شناسهٔ خبر: 67657347 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

این شایعه نیست؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی نورهای عجیبی در جو زمین دیده است/ عکس

فضانوردان نورهای قرمز ترسناکی را در جو زمین و درست بالای سواحل آفریقای جنوبی مشاهده کرده‌اند. شاید فکر کنید که فضا جای دیوانه‌کننده‌ای برای فضانوردان است، به‌خصوص وقتی چیزهایی می‌بینید که باید در فیلم‌های علمی تخیلی دیده شود، نه دنیای واقعی!

صاحب‌خبر -

تینا مزدکی: متیو دومینیک، یکی از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و فرمانده مأموریت SpaceX Crew-۸ چراغ‌های قرمز درخشانی را در اتمسفر زمین به ثبت رسانده است که نورهای وحشتناکی را نشان می‌دهد، اما ناسا می‌گوید این نورها مربوط به بیگانگان فضایی نیست.

این پدیده چیزی نیست جز اسپیریت سرخ (روح قرمز) که معمولاً بالای ابرهای رعدوبرق در قسمت بالایی جویا همان مزوسفر تشکیل می‌شود. در ارتفاع حدود ۸۵ کیلومتری از سطح زمین، این نورهای قرمز به‌صورت عمودی و درست مانند نوعی فضاپیمای عجیب‌وغریب ایستاده‌اند. طبق مختصات، آن‌ها درست بالای سواحل آفریقای جنوبی پدیدار شده‌اند.

این شایعه نیست؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی نورهای عجیبی در جو زمین دیده است/ عکس

ناسا با به اشتراک گذاشتن این تصویر قصد دارد مردم را تشویق کند تا تصاویر خود را از دیگر روشنایی‌های عجیب‌وغریب در آسمان به پروژه "Spritacular" ارسال کنند. اسپیتکیولار، یکی از پروژه‌های علوم شهروندی است که پایگاهی برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و تصاویر شهروندان است.

ازآنجایی‌که مردم تصاویر فوق‌العاده‌ای از پدیده‌ها می‌گیرند اما به‌طور پراکنده در اینترنت به اشتراک می‌گذارند، اکثر جامعه علمی از لحظات فوق‌العاده‌ای که به ثبت می‌رسد بی‌خبرند؛ به همین دلیل ناسا در بیانیه‌ای مطبوعاتی از دنبال‌کنندگان خواست تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند تا به دانشمندان خود کمک کنند که این پدیده‌ها را با جزئیات بیشتری مطالعه کنند.

این شایعه نیست؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی نورهای عجیبی در جو زمین دیده است/ عکس

در بیانیه مطبوعاتی ناسا نیز توضیح داده شد که رویدادهای نورانی گذرا (TLEs)، ازجمله اسپریت‌های قرمز، تخلیه‌های رنگارنگی از انرژی الکتریکی هستند که درنتیجه فعالیت رعدوبرق‌هایی که در درون طوفان‌های زمین رخ می‌دهند، در بالای طوفان‌ها ظاهر می‌شوند. این نوع از TLE ها و سایرین معمولاً به‌طور تصادفی شکسته می‌شوند و هنگام گرفتن تایم‌لپس از زمین با استفاده از لنزی با فاصله کانونی گسترده نیز این شکستگی مشهودتر می‌شود.

منبع: unilad

۵۴۳۲۳

نظر شما