شناسهٔ خبر: 67660426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خدمات ماندگار دولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکد تا حل بحران ۴۰ ساله(بخش دوم)

رشت- ایرنا- دولت‌ها با خدمات و دستاوردهایی که برجا می‌گذارند در یادها باقی می‌مانند و دولت سیزدهم و بیش و پیش از آن نام رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای مردم گیلان با موضوع احیای کارخانه‌های راکد از جمله صنایع نساجی و تکمیل پروژه‌های ناتمام ماندگار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گیلان طعم خدمات دولت سیزدهم را پیش از سفر رئیس جمهور شهید در سفری که وی در سال ۱۳۹۹ در جایگاه ریاست قوه قضائیه به استان داشت چشید. زمانی که وی در بازدیدی سرزده از کارخانه پوشش و یکی دو واحد دیگر نساجی بر احیای این کارخانه ها تاکید و بعد هم پیگیری جدی داشت.

شهید خدمت در آن سفر طی بازدید از کارخانه تعطیل شده صنایع پوشش بطور مستمر پیگیر رفع مسائل این واحد شد و در سفر بهمن ماه ۱۴۰۰ خود به استان در مقام ریاست جمهوری نیز بر حل مشکل این واحدها تاکید مضاعف کرد.

نتیجه تاکید و پیگیری های وی و دولت سیزدهم درحوزه واحدهای دچار رکود و یا تعطیل شده طی این سه سال احیای ۳۶۳ واحد راکد در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری گیلان بود و صنایع پوشش در حوزه نساجی به مدد این پیگیری ها اکنون فعال شده‌است.

احیای ۱۱۶ واحد صنعتی در گیلان

استان پیش از دولت سیزدهم ۳۳۰ واحد صنعتی راکد داشت که طی سه سال اخیر ۱۱۶ واحد از این صنایع احیاء شده و به مدار تولید بازگشتند؛ در سال ۱۴۰۰ از واحدهای راکد ۳۴ مورد، سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۳ واحد و در سال ۱۴۰۲ هم ۱۹ واحد صنعتی در گیلان احیا شد و براساس آخرین وضعیت احصاء شده ۳۰ درصد واحدهای صنعتی غیرفعال باقیمانده قابل احیا است.

براساس آخرین وضعیت احصاء شده ۳۰ درصد واحدهای صنعتی غیرفعال باقیمانده قابل احیا است.

عمده مشکلاتی که واحدهای راکد و غیر فعال داشته و دارند تامین نشدن نقدینگی مورد نیاز و سرمایه در گردش، عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات بدلیل انباشتگی بدهی این واحدها، کمبود اعتبار تخصیصی در قالب تبصره‌های ۱۸ و ۱۶ به استان و نبود بازار مناسب محصولات آنهاست.

واحدهای شاخص نساجی مشکل دار علاوه بر صنایع پوشش؛ کارخانجات ریسندگی و بافندگی فومنات، ریسندگی خاور و ایران پوپلین بودند که اکنون فعال شده اند؛ عمده مشکل شرکت پوشش عدم تعیین وضعیت مالکیتی واحد مزبور از سال ۸۳ تاکنون است، ریسندگی و بافندگی فومنات هم به دلیل فرسودگی ماشین آلات با ۱۰ الی ۱۵ درصد ظرفیت خود درحال تولید است و ریسندگی خاور نیز به دلیل فرسودگی ماشین آلات با ۲۰ درصد ظرفیت اسمی با اشتغال حدود ۲۷۰ نفر درحال فعالیت است.

