شناسهٔ خبر: 67660138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از عاشورای حسینی تا ظهور مهدوی؛ (۸)

انقلاب اسلامی بین‌الطلوعین نهضت حسینی و قیام مهدوی است

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر مذهبی از انقلاب اسلامی ایران به عنوان بین‌الطلوعین انقلاب حسینی و ظهور مهدوی یاد کرد و گفت: فجر صادق عبارت است از قیام حسینی و طلوع خورشید نیز ظهور منجی عالم بشریت است. 

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدباقر ولدان در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از نهضت حسینی و زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) است. انقلاب ایران در واقع احیاکننده و گسترش‌دهنده عقاید و احکام در افکار و رفتار افراد جامعه برای رسیدن به کمال انسانی و اسلامی است.

وی افزود: ریشه و خاستگاه این انقلاب را می‌توان در رویکرد دینی و معنوی آن که عبارت از مکتب اهل بیت (ع) است جست‌وجو کرد. زیرا همچنان که در هر انقلابی سه رکن مهم و اصلی رهبری، ایدئولوژی و مردم باعث موفقیت و پیروزی نهایی است، که هم در انقلاب حسینی، هم در انقلاب اسلامی ایران و هم در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) لحاظ شده است. بنابراین وجه مشترک این سه انقلاب و دگرگونی اصلاح بخش و تحول آفرین این است که ارکان آن به پای یکدیگر ایستاده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران ادامه داد: اهدافی که در نهضت حسینی و انقلاب اسلامی و حکومت مهدوی وجود دارد، اهداف مشترکی مثل ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و اجرای قوانین اسلامی، مبارزه با انحرافات فکری و فرهنگی، سرنگونی نظام استبدادی و تحقق عدالت اجتماعی است که در هر سه مقطع تاریخی وجود دارد.

ولدان اضافه کرد: نهضت خونین حسینی یکی از ریشه های انقلاب اسلامی و اصلی ترین آن ها محسوب می شود تا جایی که بسیاری از تحلیل‌گران عامل اصلی و مهم برای پیدایش پیروزی انقلاب را واقعه عاشورای حسینی می دانند. چون راهبرد (استراتژی) کلی امامت، ایجاد یک انقلاب توحیدی است و امام حسین (ع) این معنا را تفسیر کردند تا یک مقابله گری با طاغوت زمان و یک جهان بینی زیبا و ارزشمند برای بشریت به ارمغان بیاورد.

انقلاب اسلامی بین‌الطلوعین نهضت حسینی و قیام مهدوی است

در بین الطلوعین هستیم

این استاد حوزه افزود: ریشه و خاستگاه نهضت اسلامی را باید در نهضت خونین حسینی پیدا کنیم و این انقلاب، زمینه‌ساز حکومت عدل مهدوی است. در واقع ما در بین الطلوعین هستیم. یعنی انقلاب حسینی طلوع فجری بوده است که بعد از فجر کاذب و دوران جاهلی بوجود آمده و عاشورا، آذرخشی در آسمان دنیا به پا کرده است.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر ما در انتظار رویت خورشیدیم؛ همان خورشید ولایت و ظهور امام زمان (عج) که هم در بیانات امام خمینی (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب و هم در بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان ناخدای کشتی انقلاب است که در بیانیه گام دوم می‌فرمایند در گام سوم بعد از خودسازی و جامعه پردازی زمینه تمدن‌سازی برای طلوع خورشید ولایت عظمی را فراهم کنیم.

این پژوهشگر مذهبی افزود: اگر این‌گونه فکر کنیم، فجر صادق عبارت است از انقلاب حسینی و طلوع خورشید عبارت از است ظهور مهدوی. انقلاب اسلامی ایران بین الطلوعین این دو نقطه نورانی است و ما در زمانه بین الطلوعین باید هر چه با دقت بیشتر پیش برویم و دینداری ما باید با بیداری باشد تا تکلیف ما قضا نشود و دچار تصادف و تصادم و دچار فتنه های آخرالزمانی نشود.

نظر شما