شناسهٔ خبر: 67661011 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«حسن، حسین خوانی»؛ سوگواره آئینی گلستان در عزای امام حسین (ع)

گنبدکاووس- ایرنا- «حسن، حسین‌خوانی» با قدمتی چندصد ساله، آئین حزن‌انگیز عاشقان و محبان خاندان اهل بیت (ع) در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان است که ساکنان شرق گلستان در دهه نخست ماه محرم این سوگواره را اجرا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین عزاداری «حسن، حسین خوانی» با سبک متفاوت برگزاری، یکی از نشانه‌های انسجام و وحدت ساکنان شرق گلستان و نشانه ارادت آنان به ساحت شهدای کربلا است.

یکی از اهالی روستای «کیارام» گالیکش به ایرنا گفت: در آیین «حسن، حسین‌خوانی» یک نفر شروع به مرثیه خوانی می‌کند و بقیه در پاسخ به نوحه‌های او در پایان هر قطعه، فریاد «حسن، حسین» سر می‌دهند.

عیسی قربانی اظهار کرد: در این آیین، هر نفر با یک دست بر سینه می‌زند و با دست دیگر، کمر فرد کناری را می‌گیرد و به این ترتیب، افراد با حرکتی دایره‌وار آهسته آهسته به دور علم‌هایی مزین به نشانه‌های عزای سیدالشهدا (ع) چرخیده و عزاداری می‌کنند.

وی افزود: فردی که در وسط این حلقه قرار گرفته به عنوان رهبر گروه در پایان هر قطعه «حسن» می‌گوید و بقیه در پاسخ نام «حسین» را فریاد می‌زنند.

«حسن، حسین خوانی»؛ سوگواره آئینی گلستان در عزای امام حسین (ع)

یکی از اهالی روستای «پادلدل» گالیکش هم در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: میدان‌دار و سر دسته گروه، نام «حسن» را به زبان جاری می‌کند و حاضرین در جواب «حسین» می‌گویند و این روند چندین بار تکرار می‌شود.

مهدی پیاده‌کوهسار اظهار کرد: در پایان این مراسم، عزاداران به صورت هماهنگ دست‌های خود را رو به آسمان بلند کرده و با صدای بلند «یا حسین» گفته و برای همدیگر دعا می‌کنند.

وی ادامه داد: غروب روز تاسوعا نیز عزاداران در میادین مرکز شهرهای شرق گلستان جمع شده این آیین را با جمعیتی بیشتر برگزار می‌کنند.

وی افزود: در حلقه اول این آیین، کهنسالان، در حلقه دوم میانسالان و در حلقه‌های بعدی جوانان و نوجوانان حضور دارند.

«حسن، حسین خوانی»؛ سوگواره آئینی گلستان در عزای امام حسین (ع)

کارشناس ثبت آثار میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ارتباط گفت: آیین «حسن، حسین خوانی» در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسیده است.

مریم منصوری اظهار کرد: این مراسم مذهبی همه ساله از هفتم محرم تا ظهر عاشورا در مناطق شهری و روستایی گالیکش و مینودشت برگزار می‌شود.

وی افزود: در پایان مراسم «حسن، حسین خوانی» اشعاری چون «آنجا که سر حسین بر نیزه زدند، مرغان هوا به دور او خیمه زدند، مرغان هوا و ماهیان دریا، از بحر حسین سنگ بر سینه زدند» را خوانده و افراد حاضر در حلقه با صدای بلند «یاحسین» را فریاد می‌زنند.

به گزارش ایرنا، امام حسین(ع) روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسید و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کرد.

نظر شما