شناسهٔ خبر: 67662680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش کاربران مجازی به یادداشت رئیس‌جمهور منتخب در تهران‌تایمز واکنش کاربران مجازی به یادداشت رئیس‌جمهور منتخب در تهران‌تایمز

کاربران موضع‌گیری دکتر پزشکیان در سیاست‌خارجی را دقیق و برازنده شخصیت اول اجرایی جمهوری اسلامی ایران دانستند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

دکترمسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، طی یادداشتی انگلیسی در روزنامه تهران تایمز با عنوان «پیام من به جهان نو» رژیم اسرائیل را رژیمی آپارتاید دانسته و نوشته است که اروپا و امریکا از اجرای تعهدات خود در برجام «انحراف» داشته‌اند و امریکا باید به این درک رسیده باشد که «ایران هرگز به حرف زور تن نداده و نخواهد داد».

پزشکیان همچنین تأکید کرده است: «چین و روسیه دوستان روز‌های سخت ما بودند و همکاری با آنها در اولویت است.» این یادداشت با استقبال و تحلیل‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد. کاربران موضع‌گیری دکتر پزشکیان در سیاست‌خارجی را دقیق و برازنده شخصیت اول اجرایی جمهوری اسلامی ایران دانستند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم. 

 نوید مستفیضی:
پزشکیان: «اسرائیل یک رژیم آپارتاید است.» نوشته‌های پزشکیان در روزنامه تهران تایمز در تراز مسئول اول اجرایی جمهوری اسلامی بود. علی نگهدارت باشه. 

 مهدی قاسم‌زاده:
سرمقاله جناب پزشکیان در تهران تایمز لااقل روی کاغذ می‌تواند یک موضع‌گیری منطقی و هوشمندانه درعرصه بین‌الملل قلمداد شود که تا حدود زیادی نیز در سه سال اخیر از سوی دولت شهید رئیسی به آن عمل شده؛ مخصوصاً در روابط با همسایگان، حمایت از فلسطین، همکاری با چین و روسیه و نگاه ویژه به آفریقا. 

 علی جهان‌آرا (با تلخیص):
دکتر پزشکیان طی یادداشتی در تهران تایمز، پیامی به دنیا ارسال کرده که از دید من بسیار ارزنده است که خلاصه این پیام را می‌نویسم: ١- ایران در منطقه‌ای بسیار ملتهب انتخاباتی بسیار آرام را پشت سر گذاشت؛ ٢- اولویت تجارت و اقتصاد با همسایگان است؛ ۳- ایجاد یک منطقه قوی در غرب آسیا با مشارکت همسایگان بدون توجه به نظمی که امریکا از سال ١٩۴۵ بر دنیا تحمیل کرده است؛ ۴- اسرائیل کماکان کشور جعلی و نسل کشی است؛ ۵- روابط با چین و روسیه قطعاً تعمیق پیدا خواهند کرد. 

 م. سلمانی قهیازی:
دوستی و تعامل با دنیا پیام دکتر ‎#پزشکیان به دنیا در روزنامه انگلیسی زبان تهران‌تایمز. پیام تعامل و توسعه روابط بین‌المللی با همسایگان و کشور‌های منطقه، آفریقا، چین، روسیه، اروپا و امریکا. منتظر کاهش حباب بازار‌های دلال محور هستیم! ریسک سیاسی کمتر امنیت سرمایه‌گذاری بیشتر!

 پرویز خسروشاهی:
مقاله آقای پزشکیان در روزنامه تهران‌تایمز، می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی عمل به وعده‌های او در آینده باشد. یک نکته جالب هم در این مقاله هست که مهم است: مسئولیت طراحی و اجرای سیاست خارجی ایران درچارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت با رئیس‌جمهور و دولت است. 

 علیرضا کریمی:
همین یادداشت آقای پزشکیان در تهران‌تایمز را اگر شهید رئیسی نوشته بود؛ الان عده‌ای می‌گفتند ایران مستعمره چین و روسیه شده! البته با فحوای یادداشت مخالفتی ندارم؛ اینها همان حرف‌های ماست که سال‌هاست می‌گوییم و خواهیم گفت. مسئله استاندارد دوگانه است. 

 محمد صالح سلطانی:
یادداشت آقای ‎#پزشکیان در روزنامه تهران‌تایمز هوشمندانه و امیدوارکننده بود؛ یک مانیفست دقیق برای یک سیاست خارجی مبتنی بر عقلانیت انقلابی. امید که دولت چهاردهم در تحقق این ایده‌ها به توفیق برسد.

 امیرعلی ابوالفتح:
‏رئیس‌جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده امریکا را فراخواند که از «سوء محاسبات گذشته‌اش درس گرفته و سیاست جدیدی متناسب با آن اتخاذ نماید». اکنون توپ در زمین واشنگتن است. از دست رفتن فرصت کنونی، امنیت منطقه و جهان را تأمین نخواهد کرد. 

 احسان آریا:
پزشکیان در مقاله مشروح سیاست خارجه خود به زبان انگلیسی مشخصاً از کشورهای: ترکیه، عربستان، عمان، عراق، بحرین، قطر، کویت، امارات، چین، روسیه، اوکراین و امریکا نام برده است. وی از اسرائیل نیز با عناوین رژیم آپارتاید و تجاوزگرا یاد کرده است. 

 م. ذاکرحسینی:
‏پیام رئیس‌جمهور منتخب درباره سیاست خارجه دولت جدید یک نقطه نویدبخش داشت و آن اشاره به جنایات اسرائیل و استفاده از واژگان تخصصی عدالت کیفری بین‌المللی مانند آپارتاید، نسل کشی و اشغال طولانی‌شده بود.

اما غایب اصلی این پیام، اشاره نکردن صریح به مسئله عدالتخواهی بین‌المللی بود. آقای‌پزشکیان! حمایت از مستضعفان جهان یا به تعبیر جهانی «مسئولیت حمایت» بر جریده قانون اساسی ثبت است و شما هم بار‌ها بر اجرای سیاست‌های کلی تأکید کرده‌اید. اجرای این سیاست مستلزم فعال‌سازی ‎#دیپلماسی_عدالتخواهانه است. از احیای کنشگری جنگ حقوقی در دولت خود غافل نشوید.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما