترین آن برپایی سقاخانه‌ها است.
حجت اله یارمحمدی با بیان اینکه سقاخانه‌ها در حقیقت نمادی از پذیرایی عزاداران حسینی با آب است، می‌افزاید: برگزاری سقاخانه‌های زنانه در خانواده‌هایی که مرد حضور نداشته‌ و امکان پذیرایی از عزاداران مرد وجود نداشت از دیگر آیین‌های عزاداری سنتی این شهرستان است که زنان اقدام به برپایی سقاخانه‌های زنانه در منازل خود می کنند.
وی بیان کرد: این سقاخانه‌ها خانگی است و یکی از مردمی‌ترین نوع عزاداری‌هاست و با حداقل امکانات خانه و با توجه به نذری که داشتند، برپا می‌شده است.

بانوان میزبان سقاخانه ها

برپایی سقاخانه ها از سال‌های بسیار دور تاکنون به همین شکل صورت گرفته به طوری که بانوان، میزبان و مهمان اصلی این آیین هستند و بانوی صاحب‌خانه که منزل خود را سقاخانه نموده، در طول ۱۰ شب محرم، هر شب درب منزل خود را باز می‌گذارد و بانوان عزادار وارد این منازل می‌شوند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد در این خصوص می گوید: بعد از ورود بانوان به سقاخانه‌ها، روضه‌ای برگزار و سپس بانوان عزادار پذیرایی می‌شوند که این آیین سنتی مردمی است و همچنان با شور و ارادت به امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

کامران حسینی بیان کرد: در این آیین سنتی، بانوان هم در غم شهادت امام حسین(ع) و یارانش به سوگواری می‌پردازند که برگزاری این رسم به صورت کامل مختص بانوان است که در شب‌های محرم به خصوص ۱۰ شب اول محرم، بانوان به صورت چند نفره و دسته‌دسته وارد سقاخانه‌ها شده و در یک شب، در چند سقاخانه حضور می‌یابند و عزاداری می‌کنند.

وی یادآور شد: قدمت این آیین در بروجرد به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد و این رسم از سال‌های گذشته تاکنون وجود داشته و بسیاری از خانه‌های شهرستان در طول ماه محرم، بخشی از منزل را سیاه‌پوش کرده تا با برپایی این سقاخانه‌ها میزبان بانوان عزادار شوند.

محرم رمز ماندگاری اسلام است، تاریخی که در دوم محرم سال ۶۱ هجری با ورود امام حسین( ع) به کربلا ساخته می شود، محرم تنها یک یادمان و مراسم برای شهدای کربلا نیست بلکه ترویج فرهنگ غنی اسلامی است که شهادت سرلوحه آن است، مناسک محرم و فرهنگ عاشورا یعنی تربیت نسل انقلابی، همان که سالهای متمادی موجب حفظ اسلام و وحدت امت اسلامی شده است.
آفتاب در آستانه غروب کردن است و کوچه و پس کوچه های شهر پویایی بیشتری به خود گرفته اند کودکانی با طبل هایی کوچک نوای زنده نگه داشتن مکتبی را می دهند که نسل به نسل انتقال یافته و این میراث معنوی همچون مهری ماندگار نشسته بر دل هاست.

نظر شما