شناسهٔ خبر: 67659267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

قانون جدید دادگاه ملی حقوق پناهندگی فرانسه

زنان افغانستان؛ زندگی زیر سایه جنگ و تبعیض

شاید سرنوشت زنان در هیچ کجای جهان، آن‌چنان که طالبان برای زنان این خطه به ارمغان آورده است، اینچنین با محرومیت و ظلم و تبعیض گره نخورده است، گویی همچنان تبلور قرون وسطای تاریخ بشر را در این جغرافیا به نظاره نشسته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز؛ به‌رغم مشکلات فرهنگی که در این کشور وجود داشته و دارد، هیچ‌گاه نبایستی نقش‌آفرینی قدرت‌های بزرگ را در سرنوشت سیاسی زنان افغانستان نادیده انگاشت.

حال در همین راستا، دادگاه ملی حقوق پناهندگی فرانسه که به اختصار (CNDA) نامیده می‌شود، روز پنج‌شنبه ۱۱ ژوئیه طی حکمی اعلام کرد «تمامی زنان افغان» که به دلیل اقدامات تبعیض‌آمیز طالبان علیه آنها از افغانستان فرار می‌کنند «می‌توانند به وضعیت پناهندگی دست یابند.»

دادگاه در این تصمیم بی‌سابقه «زنان افغان» را یک «گروه اجتماعی» دانسته که صرفا به دلیل «عضویت در این گروه» ممکن است مورد تبعیض قرار بگیرند.

به نقل از یورونیوز، در بیانیه این دادگاه آمده است: «برای فرانسه، زنان و دختران افغان که جامعه افغانستان به‌گونه‌ای متفاوت با آن‌ها برخورد می‌کند، باید به‌عنوان اعضای یک گروه اجتماعی درنظر گرفته شوند و به عنوان پناهنده تحت محافظت قرار بگیرند.»

تاکنون صدور چنین حکمی که دارای اهمیت نمادین بالایی است، سابقه نداشته است و به این ترتیب، تنها زن بودن یا دختر بودن در افغانستان می‌تواند به آنها اجازه دهد تا وضعیت پناهندگی در فرانسه را به دست بیاورند.

این دادگاه در بیانیه خود به این موضوع اشاره دارد که گروه طالبان از زمان بازگشت به قدرت در اوت ۲۰۲۱ میلادی «حقوق و آزادی‌های بنیادین زنان و دختران افغان را به‌ویژه با کنار گذاشتن آن‌ها از دولت موقت، تضعیف کرده‌اند. آنها همچنین حق زنان برای سلامتی و آموزش، و حق آزادی آن‌ها برای رفت و آمد را زیر سوال برده‌اند.»

قضات این دادگاه همچنین با اتکا به گزارش‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه می‌دهند که این اقدامات جدی تبعیض‌آمیز مترادف با همان اقدامات آزار و اذیت است که در کنوانسیون ژنو به آن‌ها اشاره شده است.

نظر شما