شناسهٔ خبر: 67659585 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس:

مسلمانان یک قدرت موثر در صحنه سیاسی انگلیس هستند/ضرورت ساماندهی برای تاثیر حداکثری

لندن – ایرنا – رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر با اشاره به تاثیر آرا مسلمانان در نتیجه انتخابات سراسری انگلیس تصریح کرد که این ظرفیت به‌عنوان یک قدرت موثر در صحنه سیاسی انگلیس باید برای تاثیر حداکثری ساماندهی شود.

صاحب‌خبر -

مسعود شجره روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن بیان داشت: در انگلیس و کشورهای غربی دمکراسی و لیبرالیسم محبوبیت خود را از دست داده و شمار کسانی که انتخابات را به‌عنوان مسیری برای پاسخگو کردن احزاب سیاسی می‌دانند روز به روز در حال کاهش است.

وی افزود: در انتخابات اخیر انگلیس شاهد بودیم که تفاوتی میان وعده‌های حزب کارگر و محافظه‌کار نبود و حتی برخی کارشناسان معتقدند که حزب محافظه‌کار چپ‌تر از حزب کارگر است. بلحاظ اهداف بین‌المللی نیز فرقی بین دو حزب نیست و آن‌ها پاسخگوی خاستگاه مردم درباره توقف جنگ غزه نیستند. این دو حزب حتی در کارزارهای انتخاباتی هم وانمود نکردند که پیگیر خواسته‌های مردم هستند.

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر ادامه داد: اما این انتخابات به لطف خون شهدای غزه یک بیداری عمومی ایجاد کرد و مردم حاضر نبودند به دو حزب اصلی سیاسی رای دهند. اگرچه حزب کارگر در انتخابات پیروز شد اما سطح پایین مشارکت در انتخابات سابقه نداشت و در واقع می‌توان این‌طور گفت که حزب محافظه‌کار باخت، نه اینکه حزب کارگر پیروز شد.

وی حذف تعدادی از نمایندگان حزب کارگر بر اثر نارضایتی مسلمانان در انتخابات اخیر را یک «فصل جدید» در صحنه سیاسی این کشور دانست اما تصریح کرد که جوامع مسلمانان باید به‌عنوان یک قدرت موثر، خارج از احزاب سیاسی انگلیس فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر از ضرورت راه‌اندازی تشکیلاتی مانند مجلس مسلمانان انگلیس سخن گفت که بر اساس آن جوامع اسلامی در یک چارچوب مشخص «اولویت‌های خود را تعیین و به جامعه ارائه کنند.»

به گزارش ایرنا، حزب کارگر انگلیس در انتخابات سراسری ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ موفق شد با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس عوام، سکان دولت را به مدت پنج سال در دست بگیرد. این حزب در شرایطی پیروز انتخابات شد که مردم انگلیس در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی، گرانی،‌ حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی و نه لزوماً طرفداری از سیاست‌های حزب کارگر، پای صندوق‌های رای حاضر شده و به ۱۴ سال حکومت‌داری محافظه‌کاران پایان دادند.

حزب کارگر اسفند ۱۳۹۷ به‌طور رسمی تعریف اسلام‌هراسی را به رسمیت شناخت. بر اساس این تعریف، اسلام‌هراسی نوعی از نژادپرستی شناسایی شده که تمام اشکال مسلمان بودن را هدف قرار می‌دهد.

با این حال مسعود شجره معتقد است که پیروزی حزب کارگر، سودی برای جامعه مسلمانان ساکن انگلیس ندارد. وی اظهار داشت: تعارف مختلفی از اسلام هراسی در انگلیس وجود دارد اما اجرا نمی‌شود، چراکه اراده سیاسی برای چنین کاری وجود ندارد.

نظر شما