شناسهٔ خبر: 67659625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فوری/ زخمی شدن ترامپ بر اثر تیراندازی/ضارب کشته شد؛ واکنش‌ها در آمریکا+ فیلم

ایرنا : شبکه خبری سی ان ان آمریکا وابسته به دموکرات ها گزارش داد: ماموران سرویس مخفی آمریکا، دونالد ترامپ را پس از اینکه در یک تجمع انتخاباتی در باتلر پنسیلوانیا روی زمین افتاد، به سرعت از روی صحنه خارج کردند.

صاحب‌خبر -

تیراندازی عصر شنبه به وقت محلی به دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا هنگام سخنرانی او در جمع هوادارانش در باتلر پنسیلوانیا و مجروح شدنش  در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به سرعت به خبر یک رسانه های آمریکایی تبدیل شد و موجب واکنش مقامات این کشور شد.

پیش از افتادن ترامپ، صدای چند شلیک و انفجارهای بلندی شنیده شد. ماموران به ترامپ که صورتش خونین بود، کمک کردند تا بایستد. ترامپ رو به جمعیت حاضر در محل فریاد می‌زد و مشتش را بالا برده بود.سپس ماموران او را به یک‌ وسیلۀ نقلیه منتقل و از محل خارج کردند.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکا، فردی هنگام سخنرانی ترامپ در ایالت پنسیلوانیا، به سمت او شلیک و گلوله به گوش سمت راستش برخورد کرده است.

شبکه خبری ان بی سی نیوز نیز به نقل از سه افسر پلیس گزارش داد که تیراندازی در تجمع ترامپ خارج از محدوده سرویس مخفی آمریکا رخ داده است.

ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای پس از این حادثه اعلام کرد حال او خوب است و در یک مرکز درمانی محلی تحت نظر است. ستاد ترامپ تصریح کرد:« ترامپ از نیروهای نظامی بابت واکنش سریع آنها در جریان این اقدام شنیع قدردانی می‌کند.»

پسر ترامپ نیز در شبکه اجتماعی ایکس این حادثه را «تروریستی» اعلام کرد.

کشته شدن عامل تیراندازی به ترامپ

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود اعلام کرد عامل تیراندازی روز شنبه در تجمع هواداران ترامپ در پنسیلوانیا کشته شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، تعدادی از نیروهای پلیس مخفی کشته شدن تیرانداز را تایید کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست تیز اعلام کرد که علاوه بر فرد تیرانداز، یک نفر دیگر نیز هدف شلیک قرار گرفته و کشته شده است.

دادستان شهر باتلر پنسیلوانیا نیز اعلام کرد که یک تماشاچی و تیرانداز در حادثه تیراندازی به ترامپ کشته شدند. ریچارد گلدینگر دادستان شهر باتلر افزود: «یک تماشاچی دیگر هم در وضعیت وخیمی قرار دارد» .

او اضافه کرد: «مشخص نیست که آیا تیرانداز خودکشی کرده یا توسط شخص دیگری مورد اصابت قرار گرفته است.»

اما سرویس مخفی امنیتی آمریکا در اطلاعیه ای اعلام کرد: مهاجمی از یک مکان مرتفع در خارج از محل تجمع حامیان ترامپ چندین گلوله به سمت او شلیک کرد و نیروهای این سرویس مهاجم را کشته اند.

برخی منابع خبری به نقل از اداره پلیس باتلر گزارش دادند ضارب «مارک ویولت» نام دارد که از اعضای سازمان چپ افراطی «آنتیفا» است.او پیش از این کار در صفحه یوتیوب خود با انتشار ویدئویی گفته بود: «عدالت در راه است».

171275707

افزایش تدابیر امنیتی پلیس نیویورک در اطراف برج ترامپ

پلیس نیویورک نیز در پی تیراندازی به ترامپ، تدابیر امنیتی در خیابان وال استریت، میدان فولی و ساختمان شهرداری این شهر و همچنین اطراف برج ترامپ در منهتن نیویورک را افزایش داده است.

