شناسهٔ خبر: 67660081 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رنج برنج‌کاری و مطالبه شالیکاران مازندرانی از دولتمردان +فیلم

ساری- ایرنا- شالیکاران مازندرانی که از اواخر هفته گذشته برداشت مکانیزه برنج را از زمین های شالیزاری آغاز کردند، برای رهایی از ضرر دهی در تولید این محصول، از دولتمردان خواستند تخیصص ارز ترجیحی برای واردات برنج را حذف و در راستای جهش تولید این محصول راهبردی در کنار شالیکاران باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شالیکاران مازندرانی کار در شالیزارها را از پدران زحمتکش خود یاد گرفته و این شغل را با مشقت هایش قبول کرده اند؛ اما چون بیشترین سود نصیب دلالان برنج می شود، برنجکاران راضی به انتقال این شغل به فرزندان خود نیستند و جوانان نیز تمایلی به ادامه کار پدران خود ندارند.

برنج یکی از محصولات کشاورزی به دست آمده با هزینه‌های بالا همراه مشقات کاشت و محدودیت‌های فراوان شالیکار امروز در بازار خود با مساله تفاوت فاحش بین بهای خرید از برنجکار با قیمت عرضه به مصرف کننده مواجه است، مساله‌ای که ناخودآگاه این سوال را پیش می‌آورد چه کسی به واقع از این محصول سود می‌برد.

برنجکاران تقریباً هر سال از اوایل فروردین ماه آستین همت بالا می زنند و زمین های شالیزاری را برای کاشت برنج آماده و با صرف نیمی از سال و مشقت های فراوان و سختی های کاشت و کمبود آب و هزاران مشکل دیگر محصول برنج را برداشت می کنند، محصولی که قرار است امورات معیشتی خانواده طی نیمه دوم سال با ماحصل اقتصادی آن بگذرد اما وضعیت بازار و چرخه توزیع و حلقه ای تحمیلی به نام دلالان ماجرا را به شکل دیگری رقم می زند.

رنج برنج‌کاری و مطالبه شالیکاران مازندرانی از دولتمردان +فیلم

آنچه در صنعت برنج کشور و به خصوص استان مازندران که بخش قابل توجهی از تولیدات برنج کشور را در اختیار دارد، رنج هزینه های بسیار بالای کشت، نگهداری و برداشت و زمان طولانی بدست آمدن این طلای سفید را مضاعف می کند، تفاوت فاحش قیمت خرید برنج از کشاورز با بهایی است که به دست مصرف کننده می رسد.

همین مسئله باعث شده تقریباً بخش قابل توجهی از کشاورزان به خصوص خرده مالک ها طی یک دهه اخیر خودشان به طور مستقیم دست به فروش محصول خود زده و ارتباط مستقیم با مصرف کننده بگیرند که البته همین امر نیز باعث شده برخی از این کشاورزان به دلیل فقدان مشتری با زیان هایی مواجه شوند.

در حالیکه شالیکاران معتقد هستند قیمت برنج باید بیش از بهای کنونی خرید از آنها باشد، در بازار عمومی روی دیگری مشاهده می شود، به گونه ای که تفاوت فاحش قیمت خرید از کشاورز و فروش آن توسط دلالان در بازار مصرف در کنار برخی مشکلات همچون سلیقه گرایی در نرخ های برداشت توسط دروگرها، قیمت های سنگینن سموم کشاورزی، بهای کارگر و موارد دیگر کشاورز را دلسرد از تولید میکند.

رنج برنج‌کاری و مطالبه شالیکاران مازندرانی از دولتمردان +فیلم

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج رفته است که برداشت این محصول از پنجشنبه هفته گذشته به صورت رسمی شروع شد.

برداشت مکانیزه برنج از رقم طارم در فصل زراعی جاری با حضور استاندار مازندران و معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در بابل آغاز و آیین شکرگزاری برداشت برنج جدید مازندران با ورود کمباین ویژه شالیزاری به زمین سه هکتاری یکی از کشاورزان روستای شریعت کلای بابل برگزار شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

رنج برنج‌کاری و مطالبه شالیکاران مازندرانی از دولتمردان +فیلم

نظر شما