شناسهٔ خبر: 67661702 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایگاه‌ اهدای خون قشم در تاسوعا و عاشورای حسینی فعال است

قشم - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان گفت: پایگاه‌ اهدای خون قشم در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی (روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه) جاری در این جزیره فعال است.

صاحب‌خبر -

دکتر ایمان زارعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: همه ساله در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تمامی پایگاه های اهدای خون در سرتاسر استان هرمزگان جهت نذر اهدای خون مردم و عزاداران حسینی فعال هستند.

وی افزود: پایگاه اهدای خون قشم واقع در شهرک نریمان، خیابان شب بو، خیابان فرمانداری از ساعت ۱۷ تا ۲۲ این ۲ روز پذیرای اهدا کنندگان خون و عزاداران حسینی است.

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان ادامه داد: داوطلبان اهدای خون می توانند در این ایام با مراجعه به این پایگاه و سایر مراکز انتقال خون در سرتاسر استان هرمزگان، نذر خود را برای کمک به بیماران نیازمند ادا کنند.

زارعی ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون در این استان و جزیره قشم از آنان خواست تا برای شرکت در این کار خداپسندانه مشارکت حداکثری داشته باشند.

وی تاکید کرد: اهداکنندگان کارت ملی خود را همراه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان انتقال خون هرمزگان، نیاز روزانه مراکز درمانی استان به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خون است و اداره انتقال خون این استان باید خون مورد نیاز ۲۳ بیمارستان و مرکز درمانی را فراهم کند که این مهم تنها با همت و مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

بیشترین مصرف خون در استان هرمزگان برای بیماران خاص و حدود ۶۰ درصد از کل مصرف این فرآورده حیات بخش است.

انتقال خون، تنها مرجع تهیه و توزیع خون را به عهده دارد و دارای فرایندهای پیچیده است که از استانداردهای سخت و به روز در دنیا تبعیت می‌کند تا خون سالم مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی را فراهم آورد. حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است.

حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است و هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است.

پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما