شناسهٔ خبر: 67660018 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

از نگاه پیغمبر اسلام(ص) چه عملی افضل الاعمال است؟

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) تصریح کرد: از منظر پیامبر اکرم(ص) افضل الاعمال در دین مبین اسلام حب در راه خدا و بغض در راه خداست. یعنی اینکه برای خدا و در راه خدا کسی را دوست داشته باشی و برای او و در راه او نسبت به کسی کینه داشته باشی.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی زند قزوینی، سخنران شب هشتم محرم هیئت خادم الرضا(ع) قم که در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر به ایراد سخن پرداخت، در تبیین اهمیت و برتری اعمال نسبت به یکدیگر گفت: قطعاً تعیین چنین طبقه بندی کار هرکسی نیست و مثلاً عده ای می گویند که به جای رفتن به زیارت هزینه های آن را خرج فقرا کنید! و این در حالی است که هیچکدام از ما نمی داند و نمی تواند تعیین کند کدام عمل ثواب بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: در زمان آیت الله بروجردی(ره) فردی ثروتمند و متدین به نام آقای آهنچی داوطلب ساخت یک پل بر روی رودخانه قم برای تسهیل مسیر ورود زائران حضرت معصومه(س) به حرم آن حضرت شد و عده ای به آیت الله بروجردی گفتند به او بگوید این پول را به فقرا بدهد اما ایشان گفتند که این حرف را به آقای آهنچی نمی گویند.

وی بیان داشت: اینکه چه کاری در حال حاضر برتر است، به واقع تعیین آن کار آسانی نیست.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) هزینه برای دستگاه امام حسین(ع) را امری پسندیده برشمرد و گفت: افرادی که در رابطه با هزینه های این دستگاه اشکال وارد می کنند و آن ها را اسراف می دانند، همان افرادی هستند که در مورد هزینه های سفر به کشورهای توریستی، هزینه های سیگار، توتون، تنباکو و قلیان و هزینه های حیوانات خانگی سکوت و حتی تشویق هم می کنند.

وی بیان داشت: متأسفانه در جامعه امروز سگ بازی برای عده ای به افتخار تبدیل شده است و بسیاری از همین افراد به عشق ما به امام حسین(ع) تمسخر و توهین می کنند. این نگاه از جهت دینی و حتی از منظر عقل محض بسیار عجیب و مردود است.

وی با تأکید بر اینکه تعیین میزان ارزش اعمال را فقط از زبان معصوم می توان شنید، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) که خاتم سلسله انبیای الهی است در مجلسی خطاب به یاران خود فرمود به نظر شما افضل الاعمال چیست؟ برخی از آن ها گفتند که منظور نماز است؟ و رسول الله(ص) فرمودند که نماز خوب است، اما افضل الاعمال نیست.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) اضافه کرد: برخی دیگر گفتند که روزه است؟ و ایشان فرمودند " روزه خوب است اما افضل اعمال نیست" و یکی دیگر گفت که جهاد در راه خدا افضل اعمال است و ایشان در پاسخ به او هم فرمودند که "جهاد فی سبیل الله خوب است اما باز هم افضل نیست"، سپس از سوی یکی دیگر زکات به عنوان افضل اعمال مطرح شد و پیامبر باز هم پاسخی مشابه قبل به آن دادند.

وی گفت: از منظر پیامبر اکرم(ص) افضل الاعمال در دین مبین اسلام حب در راه خدا و بغض در راه خداست یعنی اینکه برای خدا و در راه خدا کسی را دوست داشته باشی و برای او و در راه او نسبت به کسی کینه داشته باشی.

زند قزوینی اظهار کرد: در کتاب کامل الزیارات آمده است که امام صادق(ع) فرمودند "اگر خدا برای کسی خیر بخواهد، محبت امام حسین(ع) و عشق زیارت او را در قلبش قرار می دهد و اگر خدا برای کسی شر بخواهد، کینه نسبت به امام حسین(ع) را در سینه اش قرار خواهد داد".

وی مربی داشتن را امری ضروری برای رشد و تکامل انسان خواند و افزود: ما به فردی که راه را به ما نشان دهد، نیاز داریم، در غیر این صورت هرگز نمی توان به تنهایی مسیر سعادت را پیدا کرد و دچار گمراهی نشد.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) در پایان با اشاره به اینکه نباید غیر از خدا و اولیای خدا را در قلب خود قرار دهیم، گفت: محبت به پدر و مادر نیز در راستای محبت خداست و باید دانست که محبت به مؤمنین نیز در راستای محبت و عشق نسبت به خداوند متعال است.

مراسم دهه اول محرم عزاداری بزرگ هیئت خادم الرضا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام علی زند قزوینی، روضه خوانی حاج حسن اخباری و نوحه خوانی محمود عیدانیان و محمد عطایی نیا از شب اول محرم به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱:۱۵ در ورزشگاه حیدریان قم ویژه برادران و خواهران برگزار می‌شود.

نظر شما