شرکت ایران پوپلین هم به دلیل فرسودگی ماشین آلات و عدم بازسازی و نوسازی خطوط تولید توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و کمبود نقدینگی واحد مزبور با ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود درحال تولید می باشد.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

دستاوردهای صنعتی، معدنی و بخش تجارت در دولت سیزدهم

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در استان گفت : علاوه بر احیای واحدهای راکد در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در استان گیلان ۱۴۲ جواز تاسیس واحد صنعتی با برآورد سرمایه گذاری ۳۳ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی سه هزار و ۶۸۷ نفر صادر شد، در سال ۱۴۰۱ تعداد مجوزهای صادره به ۱۸۸ جواز، سرمایه‌گذاری به ۵۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال اشتغال پیش بینی شده به سه هزار و ۸۱۸ نفر رسید.

تیمور پورحیدری اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ هم ۱۷۴ مجوز صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۰۷ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۵۵۱ نفر صادر شد.

وی تصریح کرد: در طول این دولت، استان گیلان در تعداد صدور پروانه‌های بهره برداری صنعتی و میزان اشتغال ایجاد شده به ترتیب یک و ۹ دهم درصد و ۱۷۴ درصد رشد داشت و ۴۷۷ مجوز بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۱۴۹ هزار و ۸۸۱ میلیارد و ۱۱۶ میلیون ریال در این استان صادر شد که برای ۱۳ هزار و ۸۱۳ نفر شغل ایجاد می کند.

پورحیدری به رشد ۳۷ درصدی عملکرد بخش معدن در صدور مجوزهای معدنی هم اشاره کرد و افزود: در دولت سیزدهم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سه مجوز در سال ۱۴۰۱ هشت مورد و در ۱۴۰۲نیز ۱۱ مجوز معدنی در استان صادر شده است؛ میزان برداشت مواد معدنی در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم به ترتیب هفت میلیون و ۹۸۰ هزار تن، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۲۲ تن بود که رشدی چهار درصدی داشت.

وی بیان کرد: طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۴۳، ۷۶ و ۴۰ مزایده برای احیای معادن راکد در استان گیلان برگزار شده است؛ در بخش بازرگانی خارجی هم طی سه سال هزار و ۲۰۰ کارت بازرگانی صادر شد که از این تعداد ۲۶۸ کارت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۳۸۰ کارت در سال ۱۴۰۱ و ۵۸۲ کارت در سال ۱۴۰۲ صادر شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به رشد سه و ۶ دهم درصدی ارزش کالا و یک و ۶ دهم درصدی میزان صادرات انجام شده در دولت سیزدهم گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به میزان۸۳۱ تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۱ هزار و ۲۱۷ تن کالا به ارزش ۷۲۱ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ هزار و ۲۳۷ تن کالا به ارزش ۷۴۷ میلیون دلار صادر شد.

وی افزود : هزار و ۹۵ تن کالا در نیمه دوم ۱۴۰۰ به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۱ هزار و ۷۲۰ تن کالا به ارزش هزار و ۵۲۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ هم ۲ هزار و ۵۳۰ تن کلا به ارزش هزار و ۹۸۰ میلیون دلار وارد این استان شده است؛ درصد تغییرات واردات به لحاظ ارزشی ۳۰ درصد وحجمی ۴۷ درصد رشد داشت.

پورحیدری اظهار کرد: در بخش بازرگانی خارجی در سه سال گذشته استان گیلان ۱۴۹ هزار و ۳۴۹ پروانه کسب صادر و تمدید شد همچنین در دولت سیزدهم ۶ هزار و ۳۸۷ مجوز مشاغل خانگی نیز صادر شده است.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

رشد ۳۲ درصدی اشتغال گیلان در دولت سیزدهم

طی سه سال دولت سیزدهم ثبت اشتغال در سامانه رصد رشدی ۳۲ درصدی داشت و گیلان در این شاخص توانست طی این مدت ۷۲ هزار و ۳۹۲ اشتغال را در سامانه رصد ثبت کند؛ این در حالی است که اشتغال ثبت شده در این سامانه در سه ساله دولت قبل ۵۴ هزار و ۷۸۴ مورد بود؛ در دولت سیزدهم هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات جزء ۲ بند (ب) تبصره ۱۶ در قالب ساماندهی و معرفی طرح های اقتصادی و ۵۸۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شد.

