شناسهٔ خبر: 67659157 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مهندس نجفی مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان ازموفقیت‌ها وچالش‌های پیش رو می‌گوید؛

افزایش تولید و صادرات «سیمان هرمزگان» در سایه محدودیت ها

دنیای اقتصاد- محمد خداکریمی- شرکت سیمان هرمزگان از صنایع مهمی است که در توسعه اقتصادی کشور و استان هرمزگان نقشی بی بدیل دارد.این شرکت درسال‌های اخیر علیرغم تمام محدودیت‌ها توانسته همواره با تمام ظرفیت به رونق ساخت و ساز به ویژه اجرای طرح نهضت ملی مسکن کمک کند.درهمایش روزصنعت ومعدن،سیمان هرمزگان به عنوان واحدنمونه معدنی استان معرفی وازمهندس منصورنجفی مدیرعامل این شرکت تجلیل شد.درحاشیه این مراسم،مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان در گفت وگویی به پرسش‌های خبرنگاردنیای اقتصاد پاسخ داد که درادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

درابتدامختصری ازشرایط گذشته و حال سیمان هرمزگان به عنوان یک صنعت مهم استان بیان کنید؟

سیمان هرمزگان واقع در ۴کیلومتری جاده بندر خمیر به بندرلنگه و دارای دو خط تولید با ظرفیت هر خط سه هزار تن کلینکر در روز و مجموعا شش هزار تن کلینکر در سال در سالهای ۱۳۷۶(خط یک) و ۱۳۷۸(خط دو)با هدف افزایش ظرفیت تولید سیمان در کشور و رفع محرومیت از منطقه محروم بندرخمیر توسط دولت جمهوری اسلامی ایران  احداث و راه اندازی شد.

در این سال‌ها با لطف خداوند و همت و تلاش شبانه روزی همکاران زحمت کش همواره از تولیدی برابر و بیشتر از ظرفیت تعریف شده برخوردار بوده ایم در سال ۱۴۰۰و با تغیرات لازم  در تجهیزات، ظرفیت تولید را در خط دوم از سه هزار به ۳۵۰۰تن و این افزایش سالیانه برابر ۱۵۰هزار تن کلینکر به ظرفیت اولیه( ۰۰۰/۸۰۰/۱تن) اضافه و آن را به ۰۰۰/۹۵۰/۱ رسانده ایم.

میزان تولیدات روزانه و سالانه این کارخانه چقدراست؟

ظرفیت تولید روزانه کوره‌های این شرکت ۶۵۰۰تن کلینکر در روز می‌باشد و ظرفیت تولید سیمان با این مقدار کلینکر حدود ۷۵۰۰تن سیمان در روز و ۰۰۰/۲۵۰/۲ تن سیمان در سال می‌باشد.

 درسال۱۴۰۲ میزان تولیدات سیمان هرمزگان چه میزان بوده؟ ازاین میزان چه مقدار وارد بازار استان شده؟

در سال گذشته با توجه ناترازی کشور و به تبع آن محدودیت‌ها و قعطی‌های اعمال شده در تامین برق و گاز خط تولید  در سال مالی ۱۴۰۲میزان تولید سیمان ۱.۸۲۳.۰۵۰و در سال شمسی ۱.۹۵۲.۱۲۰تن تولید داشته ایم که از این مقدار در بازار داخلی در سال مالی۱۴۰۲به میزان ۱.۷۷۲.۲۱۶ تن بوده است.

آیا محصولات تولیدی این کارخانه به خارج کشورهم صادرمی شود؟بازارهای هدف چه کشورهایی هستند؟ سال گذشته میزان صادرات چقدر بوده و چه میزان ارزآوری برای کشورداشته اید؟

در حال حاضر با رونق گرفتن صادرات و حذف محدودیت‌های صادرات سیمان از سوی دولت صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا، هند و ... درحال انجام است و میزان صادرات در سال ۱۴۰۲به میزان ۸۴.۰۰۰تن به ارزش مالی ۲.۴۳۰.۰۰۰دلار بوده است.

 موانع و چالش‌های صنعت سیمان به ویژه سیمان هرمزگان در تولید وصادرات را بیان کنید؟

مهمترین چالش در تولید سیمان و کلینکرقطعی و محدودیت‌های مصرف برق و انرژی می‌باشد.تحریم‌ها در تامین قطعات یدکی و هزینه‌های  مترتب اثرگذار بوده است. چالش‌های صادرات امسال زیاد شده و اقدام به صادرات بسیار سخت است چرا که یکی از آنها حذف تسهیلاتی بود که دولت برای صادرات در نظر گرفته بود و همچنین تعرفه‌ها و تخفیفات صادراتی بود. در سال جدید افزایش ارزش افزوده و حذف مالیات‌ها همچنین هزینه ده برابری انبارداری می‌توان نام برد چرا که برای هر تن کلینکر صادراتی با قیمت تمام شده ۳۵۰هزار تومان بوده که بابت هر تن ۸۰۰هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند که عملا این صادرات به ضرر مجموعه است.از چالش‌های تولید نیز افزایش نرخ حامل‌های انرژی،قطعی گاز و محدودیت‌های مصرف برق در تابستان و افزایش نرخ آب مصرفی را می‌توان نام برد.

هدفگذاری میزان تولید  درسال ۱۴۰۳چقدر خواهد بود به تفکیک نوع محصول؟ میزان صادرات؟

در سال مالی ۱۴۰۳تولید سیمان ۲.۰۰۰.۰۰۰ تن و تولید کلینکر ۲.۰۵۰۰۰۰ تن پیش‌بینی شده است که برای سهم بازار داخلی ۱.۸۰۰.۰۰۰تن و صادرات سیمان و کلینکر ۴۰۰هزار تن می‌باشد.

میزان سرانه مصرف سیمان درکشورچقدراست؟ درهرمزگان چه عددی است؟این اختلاف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر سرانه مصرف سیمان ۶۵۰تا ۷۰۰کیلو گرم به ازای هر نفر در کشور می‌باشد که استان هرمزگان با توجه به اینکه یک استان اقتصادی و صنعتی است سرانه مصرف سیمان بیش از یک هزار کیلوگرم می‌باشد.

 صنایع درتابستان با محدودیت انرژی مواجه هستند این وضعیت را درسیمان هرمزگان چگونه مدیریت می‌کنید؟

در تابستان با برنامه ریزی و همکاری و تعامل با شرکت توزیع و برق منطقه‌ای هرمزگان و با رعایت سهمیه اعلامی از طرف آنها و انجام کارهای نظیر رعایت ساعات اوج مصرف خدا شکر توانسته ایم نیاز بازار را تا کنون پاسخگو باشیم لکن متاسفانه حجم اعمال محدودیت‌ها رو به افزایش است و چنانچه نسبت به تولید انرژی بویژه در بخش برق سرمایه گذاری‌هایی صورت نگیرد نه تنها این صنعت بلکه صنایع دیگر نیز صدماتی خواهند دید. در این راستا و با توجه به ماده ۱۶قانون جهش تولید دانش بنیان شرکت سیمان هرمزگان در حال انجام مطالعاتی جهت اجرای پروژه نیروگاه برق خورشیدی می‌باشد تا بتواند ضمن انجام مسئولیت‌های اجتماعی در این زمینه کمکی به حل مشکل کمبود برق نماید.

نقش سیمان هرمزگان در طرح‌های دولتی از جمله طرح ملی نهضت مسکن انکارناپذیراست،دراین خصوص توضیح دهید؟

سیمان به عنوان محصول استراتژیک و پایه در صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی در طرح ملی نهضت مسکن تعیین کننده می‌باشد. خمیر پایه سازندگی سیمان می‌باشد که بنا بر این تلاش سیمان هرمزگان در تامین سیمان مورد نیاز پروژه‌ها از اولویت‌ها می‌باشد که برنامه ریزی‌های دقیق صورت گرفته است.

چشم‌‌‌انداز تولید محصولات جدید را چگونه می‌بینید؟چه محصولات جدیدی به سبد محصولات این کارخانه اضافه خواهدشد؟

هم اکنون شرکت سیمان هرمزگان در حال تاسیس شرکت دانش بنیان و فراهم کردن مرکز نوآوری سیمان هست که برای نخستین بار این مرکز در کشور راه اندازی خواهد شد از این طریق می‌توانیم نیاز جامعه و در کنار آن محصولات جدید را تولید و عرضه کنیم و در سال گذشته سیمان آمیخته هیدرولیکی (سیمان پوزولانی) به سبد محصولات کارخانه اضافه شد و در حال برنامه ریزی برای سیمان‌های مرکب در کارخانه هستیم.

سخن پایانی.

در راستای حمایت واقعی از بنگاه‌های اقتصادی در سال جهش تولید و با مشارکت مردمی، ضرورت دارد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط اقدام عملی انجام دهند.

عکس کارخانه سیمان (1) (1) copy

نظر شما