شناسهٔ خبر: 67661569 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

صعود قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، در پی واکنش سرمایه‌گذاران به کاهش اعتماد مصرفی آمریکا، پایین آمد و نخستین کاهش هفتگی خود را پس از چهار هفته رشد متوالی به ثبت رساند. بهای معاملات نفت برنت با ۳۷سنت کاهش،در ۸۵دلار و سه سنت در هر بشکه بسته شد.

صاحب‌خبر -
 
بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱سنت معادل ۰.۵درصد کاهش، در۸۲دلار و ۲۱سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته، بیش از ۱.۷درصد کاهش یافت که نخستین کاهش هفتگی پس ازچهارهفته رشد متوالی بود. شاخص نفت آمریکا هم ۱.۱درصد کاهش هفتگی به ثبت رساند. قیمت نفت درمعاملات سه‌شنبه هفته گذشته بخشی از رشد قیمت اخیرش را واگذار کرد، زیرا فعالان بازار به پیشرفت احتمالی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه چشم دوختند و تاثیر توفان بریل بر عرضه نفت هم محدودتر از تصور قبلی بازار بود.نظرسنجی ماهانه دانشگاه میشیگان نشان داد با وجود بهبود انتظارات تورمی برای سال آینده و فراتر از آن، اعتماد مصرفی آمریکا در جولای، به پایین‌ترین حد هشت ماه اخیر نزول کرده است.وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت تولیدکننده در ژوئن، ۰.۲درصد رشد کرد که اندکی بیش از حد انتظار بود و تحت تاثیر افزایش هزینه خدمات روی داد. با این حال، سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر، کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کند.فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز گفت: نرخ‌های بهره پایین‌تر، از رشد اقتصادی حمایت کرده و مصرف سوخت را تقویت می‌کند.قیمت نفت از تقاضا برای بنزین آمریکا هم اندکی حمایت کرد. آمار دولتی این کشور که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، نشان داد تقاضا برای بنزین در هفته منتهی به پنجم ژوئیه، ۹.۴میلیون بشکه در روز بود که بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ بود. میانگین چهار هفته‌ای تقاضا برای سوخت جت هم به قوی‌ترین حدخودازژانویه سال۲۰۲۰رسید. تقاضای قوی برای سوخت، پالایشگاه‌های آمریکایی را تشویق کرد نفت بیشتری از ذخایر برداشت کنند. مصرف نفت پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست آمریکا در هفته گذشته، به بیش از ۹.۴میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان ازژانویه۲۰۱۹بود. سیگنال‌های تقاضای ضعیف‌تر از سوی چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است، احتمال دارد دورنمای تقاضای قوی برای سوخت در آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده و رشد قیمت‌ها را محدود کند. در این میان، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا در هفته گذشته، یک حلقه کاهش یافت و به ۴۷۸ حلقه رسید که پایین‌ترین میزان از دسامبر۲۰۲۱است.
 
کاهش درآمد نفتی روسیه 
درآمد حاصل از صادرات نفت روسیه در ژوئن در بحبوحه حجم کمتر فروش خارجی، به پایین‌ترین رکورد در چهار ماه گذشته نزول کرد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد درآمد روسیه از صادرات نفت در ژوئن، حدود۱۶.۷ میلیارد دلار بود که ۱.۲درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشت. درآمد حاصل از صادرات نفت پس از این‌که در فوریه به رکورد حدود ۱۹میلیارد دلار رسید، روند روبه‌کاهشی داشته است. این کاهش درآمد، با کاهش حجم صادرات نفت همزمان شد که از ۷.۷میلیون بشکه در روز در ماه می، به ۷.۶میلیون بشکه در روز درماه ژوئن رسید. حجم عمده نفت روسیه همچنان بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار گروه هفت معامله می‌شود که دردسامبر۲۰۲۲درواکنش به جنگ اوکراین، وضع شد. این مکانیسم که با هدف محدودیت‌ درآمد روسیه از فروش نفت به اجرا گذاشته شد، درابتدا موفقیت‌آمیز بود اما روسیه بعدا موفق شد با استفاده از ناوگان نفتکش‌های بدون بیمه معروف به «ناوگان شبح»، آن را دور بزند. میانگین قیمت هر بشکه نفت روسیه در ژوئن به ۷۰ دلار و ۳۹ سنت در مقایسه با ۷۰ دلار و ۵ سنت درماه می رسید.براساس گزارش بلومبرگ، کاهش درآمد صادرات نفت روسیه لزوما به معنای آن است که درآمدهای نفتی کمتری به سمت دولت روسیه سرازیر می‌شود. درآمدهای نفتی از ماهی به ماه دیگر می‌تواند نوسان قابل توجهی داشته باشد که تا حدودی منعکس‌کننده برنامه برای برخی پرداخت‌های مالی است. مالیات نفتی روسیه ۶.۷میلیارد دلار برای کرملین به ارمغان آورد که تقریبا ۵۰ درصد بالاتر از مدت مشابه در سال گذشته بود.اوکراین برای ضربه‌زدن به منبع اصلی تامین مالی مسکو در این جنگ، با حملات پهپادی، صنعت نفت روسیه را هدف گرفته است. این حملات در مارس، بین ۱۲تا۱۴درصد از ظرفیت پالایش نفت روسیه را مختل کرد. بر اساس گزارش یاهو فایننس، این حملات، انتقاد مقامات آمریکایی را در آوریل به‌دنبال داشت. واشنگتن با اشاره به ریسک مختل‌شدن بازار انرژی جهانی، اعلام کرد از حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت حمایت نمی‌کند.

نظر شما