اعطای تسهیلات مشاغل خانگی نیز در دولت سیزدهم با ۵۳ درصد رشد از هزار و ۲۴ میلیارد ریال در سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ به هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال درسه سال دولت سیزدهم افزایش یافت؛ در این دولت صدور مجوزهای مشاغل خانگی حقیقی نیز با ۵۱ درصد رشد از چهار هزار و ۳۱۲ مجوز در سه ساله دولت قبل به ۶ هزار و ۵۰۲ مجوز در دولت سیزدهم رسید.

طی دولت سیزدهم پرداخت تسهیلات به ۶۰ طرح مصوب به مبلغ ۲ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال مصوب شد که از این تعداد ۴۲ طرح هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند، درحالی که طی سه سال پایانی دولت قبل از۱۱ طرح مصوب، ۲ طرح توانستند ۷۸ میلیارد ریال دریافت کنند.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان در گیلان

از حوزه صنعت و تولید که بگذریم از جمله بخشهای مهم و دارای اولویت در حوزه خدمات؛ بهداشت و درمان است.

چنانکه توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستانی و آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی گیلان، احداث و راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی، بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کنار توسعه زیرساخت آموزشی، راه‌اندازی بخش‌های سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تامین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستانی و راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای از اقدامات ارزشمند دولت مردمی رئیس‌جمهور شهید با تمرکز بر محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت گیلان است.

تجهیز بیمارستان‌های دانشگاهی به دستگاه‌هایی از جمله سی. تی. اسکن، سونوگرافی، رادیوتراپی، ماموگرافی و دیالیز، بسترسازی برای استفاده بیش از ۱۳۰ پزشک متخصص دانشگاهی در کلینیک‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، اصلاح و ساماندهی اعضای هیات علمی، توسعه کمی و کیفی در جذب اعضای هیات علمی، افزایش تعداد چارت اعضای هیات‌ علمی از ۴۴۰ به ۶۲۵ نفر، ساماندهی گروه‌های آموزشی در قالب ۶۴ گروه برای تمام دانشکده‌ها، استقرار بیش از ۲۰ هسته و شرکت جدید فناور برخی دیگر این اقدامات ارزشمند است.

کاهش مخاطرات زیست محیطی به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب، به روز رسانی بیمارستان‌ها و واحدهای بهداشتی مستهلک و فرسوده، انعقاد ۴۶ قرارداد عمرانی از دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های مختلف، بخشی دیگر از خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت گیلان است. کاهش مخاطرات زیست محیطی به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب و اجرایی شدن طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال همگام با سراسر کشور نیز از جمله رهاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت گیلان است.

بخش دیگری از این اقدامات ارزشمند نیز شامل راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان، اضافه شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس، افزایش پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی از ۶۲ به ۶۸ پایگاه، افتتاح نخستین مرکز کاشت حلزون شنوایی و تبدیل این استان به قطب کاشت حلزون شمال کشور و بهره‌برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی پس از ۱۰ سال است.

بهره برداری از ۳۰ دستگاه اکسیژن‌ساز، تجهیز آزمایشگاه مولکولی بهداشت در مرکز خدمات جامع سلامت رودبارتان، اضافه شدن ۳۰ تخت جدید ICU به تخت‌های ویژه بیمارستان رازی، توسعه بخش دیالیز مرکز آموزشی درمانی رازی با ۱۲ تخت با مشارکت خیرین و توسعه و تجهیز آزمایشگاه بیمارستان رازی با مساحت ۴۰۰ متر مربع گوشه‌ای دیگر از هدیه ماندگار دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت استان است.

تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین تالش بعنوان قطب غرب گیلان با پوشش شهرستان‌های اطراف شامل؛ آستارا، رضوانشهر و ماسال، تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان جایگزین لنگرود بعنوان قطب شرق استان به همراه بیمارستان لاهیجان با پوشش شهرستان‌های اطراف و همچنین شهرهای استان مجاور(مازندران) را از جمله این تلاش ها در ارتقا حوزه بهداشت و درمان استان است.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

ساخت بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان رشت هم در دولت سیزدهم سرعت گرفت همچنین نخستین دستگاه CT آنژیوگرافی به مرکز آموزشی، درمانی قلب دکتر حشمت رشت وارد شد تا نظام سلامت استان در بخش دولتی به عدالت نزدیک‌تر شود؛ دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شهید جمهور در کنار توسعه زیرساخت‌ها و افتتاح طرح‌های بهداشت و درمان، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را هم اجرا کرد و برای اجرای دقیق آن مشوق‌هایی در نظر گرفت.

در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در گیلان کارهای ارزشمندی مانند راه‌اندازی کلینیک ویژه سلامت باروری و جوانی جمعیت، آغاز به کار مراکز سطح یک و ۲ درمان ناباروی در رشت، تالش و به زودی در لاهیجان، شناسایی افزون بر چهار هزار زوج نابارور و معرفی به بیمه برای دریافت خدمات بیمه‌ای، روند کاهشی سقط جنین با توجه به همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بسیج مردمی، انجام چهار طرح پژوهشی در حوزه جوانی جمعیت، برگزاری نشست با طلاب جوان و خانواده در راستای تبیین وضعیت جمعیت و اقناع افکار عمومی، سوق نیات و منابع خیران سلامت به افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند در دهک‌های آسیب پذیر و برگزاری جشنواره چندقلوها انجام شد.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

احداث ۴۳۶ کلاس درس هدیه دولت شهید جمهور به گیلان

در حوزه آموزشی و پرورشی به عنوان دیگر اولویت خدمات هم در این دولت اقدامات شاخص و ارزنده ای انجام شده است

، بهره برداری از ۹۴ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۴۳۶ کلاس به مساحت ۵۴ هزار و ۷۶۵ مترمربع اقدامات دولت سیزدهم در بخش توسعه فضای آموزشی و پرورشی استان است.

در دولت سیزدهم ۲۸ پروژه در قالب ۱۲۳ کلاس درس و زیربنای ۱۷ هزار و ۲۸۶ مترمربع در سال ۱۴۰۰، ۲۱ پروژه با ۱۰۵ کلاس و ۱۲ هزار و ۵۴۹ مترمربع مساحت در سال ۱۴۰۱ و ۴۵ پروژه نیز با ۲۰۸ کلاس و وسعت ۲۴ هزار و ۹۳۰ مترمربع به سال ۱۴۰۲ در گیلان بهره برداری شده‌است.

طی سه سال ۱۸۸ پروژه استانداردسازی سیستم های گرمایشی با هزار و ۴۸۱ کلاس و ۱۵۵ هزار و پنج مترمربع مساحت و ۸۵ پروژه استانداردسازی گرمایشی با ۷۱۹ کلاس، ۵۵ پروژه با ۳۸۹ کلاس و ۴۸ پروژه با ۳۷۳ کلاس به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در استان گیلان انجام شده‌است.

۲۱۴ پروژه آسفالت محوطه واحدهای آموزشی گیلان با ۲۰۶ هزار مترمربع مساحت در دولت سیزدهم انجام شد که ۷۹ پروژه با ۶۷ هزار مربع آسفالت محوطه مدارس در سال ۱۴۰۰، ۷۰ پروژه با ۷۲ هزار مترمربع سال ۱۴۰۱ و ۶۵ پروژه با ۶۷ هزار مترمربع در سال ۱۴۰۲ بوده است. هم‌اینک ۱۱ پروژه با ۶۲ کلاس درس و زیربنای ۹ هزار و ۸۰۴ مترمربع در استان در دست ساخت است. استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش‌آموز است که در حدود چهار هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

پوشش ۹۵ درصدی اینترنت پهن‌باند در روستاهای گیلان

خدمات دولت سیزدهم در بخش مخابراتی گیلان هم شاخص است چنانکه تاکنون ۹۴.۶۱ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار با پوشش ۱۳ هزار و ۸۵۸ خانواده روستایی استان از اینترنت پهن باند برخوردار شده اند؛ در دولت سیزدهم ۱۰ شهر استان گیلان اعم از رشت، بندرانزلی، آستارا، رودسر، سیاهکل، صومعه سرا، لاهیجان، لنگرود، ماسال و تالش از اینترنت نسل پنجم (فایو جی) ۵G در قالب ۴۷ سایت (۲۵ سایت همراه اول، ۲۲ سایت ایرانسل) برخوردار شدند و ۵۶ شهر استان نیز تحت پوشش اینترنت نسل چهارم ۴G هستند.

همچنین پنج مدرسه از ۱۵۱ مدارس استان تحت پوشش فیبر نوری است و این پروژه در ۲۳ مدرسه در حال اجراست؛ پروژه توسعه ارتباطات فیبر نوری روستایی (تار) هم کل متراژ طراحی شده برای اجرای پروژه فیبر نوری در روستاهای استان ۹۳۱ کیلومتر است که از ۵۸۷ کیلومتر ابلاغی آن ۳۷۹ کیلومتر راه اندازی شده و ۲۰۸ کیلومتر نیز در حال اجرا است.

در ابتدای دولت سیزدهم تعداد خطوط فعال اپراتورهای همراه اول در گیلان چهار میلیون و ۴۴۱ هزار و ۳۷۶ مشترک با ضریب نفوذ ۱۷۵.۴۷ درصد بود که تا اردیبهشت ۱۴۰۳ به چهار میلیون و ۷۸۷ هزار و ۳۷۸ مشترک با ضریب نفوذ ۱۹۰.۳۸ درصد رسید.

در این دولت تعداد خطوط فعال اپراتورهای همراه اول گیلان ۲ میلیون ۳۲۳ هزار و ۱۱۶ خط بود که با رشد ۷.۴۷ درصدی ضریب نفوذ به ۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۷۱ خط افزایش یافت؛ در سال ۱۴۰۰ تعداد خطوط فعال اپراتورهای ایرانسل در گیلان به یک میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۷۳ خط می رسید که با رشد ۱۱.۵۲ درصدی ضریب نفوذ در این بخش، اکنون ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۴۵۸ خط در این خطه فعال است.

تعداد خطوط فعال اپراتور رایتل هم در دولت سیزدهم ۱۴۱ هزار و ۵۸۷ خط بود این رقم اکنون با رشد ۲۱ صدم درصدی ضریب نفوذ به ۱۵۱ هزار و ۲۴۹ خط افزایش یافته است و طی سه سال از محل اعتبارات پروژه USO (خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فن آوری اطلاعات) ۴۶ سایت جدید در ۱۳۹ روستا از ۱۷ شهرستان استان راه اندازی شد و ۵۰ مورد ارتقاء تکنولوژی در این شهرستانها انجام گرفت.

همچنین در ابتدای دولت سیزدهم تعداد مشترکین اینترنت پهن باند، ثابت و سیار در گیلان ۲ میلیون ۹۱۸ هزار و ۳۳۶ مشترک بود که تا اردیبهشت ۱۴۰۳ این عدد به سه میلیون و ۷۲۸ هزار و ۳۰۶ مشترک رسید.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

افزایش ۴۰ درصدی واحدهای دانش بنیان
از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در استان گیلان ۶۵ واحد دانش‌بنیان فعال بود که هم اینک به بیش از ۹۰ واحد رسیده که این موضوع نشان از افزایش حدود ۴۰ درصدی این واحدها دارد؛ در بخش آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز حدود ۱۹ واحد دانش بنیان در این دولت ایجاده و ۷۸ واحد تحقیق و توسعه (آر. اند. دی) تاسیس شده است.

در دولت سیزدهم حسب برنامه‌ریزی‌ بنیاد نخبگان دانشجویان مستعد رتبه‌های زیر ۲ هزار گیلان درصورت تمایل از کمک هزینه تحصیلی(بورسیه) واحدهای صنعتی برخوردار شوند. سه واحد صنعتی در استان برای بورسیه ۳۶ دانشجوی نخبه اعلام نیاز کردند، که از این تعداد ۶ دانشجوی نخبه که در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ رتبه‌های زیر ۲ هزار را کسب کرده‌ بودند متقاضی بورسیه در واحدهای صنایع پوشش ایران، کارخانــه فرآوری و ساخت قطعات خودرو ایــران و شرکت ماشین‌سازی امید شدند.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

ساماندهی پسماند گیلان خدمتی ماندگار و تاکید محوری رئیس جمهور شهید

پنجم آبان ۱۴۰۲ استاندار گیلان از اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح ساماندهی پسماند سراوان به دستور رئیس جمهور شهید خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تزریق این اعتبار تکمیل آن را سرعت می‌دهد.

اسدالله عباسی که در نشستی با رئیس جمهور شهید و استانداران استانهای شمالی شرکت کرده بوداز نگرانی شهید آیت‌الله رئیسی در خصوص معضل پسماند و غیراصولی بودن دفن زباله در استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.

باوجود پرداخت اعتبار ۹ میلیون دلاری طرح ساخت زباله‌سوز رشت که تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته است، رئیس جمهور شهید دوباره دستور داد با توجه به احتمال اهمال‌کاری پیمان‌کار و شائبه وجود فساد در انعقاد قرارداد آن، موضوع از سوی بازرسی نهاد ریاست جمهوری پیگیری و بررسی شده و نتیجه آن گزارش شود.

تشکیل ۶۶۳ پرونده‌های حقوقی برای تصرف اراضی توسط افراد سودجو

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تشریح عملکرد دولت سیزدهم در بخش محیط زیست استان به تشکیل پرونده‌های حقوقی برای تصرف اراضی توسط افراد سودجو اشاره کرد و افزود: طی سه سال دولت سیزدهم ۶۶۳ پرونده قضایی در رابطه با این موضوع تشکیل شد که منجر به آزادسازی ۲۲۳ هکتار از اراضی مورد تصرف درمناطق تحت مدیریت شده است.

حمزه عشوری بیان کرد: مدیریت پسماند سال‌ها یکی از چالش‌های اصلی گیلان بوده است که در دولت سیزدهم مورد اهتمام قرار گرفت بطوری که اقدامات مثبت و موثری در ساماندهی دفنگاه زباله سراوان انجام شد و تاکنون ۸۵ درصد از این محوطه پوشانده شده است؛ ۲۰شهردار به محاکم قضایی و ۱۹۱ دهیار استان در بحث مدیریت پسماند به کمیته انضباطی معرفی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص احیای تالاب انزلی بیان کرد: اعتبارات در این خصوص سه برابر شده است ضمن اینکه تا پیش از این در حوزه تالاب انزلی هرگز مجوزی در قالب رسوب برداری و لایه برداری صادر نشده بود اما با توجه به سفر رئیس جمهور شهید و تاکیدات وی، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبارطی سه سال در خصوص جمع آوری سنبل آبی مصوب شد که بر این اساس تاکنون کار جمع آوری سنبل آبی در وسعت ۲۱۰ هکتار از این تالاب انجام شده است.