بایدن: جایی برای خشونت در آمریکا وجود ندارد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تیراندازی به دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفت: من در جریان تیراندازی در گردهمایی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا قرار گرفته‌ام و خوشحالم که او در امنیت است و حالش خوب است.

بایدن افزود: من برای او و خانواده‌اش و تمامی افرادی که در گردهمایی حضور داشتند دعا می‌کنم و منتظر اطلاعات بیشتر هستیم. هیچ جایی برای این نوع خشونت در آمریکا وجود ندارد. ما باید به عنوان یک ملت متحد شویم و آن را محکوم کنیم. من و جیل از سرویس مخفی آمریکا برای تأمین امنیت او سپاسگزاریم.

بایدن همچنین در یک کنفرانس خبری گفت:«همه باید این اقدام را محکوم کنند.»

رئیس جمهور آمریکا افزود که قصد دارد به زودی تلفنی با ترامپ گفتگو کند. او از سرویس مخفی آمریکا برای واکنش سریع به حادثه تشکر کرد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: این خشونت سیاسی باید محکوم شود

مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به سوء قصد ترامپ در پنسیلوانیا گفت: «این اقدام هولناک خشونت سیاسی، در یک تجمع مبارزاتی مسالمت‌آمیز جایی در این کشور ندارد و باید به اتفاق آرا و قاطعانه محکوم شود.»

او افزود:«من از طریق مقامات امنیتی در جریان این حادثه قرار گرفتم و به نظارت بر تحولات ادامه می‌دهم و به همراه همسرم برای ترامپ و همه شرکت‌کنندگان در کارزار امروز در پنسیلوانیا دعا می کنیم و از مجریان قانون که در صحنه به خوبی واکنش نشان دادند، قدردانی می‌کنیم.»

نیکی هیلی: این اقدام هر آمریکایی را باید وحشت زده کند

نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی در واکنش به تیراندازی به دونالد ترامپ «خشونت سیاسی» پیش آمده در تجمع هواداران ترامپ را محکوم کرد.

نیکی هیلی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این باید هر آمریکایی آزادی‌دوستی را وحشت‌زده کند. خشونت علیه نامزدهای ریاست‌جمهوری نباید هرگز عادی شود.»

واکنش جورج بوش به تیراندازی به ترامپ

جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در واکنش به تیراندازی به ترامپ با انتشار بیانیه‌ای گفت: «لورا و من قدردان هستیم که ترامپ پس از سوء قصد بزدلانه به جانش، سالم است. و ما مردان و زنان سرویس‌های امنیتی را به دلیل پاسخ سریع‌شان ستایش می‌کنیم.»

اوباما: خشونت سیاسی جایی در دموکراسی آمریکا ندارد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات پیشین  آمریکا نیز در واکنش به تیراندازی به دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خشونت سیاسی هیچ جایی در دموکراسی ما ندارد.»

اوباما تصریح کرد: «اگرچه هنوز بصورت دقیق نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما باید همه خوشحال باشیم که رئیس‌جمهور سابق ترامپ به طور جدی آسیب ندیده است و باید از این پس، بر تعهد مجدد به احترام در سیاست‌های خود پایبند باشیم.»

نانسی پلوسی: خشونت سیاسی در آمریکا جایی ندارد

نانسی پلوسی، رئیس سابق دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز  تیراندازی در گردهمایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق را محکوم کرد.

پلوسی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به عنوان کسی که خانواده‌اش قربانی خشونت سیاسی بوده است ، به خوبی می‌دانم که خشونت سیاسی در هر شکلی در جامعه ما جایی ندارد. خدا را شکر می‌کنم که رئیس‌جمهور سابق ترامپ در امنیت است.»

حکیم جفریس رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریا نیز در بیانیه ای گفت که هیچ گونه خشونت سیاسی در دموکراسی آمریکا جایی ندارد. مایک پنس معاون سابق ترامپ نیز گفت که او و همسرش برای ترامپ دعا می کنند و از همه آمریکایی ها خواست به آنها پیوندند.

نظر شما