شناسهٔ خبر: 67662287 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

بانکداری ۵G؛ آینده مالی جهان

با ظهور بانکداری ۵G کشورهای بسیاری در سراسر جهان به این سیستم به دید آینده صنعت بانکداری می‌نگرند که بدون پول نقد و با سرعتی ۱۰۰ برابر سیستم ۴G به‌طور قابل‌توجهی کیفیت و سرعت تراکنش‌های بانکی را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

بانکداری ۵G سرعت تراکنش سریع‌تر، تأخیر کمتر و انعطاف پذیری بیشتری برای پذیرش تراکنش‌ها و خدمات مالی را از طریق دستگاه‌های متصل به شبکه بی‌سیم غیر از تلفن‌های هوشمند ارائه می‌دهد.

به گزارش ایمنا، پرداخت‌های آنلاین به‌صورت فزاینده‌ای در حال گسترش هستند و با ظهور نسل‌های جدید شبکه‌های تلفن همراه که زندگی را به سمت انتقال از آنالوگ به دیجیتال سوق می‌دهند، تنوع امکانات برای شیوه‌های بانکداری نیز رو به افزایش است.

با ظهور بانکداری ۵G کشورهای بسیاری در سراسر جهان به این سیستم به دید آینده صنعت بانکداری می‌نگرند که بدون پول نقد و با سرعتی ۱۰۰ برابر سیستم ۴G به‌طور قابل‌توجهی کیفیت و سرعت تراکنش‌های بانکی را افزایش می‌دهد.

این شیوه بانکداری در مقایسه با نسل قبل سه مزیت اصلی دارد؛ پهنای باند بیشتری در اختیار دارد که موجب افزایش سرعت انتقال داده‌ها می‌شود، تأخیر تراکنش‌ها از ۳۵ تا ۵۲ میلی‌ثانیه به یک تا دو ثانیه کاهش یافته است و ظرفیت اتصال دستگاه‌های بیشتر را بدون تأثیر بر یکدیگر دارد. این ویژگی‌ها در کنار هم فرصت‌های زیادی را برای بخش بانکداری فراهم می‌کنند.

تلفن‌های هوشمند ۵G و بانکداری دیجیتال

تعداد عملیاتی که با استفاده از تلفن‌های هوشمند انجام می‌شود از جمله تراکنش‌های بانکی، همواره در حال افزایش است. با توجه به رشد چشمگیر فروش جهانی تلفن‌های هوشمند ۵G، درصد قابل‌توجهی از جمعیت جهان دستگاهی مناسب برای استفاده از شیوه جدید بانکداری در دسترس دارند.

در دوران همه‌گیری کووید -۱۹ به دلیل قرنطینه‌های طولانی‌مدت و تعطیلی شعب بانکی، بسیاری از مردم برای نخستین بار برنامه‌های بانکی را دانلود کردند تا به‌صورت آنلاین به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند. در حال حاضر ارتباط اصلی افراد با بانک‌ها از طریق تلفن‌های هوشمندشان است.

تأثیر ۵G بر خدمات مالی

عرضه ۵G بانکداری دیجیتال را متحول کرده است، افزایش سرعت شبکه ۵G به مؤسسات مالی این امکان را می‌دهد تا فرایندهای پیچیده‌تر را با سرعت بیشتری اجرا کنند و زمان انتظار را هنگام تأیید هویت مشتریان جدید یا نظارت بر وام‌ها به حداقل برسانند. علاوه بر این، ۵G عملکرد برنامه‌ها و وب‌سایت‌های بانکی را بهبود می‌بخشد که یک نکته کلیدی در رسیدن خدمات مالی نوآورانه به بانکداری سنتی است.

۵G همچنین گزینه‌های پرداخت سریع‌تر و ساده‌تری را ارائه می‌کند که پرداخت‌های دیجیتالی و موبایلی را برای عموم مردم و مشاغل جذاب‌تر می‌کند و استفاده از آن را در بین اقشار مختلف جامعه گسترش می‌دهد.

مزایای ۵G برای بانک‌ها

شبکه ۵G در همه دستگاه‌ها موجود است و این ویژگی بانک‌ها را قادر می‌سازد تا خدمات خود را در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از جمله تلفن‌ها، گجت‌های پوشیدنی و حتی خودروها برای بهبود تجربه مشتری یکپارچه کنند.

فناوری ۵G به بانک‌ها کمک می‌کند تا فناوری‌هایی از جمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به کار گیرند که قادر به تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های مشتریان است. این روند ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده و پیشنهادات سفارشی را برای بانک‌ها امکان‌پذیر می‌سازد.

این فناوری با پهنای باند بیشتر و تأخیر کمتر، می‌تواند استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را در بخش بانکی فعال کند و تجربه‌ای همه‌جانبه را برای مشتری فراهم کند. از یک سو این امکانات برای ارائه دستیارهای مجازی و ربات‌های گفت‌وگو با ظرفیت‌های پردازش صوتی، تصویری و زبانی بهبودیافته استفاده می‌شوند و از سوی دیگر سناریوهای واقعیت گسترده یا مختلط و تجربیات همه‌جانبه را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

بانکداری ۵G فراگیری خدمات مالی را افزایش می‌دهد که بسیار مورد نیاز جوامع روستایی است که در آن‌ها دسترسی به بانک‌های فیزیکی سخت یا ناممکن است. در سال‌های آینده همه افراد دستگاهی با فناوری ۵G در دست خواهند داشت و بانکداری ۵G به فراگیرترین روش بانکداری تبدیل خواهد شد.

آیا بانکداری ۵G ایمن است؟

ظرفیت ۵G برای اتصال به چندین دستگاه و انتقال داده‌های حساس ممکن است زنگ خطر را در مورد خطرات احتمالی در مورد امنیت این سیستم به صدا درآورد. با این حال، سرعت و پیچیدگی بیشتر در پردازش داده‌ها، تأیید ماهیت تراکنش‌ها، تأیید مبالغ تراکنش‌ها و توانایی بررسی مقادیر قابل‌توجهی از داده‌ها در زمان واقعی، همراه با تشخیص موقعیت جغرافیایی و شناسایی مشتریان، راه را برای کلاهبرداری‌های اینترنتی دشوار می‌کند و حمایت بیشتری هم برای مصرف‌کنندگان و هم بانک‌ها فراهم می‌کند.

نظر شما