عشوری ادامه داد: ۱۶۰ هکتار از وسعت پاکسازی شده در سال ۱۴۰۱ بدون تخصیص اعتبار و از محل ظرفیت جوامع بومی و محلی انجام شد همچنین سازمان بنادر کشتیرانی استان نیزاعلام آمادگی کرد اگر مجوزهای زیست محیطی صادر شود یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای تالاب انزلی هزینه کند که تاکنون بیش از ۵۰ درصد از این اعتبار هزینه شده و برای مابقی آن هم قرارداد بسته شده است.

وی افزود:اعتبار احیای تالاب در سال ۱۴۰۲ به ۲۶۵میلیارد ریال رسید که نسبت به سال ماقبل سه برابر شده است و تاکنون ۲۱۰میلیارد ریال از این منابع تخصیص یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین در خصوص مجوزهای لایروبی در حوزه تالاب اعلام کرد:برای نخستین بار ۲۳ مجوز لایروبی آبراهه‌ها و پنج پهنه در تالاب انزلی صادر شده در حالی که پیش تر حتی یک مجوز قانونی هم در این خصوص صادر نشده بود و اکنون ۱۱ مورد از مجوزهای صادره به انجام رسیده و ۲ مورد در حال اجراست.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که برای نخستین بار در دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست اتفاق افتاد پرداخت خسارت به دامداران آسیب دیده از حیات وحش است.

وی با بیان اینکه ۷۷ پرونده خسارت در این خصوص برای استان تشکیل شده بود، افزود: در این راستا بیش از ۱۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت شد و گیلان در این حوزه جزو سه استان برتر کشور شناخته شد.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

کمک پنج هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای تکمیل طرح‌های گازرسانی گیلان

دستاورهای دولت سیزدهم در حوزه گازی استان گیلان صرف بیش از چهار هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های گازرسانی بوده است؛ از این میزان چهار هزار و ۴۸۶ میلیارد و ۵۸۸ میلیون ریال مجموع هزینه گازرسانی به همراه زیرساختهای بخش روستایی است و ۳۷۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال اعتبار نیز در بخش گازرسانی به صنایع استان هزینه شده است.

همچنین طی سه سال اخیر به ۷۸ روستا در شهرستان‌های املش، آستارا، تالش، رودسر، شفت، لنگرود و رودبار با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۷۹ میلیارد ریال گازرسانی شد که ۶ هزار و ۱۹۷ خانوار در این روستاها از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

بر این اساس از ۲ هزار و ۹۰۱ روستای موجود در گیلان ۲ هزار و ۱۵۶ مورد معادل ۹۷.۴۴ درصد روستاهای استان از گاز طبیعی برخوردارند که با ایجاد ۳۶۸ هزار و ۵۴۹ انشعاب، تعداد مشترکین در روستاهای گیلان به ۴۸۸ هزار و ۷۶۵ نفر رسیده است.

در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، ۴۱ هزار و ۸۶۳ انشعاب گاز در مناطق شهری و روستایی نصب شده و ۹۷۹ کیلومتر هم به طول شبکه گازرسانی استان افزوده شده است که از این میزان ۲۳۱ کیلومتر درمناطق شهری و ۷۴۸ کیلومتر در روستاها اجرا شده است. از مجموع انشعابات گاز نصب شده در گیلان ۱۶ هزار و ۶۳۳ مورد مربوط به مناطق شهری و ۲۵ هزار و ۲۳۰ انشعاب در مناطق روستایی است که بر این اساس بیش از ۱۲۹ هزار مشترک جدید در استان افزوده شده است.

ضریب نفوذ گاز طبیعی در بخش شهری گیلان نیز همه شهرهای استان به جز شهرک تاریخی ماسوله(به دلیل وجود بافت تاریخی) از گاز طبیعی بهره مندند که بر این اساس ۹۹.۹۸ درصد مناطق شهری استان از گاز طبیعی برخوردارند.

طی سه سال اخیر ۶۲۵ واحد صنعتی با اعتباری بالغ بر۱۹۳ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال از گاز طبیعی برخوردار شدند و با این رقم تعداد واحدهای تحت پوشش شبکه گاز به ۶ هزار و ۶۶۵ واحد صنعتی در استان رسیده که حجم کل گاز جایگزین شده ۸۳هزار و ۴۴۰ مترمکعب در ساعت است.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

۱۹۶ پروژه ورزشی در دولت سیزدهم بهره برداری شد

استان گیلان طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ در طول سه سال دولت سیزدهم شاهد افتتاح پروژه‌های ورزشی مهمی بود و طی این مدت در مجموع ۱۹۶ پروژه ورزشی با مجموع اعتبار سه هزار ۵۷۶ میلیارد ریال در زمینه ارتقاء ظرفیت‌های ورزشی شهری و روستایی استان به انجام رسید.

از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۲۹ پروژه ورزشی در استان بهره برداری شد که برای تکمیل و انجام آنها ۲ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، نفت و استانی هزینه شده است. این پروژه‌ها در مساحت ۱۳۶ هزار و ۴۳۴ متر مربع اجرا و بهره برداری شد که با افتتاح آنها ۵۴ صدم مترمربع به سرانه فضای ورزشی گیلان افزوده و اقشار بیشتری از مردم به خصوص نوجوانان و جوانان از آن بهره مند شدند.

۶۰ مکان ورزشی هم با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال تجهیز، مرمت و نوسازی شد و هفت استخر با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال راه اندازی شد.

طی سه سال اخیر و برای گسترش ورزش در روستاها، تحولات خوبی در خصوص فعالیت‌های ورزشی انجام شده که افزایش خانه ورزش روستایی از جمله این اقدامات است که در سال‌های اخیر با کمک شوراها و فرمانداری‌ها انجام شده است و ۹۹ خانه ورزش روستایی با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد ریال در استان گیلان راه اندازی و تجهیز شد.

خدمات ماندگاردولت در گیلان؛ از احیای واحدهای راکدتا حل بحرانی ۴۰ ساله(بخش دوم)

صدور ۴۰۴۴ پروانه بهره‌برداری در صنعت گل و گیاه گیلان

استان گیلان استانی با محوریت تولید و صادرات محصولات کشاورزی است و حدود ۲۰ محصول کشاورزی این استان رتبه یک تا پنجم کشور را دارد که این محصولات سه درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص می دهد.

در دولت سیزدهم این استان در حوزه کشاورزی چهار هزار و ۴۴ پروانه بهره‌برداری در صنعت گل و گیاه، چهار هزار و ۲۳۰ فقره پروانه تاسیس در صنعت گل و گیاه و بیش از ۸۲۰ پروانه تاسیس در صنعت طیور صادر شده‌است؛ ۲ هزار و ۴۹ فقره پروانه تاسیس و ۲ هزار و ۷۹۷ پروانه بهره‌برداری نیز در حوزه شیلات گیلان و ۴۴۴ پروانه تاسیس و ۹۴۱ پروانه بهره‌برداری در صنعت دام صادر شده‌است.

پس از تشکیل کمیسیون رفع تداخل در دولت سیزدهم از ۲۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی گیلان تاکنون ۲۱۸ هزار هکتار رفع تداخل شده‌ و برای ۱۱۵ هزار هکتار هم سند کشاورزی صادر و به صاحبانشان تحویل داده شد؛ در دولت سیزدهم تولیدات شیلاتی در گیلان هم ۷۴ هزار تن رسید و صید و صیادی ۲۳ تا ۲۴ درصد افزایش یافت.

تولید چای هم با حمایت دولت سیزدهم ۲۰ درصد افزایش یافته‌است. ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت هر کیلو برگ سبز چای ۶۶ هزار و ۸۰۰ ریال بود اما اکنون بهای هر کیلو برگ سبز چای درجه یک به ۱۸۰ هزار ریال رسیده‌است. تولید برگ سبز چای نیز از ۱۱۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ تن در سال گذشته رسید.

نظر شما