شناسهٔ خبر: 67660075 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

آمارهایی از فینال کوپا آمریکا؛ آرژانتین - کلمبیا/ در آرزوی قهرمانی در شهر جادویی/ مسی باز هم جام را بالای سر می‌برد؟

آرژانتین که دوره قبل به حسرت قهرمانی در کوپا آمریکا خاتمه داد در پی تکرار قهرمانی‌ست و کلمبیا هم به دومین قهرمانی‌اش در این تورنمنت قدیمی می‌اندیشد.

صاحب‌خبر -

کوپا آمریکای ۲۰۲۴ بامداد دوشنبه به ایستگاه پایانی خواهد رسید. از ساعت ۳:۳۰ بامداد ورزشگاه هاردراک در میامی فلوریدا در کشور آمریکا میزبان نبرد آرژانتین و کلمبیا خواهد بود. در حالی که آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی‌ست و می‌تواند افتخارش را تکرار کند، کلمبیا این شانس را پیدا کرده تا پس از ۲۳ سال جام را بالای سر ببرد. قضاوت این دیدار برعهده رافائل کلاوس داور برزیلی خواهد بود. هردو تیم امیدوارند با دست پر «شهر جادویی» آمریکا را ترک کنند.

آرژانتین؛ دوباره جام در دستان مسی می‌رقصد؟

آلبی‌سلسته با لیونل اسکالونی پس از سال‌ها تبدیل به یک «تیم واقعی» شد. رهبری لیونل مسی کم‌کم نقش پررنگی گرفت و اسطوره آرژانتین با تجربه‌ای که سال‌ها به‌دست آورده بود این تیم را به موفقیت رساند. شاید اگر آن زمانی که با اشک خداحافظی کرد و احساساتی شده بود تصمیم نمی‌گرفت برگردد، حالا نه خودش قهرمانی در جام‌جهانی و کوپا آمریکا را در افتخاراتش داشت و نه آلبی‌سلسته. حالا فشاری که سال‌ها روی شانه‌هایش بوده احساس نمی‌شود و می‌تواند با آسودگی خاطر بیشتری در میادین بزرگ به موفقیت فکر کند. آرژانتینِ ۲۰۲۴ چهره یک تیم برنده را دارد و به جز دیدار مقابل اکوادور، در هیچ دیدار دیگری کارشان گره نخورده است. در فینال رقیبی سرسخت را پیش‌رو خواهند داشت که البته با آمادگی فعلی خطرناک است. مسی و هم‌تیمی‌هایش نمی‌خواهند شیرینی قهرمانی‌های اخیر با ناکامی در یک فینال دیگر تلخ شود.

کلمبیا؛ وقتی خامس از گور بلند شد!

۲ سال از حضور نستور لورنسو می‌گذرد و این سرمربی آرژانتینی و کم‌نام و نشان به اعتماد کلمبیایی‌ها پاسخ خوبی داده است. ۲۵ بازی بدون شکست بودنِ تیم او باعث شده تا فینال کوپا آمریکا هم برسند. حالا نستور و شاگردانش نمی‌خواهند شکست‌ناپذیری‌شان در هاردراک و در فینال کوپا اتفاق بیفتد. نباید فراموش کرد که کلمبیا تا حد زیادی موفقیتش را مدیون خامس رودریگس کاپیتانی‌ست که بسیاری تصور می‌کردند وقتی که به قطر رفت و اروپا را ترک کرد، دیگر فوتبالش تمام شده. اما او نسخه باتجربه‌تری از ستاره سال ۲۰۱۴ را به رخ کشیده و بازیکن فعلی سائوپائولو با پاس‌گل‌هایش به نوعی گل کاشته است. کلمبیا فقط یک قهرمانی در کوپا آمریکا دارد و تیمی جان‌سخت به شمار می‌رود که می‌تواند آن افتخار را تکرار کند. به نظر می‌رسد لوس‌کافتروس برای آرژانتین نه تنها حریفی دست و پا بسته نخواهد بود، بلکه شانس قهرمانی‌اش با حریف پرستاره‌تر، برابر باشد.

آخرین جدال
یکم فوریه ۲۰۲۲ در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲، آرژانتین با یک گل کلمبیا را شکست داد. تنها گل آن دیدار را لائوتارو مارتینس به ثمر رساند.

آمار بازی
۴۲) آرژانتین و کلمبیا تابه‌حال ۴۲ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که ۲۵ برد برای آلبی‌سلسته رقم خورده، لوس‌کافتروس ۹ بازی را برده‌اند و ۸ بازی بین این دو تیم مساوی شده است.
۷۹) از نخستین نبرد آرژانتین – کلمبیا ۷۹ سال می‌گذرد. در اولین بازی این دو تیم که در کوپا آمریکای ۱۹۴۵ برگزار شد، آلبی‌سلسته با نتیجه ۹-۱ از سد کلمبیا گذشت.
۱۵) بین نبردهای آرژانتین – کلمبیا ۱۵ بازی در کوپا آمریکا برگزار شده که ۱۰ بازی را آرژانتین برده است. ۲ بازی با تساوی خاتمه یافته و کلمبیا در ۳ بازی پیروز شده.
۱) این اولین مرتبه است که در فینال کوپا آمریکا قدیمی‌ترین تورنمنت ملی تاریخ، آرژانتین و کلمبیا به مصاف هم خواهند رفت.
۱۵) آرژانتین با ۱۵ قهرمانی در کنار اروگوئه پرافتخارترین تیم‌های کوپا آمریکا هستند. آلبی‌سلسته با ۱۴ نایب‌قهرمانی شرایط بهتری نسبت به لاسلسته دارد.
۱) کلمبیا فقط یک مرتبه در کوپا آمریکا قهرمان شده که به سال ۲۰۰۱ و دوره‌ای که میزبان بوده، برمی‌گردد. در واقع این تیم ۲۳ سال است که قهرمان نشده. لوس‌کافتروس برای سومین مرتبه در فینال مسابقات حاضر می‌شود.
۱۰۸) کوپا آمریکا ۱۰۸ سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین تورنمنت ملی تاریخ به شمار می‌رود. آرژانتین، برزیل، اروگوئه، پاراگوئه، شیلی، پرو، کلمبیا و بولیوی سابقه قهرمانی در این تورنمنت را داشته‌اند.
۲) این دومین دوره‌ای است که مسابقات کوپا آمریکا در کشور آمریکا برگزار می‌شود. دوره قبلی سال ۲۰۱۶ صد سالگی مسابقات بود و شیلی قهرمانی را جشن گرفت.
۴) آرژانتین در حالی ۳ سال قبل قهرمان کوپا آمریکا شد که قبل از آن ۴ فینال متوالی را باخته بود، اما سرانجام طلسم آلبی‌سلسته و لیونل مسی شکست.
۱۲) کلمبیا با ۱۲ گل زده برترین خط حمله کوپا آمریکای ۲۰۲۴ را در اختیار دارد.
۱) آرژانتین در مسابقات کوپا آمریکا فقط یک گل دریافت کرده که در دیدار مقابل اکوادور در آخرین دقیقه بود.
۴) لائوتارو مارتینس مهاجم آرژانتین با ۴ گل زده برترین گلزن کوپا آمریکا و شانس اول آقای‌گلی این مسابقات به شمار می‌رود.
۶) خامس رودریگس ستاره کلمبیا که نشان داده احیا شده، با ۶ پاس‌گل برترین گلساز کوپا آمریکا است.
۶۵) کوپا آمریکای ۲۰۲۴ هم مثل مسابقات موازی در اروپا یعنی یورو از لحاظ میانگین گل وضعیت خوبی ندارد. فقط ۶۵ گل در ۳۰ بازی به ثمر رسیده که میانگین ۲.۱۷ را نشان می‌دهد.
۹) آرژانتین هر ۹ مسابقه‌اش در سال ۲۰۲۴ را با برد سپری کرده است. تنها دیدار مقابل اکوادور مساوی شد که آن را هم در ضربات پنالتی بردند.
۲۸) کلمبیا از یکم فوریه ۲۰۲۲ شکست نخورده است. لوس‌کافتروس که ۲۸ بازی متوالی را نباخته، آخرین مرتبه مقابل آرژانتین در انتخابی جام‌جهانی طعم شکست را چشید. ۲۵ بازی از این ۲۸ بازی با هدایت نستور لورنسو بوده است.

مصدومان و محرومان
در حالی که آرژانتین بدون مصدوم و محروم به استقبال فینال کوپا آمریکا می‌رود، کلمبیا به دلیل محرومیت دانیل مونیوس و به‌دلیل مصدومیت به احتمال زیاد جون لوکومی را در اختیار نخواهد داشت.

ترکیب احتمالی دو تیم
آرژانتین:
مارتینس، مونتیل، لیساندرو، تالیافیکو، دی‌ماریا، دی‌پائول، فرناندس، مک‌آلیستر، مسی و آلوارس
کلمبیا: وارگاس، آریاس، سانچس، کوئستا، موخیکا، ریوس، لرما، آریاس، خامس، دیاس و کوردوبا
 

نظر شما