شناسهٔ خبر: 67661554 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

۶۶ درصد اراضی کشاورزی فارس سنددار شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس گفت: از مجموع یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی و باغی استان برای ۶۶۲ هزار و ۸۰۳ هکتار آن و حدود ۴۰ هزار قطعه باغی و زراعی سند مالکیت صادر شده که ۶۶ و ۲ دهم درصد اراضی کشاورزی فارس را شامل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، غلامرضا کیانی افزود: بنابر تبصره ۹ ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی اموال منقول موضوع حدنصاب در ثبت اراضی زراعی و باغی برداشته شده که بر مبنای آن برای هر میزان و مساحتی از اراضی زراعی و باغی می‌توان پس از تشریفات قانونی اسناد رسمی صادر کرد.
وی گفت: قانون حدنگار (کاداستر) مصوب سال ۱۳۹۳ است که در این قانون تکالیفی برای دستگاه‌ها مصوب شده که باید تعیین تکلیف اسناد اراضی ظرف پنج سال انجام شود و براساس این قانون این کار باید تا سال ۱۳۹۸ انجام می‌شده، اما متاسفانه هنوز بعضی دستگاه‌ها در استان وضعیت اراضی را تعیین تکلیف نکرده اند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس با تاکید بر اینکه از تعدی و دست درازی به املاک باید جلوگیری شود، اظهار کرد: اگر دستگاه‌های متولی به این تکلیف قانونی عمل کنند گام بزرگی در این زمینه برداشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای ۹۸ درصد اراضی منابع طبیعی و منابع ملی استان فارس اسناد مالکیت صادر شده است و امیدداریم ۲ درصد باقی مانده نیز تا پایان شهریورماه سند آن صادر شود.
کیانی با اعلام اخطار به ارگان‌هایی که تاکنون در این زمینه همکاری لازم را انجام نداده اند گفت: دستگاه‌های اجرایی استان فارس ملزم شده اند که تا ۱۵ اردیبهشت امسال برای این کار اقدام کنند که هنوز بعضی ارگان‌ها نسبت به این کار اقدام نکرده اند که با همکاری دادستان این مساله تعیین تکلیف و ترک فعل مدیران صادر خواهد شد.
وی اضافه کرد: مجموع ارگان‌های متولی فارس آمادگی کامل برای اجرای طرح حدنگار و کاداستر را بصورت کامل دارند که پیش بینی می‌شود این هدف با همکاری همه دستگاه‌های متولی تا پایان سال به نتیجه برسد.
وی درباره صدور اسناد مالکیت اراضی زراعی و باغی افزود: پنج شرکت طرف قرارداد برای تهیه اسناد املاک زراعی و باغی استان پیش بینی شده که تا پایان سال قرارداد دارند و تمام کشاورزان در سراسر فارس باید در این دفاتر تشکیل پرونده دهند که هزینه نقشه املاک زراعی و باغی آنها کاملا رایگان انجام خواهد شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس در باره عملکرد سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۳۹ پرونده در دفاتر ثبت اسناد استان تشکیل شده و ۱۸ هزار و ۵۴۴ پرونده نیز به نتیجه رسیده و مختومه شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰۰ فقره مزایده در فارس برگزار شده است، افزود: در سه ماهه اول امسال نیز پنج هزار و ۲۵۷ فقره پرونده تشکیل شده و ۱۱۲ فقره مزایده نیز طی این مدت در استان برگزار شده است.
کیانی ادامه داد: رقم وصولی مطالبات معوق بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۹ بیلیون و ۳۱۱ میلیارد و ۶۷۶ میلیون و ۲۸۳ هزار ریال است که رتبه چهارم کشور در وصول مطالبات بانک‌ها در سال گذشته متعلق به فارس است.
وی اضافه کرد: از ابتدای شروع فعالیت شرکت‌ها در استان فارس تاکنون ۹ هزار و ۵۷۹ موسسه و ۱۰۵ هزار و ۵۱۰ شرکت و همچنین ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در فارس ثبت شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس اظهار کرد:۳۰ هزار و ۲۵۵ فقره سند مالکیت برای ۲۰۴ هزار و ۹۹۸ هکتار اراضی و املاک اوقافی استان فارس صادر شده و همچنین ۹ هزار و ۸۵۰ سند مالکیت برای شرکت شهرک‌های صنعتی استان و برای نیروهای مسلح نیز ۲ هزار و ۳۰۰ فقره سند مالکیت صادر شده است.

مشاورین املاک از سوم تیرماه جاری حق انتقال اسناد مالکیت حدنگار را ندارند
وی گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات املاک غیرمنقول خرداد امسال در روزنامه سراسری منتشر و ابلاغ شده است و در تبصره چهار ماده یک این قانون آمده که املاک غیرمنقولی که سند مالکیت حدنگار برای آنها صادر می‌شود از تاریخ ۳ تیر ۱۴۰۳ باتوجه به لازم الاجرا شدن این قانون بنگاه‌ها و مشاورین املاک حق تنظیم قرارداد و مبایعه نامه نسبت به اسناد مالکیت حدنگار که پس از این تاریخ صادر شده است را ندارند و این اسناد صرفا باید در دفاتر اسناد رسمی نقل و انتقال و تنظیم سند رسمی شود.

کیانی اضافه کرد: اگر مشاورین املاک در این زمینه به هشدارها توجه نکنند و اقدام به نوشتن مبایعه نامه برای اسناد مذکور کنند مشمول جرایم ماده ۱۱ این قانون می‌شوند و همچنین قابلیت طرح دعوی از جانب صاحبین اسناد در قوه قضاییه نیز وجود ندارد.

وی اعلام کرد: سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی در حال ایجاد است، اما براساس قانون حتی اگر سامانه ایجاد نشود این قانون لازم الاجرا است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس در خصوص وضعیت صدور اسناد الکترونیکی در استان گفت: امکانات لازم برای صدور سند الکترونیکی در استان فراهم است و صدور اسناد ایکترونیکی در حال اجرا است، ولی به دلیل قانون الزام تا مدتی اسناد بصورت فیزیکی هم برای مالکین صادر خواهد شد.

نظر شما