شناسهٔ خبر: 67658728 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ببینید | وقتی برادرزاده از امام حسین پرسید، کودک شیرخواره چگونه کشته می‌شود؟

حضرت آیت الله جوادی آملی دو دهه پیش در سخنرانی خود در جمع اقشار مختلف مردم شهرستان آمل، روایت هایی از تاریخ عاشورا را نقل کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، این مرجع تقلید در بیان این روایت های تاریخی به نقل از کتاب نفس المهموم، صفحه ۲۰۸ اشاره کردند: گزیده ای از این سخنرانی را ببینید.

« وقتی امام سجاد (سلام الله علیه) فرمود من دم درب خیمه ایستاده بودم، دیدم پدرم همه اصحاب را جمع کرد و خطبه ای ایراد کرد، بعد جریان روز عاشورا را تشریح کرد؛ فرمود: این مردم با من کار دارند، با شما کاری ندارند؛ و راه آمدن به کربلا بسته است، و گرنه راه رفتن از کربلا به روی همگان باز است؛ شب است و از این فرصت استفاده کنید و بروید، هر کس در این سرزمین باشد شهید می شود. اوّل کسی که قیام کرد، گفت: ممکن نیست دست از شما برداریم ” عباس بن علی ، قمر بنی هاشم (صلوات الله و سلامه علیه) ” بود، بعد سائر اصحاب عرض ادب و ارادت کردند.

حبیب، آن یار سالمند سالار شهیدان از ابی عبد الله پرسید: آیا فردا آقا را هم شهید می کنند؟ اشاره به ” زین العابدین ” کرد. گفت: آیا فردا زین العابدین را هم شهید می کنند؟ فرمود: نه، (و هو ابوا ثمانیه ائمه)، او را شهید نمی کنند، او پدر هشت امام است.

بعد در خلال سخن فرمود: کودک شیرخوار مرا هم شهید می کنند. قاسم به عرض ابی عبدالله رساند، عرض کرد: عمّ بزرگوار! مگر اینها به خیمه ها حمله می کنند؟ فرمود: تا من زنده هستم، نه. عرض کرد: اگر آنها به خیام حمله نمی کنند، پس چگونه کودک شیرخوار کشته می شود؟ فرمود: (اذا جفّت روحه عطشاً)، وقتی کاملاً جگر تفتیده شد، من می گویم: (ولّونی)؛ به من بدهید که سیرابش کنم. می برم که سیرابش کنم، همانجا زیر گلویش خون می جوشد*.

از این صحنه همه متاثرند، و امام سجاد برای همین صحنه بسیار متاثر است. وقتی مختار قیام کرد و خبر قیام مختار به مدینه رسید، امام سجاد از این شخص می پرسد آیا حرمله را دستگیر کرده اند؟ حرمله همان کسی بود که قاتل این طفل شیرخوار بود.

نظر شما