شناسهٔ خبر: 67658908 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

عقبگرد به فضای تردید

دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو منفی و افت شاخص کل بود. معامله‌گران دیروز در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که ابهامات موجود پیش روی معامله‌گران همچنان پا‌برجا بود. موضوع ابهام‌بر‌انگیز نخست بحث متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام و موضوع دیگر مربوط به ابهامات تیم اقتصادی دولت جدید است. این امر به فضای احتیاطی بازار دامن زده است. علاوه بر این، بازار ارز و طلا نیز همچنان به دقت از سوی سهامداران رصد می‌شود؛ بازاری که اخیرا نوسانات کاهشی را تجربه کرده است. دیروز بازار سهام با تشدید فشار فروش مواجه شد و همه نمادها رشد شنبه و یکشنبه پس از انتخابات را پس گرفتند؛ اما آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد نمادهای بزرگ همچنان مقاومت زیادی برای ریزش از خود نشان می‌دهند.

صاحب‌خبر -

در باب چرایی این اتفاق می‌توان گفت «شاخص‌سازی‌ها در جهت حفظ فضای روانی حاکم بر معاملات»  از سوی حقوقی‌های بازار سبب شده تا نمادهای بزرگ در‌حال‌حاضر در وضعیت نسبتا بهتری به سر ببرند. این در حالی است که بر اساس اظهارات کارشناسان بازار سرمایه، به دلیل ریسک‌های حاکم بر بازار و شرایط متزلزل متغیرهای اثرگذار بر سهام، تا تعیین‌تکلیف کابینه دولت جدید نمادهای کوچک و عمدتا ریالی پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. این امر موجب شده سهامداران حرفه‌ای‌تر بازار بیشتر به دنبال این دسته از نمادها باشند. بر همین اساس به نظر می‌رسد برخی از نمادهای این دسته از شرکت‌ها طی روزهای آینده با صف خرید و رشد قیمت همراه شوند.

بورس اوراق بهادار تهران در حالی به تردیدهای گذشته بازگشته است که احتمال بازگشت آرام قیمت‌ها در بازار جهانی به نفع بازار سهام وجود دارد. بخش عمده‌ای از بازار سهام در ابتدای هفته گذشته تحت‌تاثیر نگرانی از ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی بود، اما اکنون که به نظر می‌رسد بازارهای کالای جهانی وارد فاز جدیدی از رشد شوند، بازار سهام به این مهم وزن جدی نمی‌دهد. با‌این‌حال این اتفاق نمی‌تواند طولانی‌مدت باشد و به‌مرور بازار سهام نیز نسبت به روند افزایشی در بازارهای جهانی واکنش مثبتی از خود نشان خواهد داد. در همین حال بازار در روز چهارشنبه همچنان شاهد ادامه کاهش ارزش دلار در برابر ریال بود؛ این مساله به اتخاذ تصمیم‌های اضطراری در همه بازارها منجر خواهد شد.

علاوه بر آن، بورس به دلیل اینکه تنها دو روز  دیگر کاری در هفته جاری در پیش دارد، انتظار نمی‌رود افت‌وخیز چندانی را پشت‌سر بگذارد. شاخص کل در محدوده کنونی (۲.۲میلیون واحد) نشان داده که توانایی چندانی برای مقاومت ندارد. فضای بورس پس از انتخاب پزشکیان، آنقدر متعادل شده است که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای گریبان بورس را نگیرد، شاخص می‌تواند در کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد تثبیت شود؛ چرا که با خبر فرموله کردن نرخ‌ها در بورس و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد به ۳۳درصد، بازار نمی‌تواند به روزهای ناامید چند هفته قبل بازگردد. اما این خطر وجود دارد که در صورت برآورده نشدن انتظار اهالی بورس در خصوص وعده‌های پزشکیان، بازار سهام واکنش منفی شدیدی از خود نشان دهد. البته در این میان حتی برخی از تحلیلگران معتقدند که نوسانات افزایشی اونس در بازار جهانی سبب شده فعالان بازار سهام نیم‌نگاهی به این بازار داشته باشند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما