شناسهٔ خبر: 67656942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت امور خارجه | لینک خبر

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- دیدارها و گفتگوی صمیمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و شرق‌شناسان روس در مسکو

کنعانی که برای شرکت در نشست رؤسای دپارتمان‌های اطلاع رسانی و سخنگویان کشورهای عضو بریکس به مسکو سفر کرده است، در بازدید از انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم روسیه، در فضایی صمیمی‌گپ و گفتی با شرق‌شناسان برجسته حاضر در این جلسه داشت.

صاحب‌خبر -

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه که برای شرکت در نشست رؤسای دپارتمان‌های اطلاع رسانی و سخنگویان کشورهای عضو بریکس به مسکو سفر کرده است، در بازدید از انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم روسیه، در فضایی صمیمی‌گپ و گفتی با شرق‌شناسان برجسته حاضر در این جلسه داشت.

ناصر کنعانی و شرق‌شناسان روس در این نشست درباره نقش تقویت همکاری‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی در توسعه مناسبات دو جانبه و همچنین نقش‌آفرینی صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌های ایران و روسیه در تحقق هدف مشترک در زمینه مقابله با سیاست‌های تمامیت‌خواهانه کشورهای غربی تبادل‌نظر کردند.

نظام‌های نوین ایران و روسیه بر مدار مناسبات حسنه

در ابتدای این نشست،‌ علی‌اکبر علی اکبروف رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با تسلیت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهان در سانحه هوایی گفت:‌ مجموعه ما دوست قدیمی ایران محسوب می‌شود، چرا که چهار بخش این مؤسسه آموزش عالی روس،‌ منحصرا به مطالعات ایران اعم از ایران باستان و ایران معاصر می‌پردازند و در این راستا به ترجمه متون، بررسی آثار هنری، نسخ خطی و فلسفه این تمدن کهن می‌پردازند.

علی‌اکبروف گفت:‌ انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه هم‌اینک روابط گسترده‌ای با ایران دارد و همه تلاش خود را برای نزدیکی بیشتر دو ملت انجام می‌دهد.
وی با اشاره به گذر ایران و روسیه از دوران تلخ و شیرین مناسبات در قرن‌های اخیر افزود؛ آنچه روشن است، نظام‌های جدید همواره روابط خوبی داشته‌اند و همیشه متحد بوده‌اند.

ایران ستون محوری نظم نوین جهانی است

ویتالی نائومکین مدیر علمی انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در این نشست گفت: بخش ایران با 26 سال قدمت، همواره یکی از بخش‌های مهم این مؤسسه بوده است.

این شرق‌شناس برجسته روس که در کتاب‌های خود از تمدن ایران به عنوان یکی از تمدن‌های بزرگ در تاریخ جهان یاد کرده است،‌ خاطرنشان کرد: حضور ایران در بریکس و شانگهای، ستون محوری در شکل‌گیری نظم جدید جهانی است که امیدوار هستیم در آینده نزدیک شکل بگیرد.

وی با اشاره به مواضع نزدیک تهران و مسکو در قبال تحولات بین‌المللی گفت: دشمنان تلاش دارند که از پیشرفت کشورهای ما بر اساس اصول اخلاقی و معنوی خود جلوگیری کنند و بدون تردید،‌ ایران و روسیه برخلاف این تلاش‌ها در مسیر توسعه گام برخواهند داشت.

این شرق شناس روس در ادامه از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل و متکی به حاکمیت و مردم خود یاد کرد.

مأموریت مشترک ایران و روسیه در جهان امروز

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با ابراز خرسندی از حضور در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، روح حاکم بر این نشست را همراه با دوستی، محبت و صمیمیت دانست و از ابراز تسلیت و همدردی رئیس این مؤسسه در ارتباط با فقدان رئیس جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.
کنعانی در ادامه گفت: خرسند هستیم که روابط میان دو کشور در یکی از بهترین‌ دوران‌های تاریخی خود قرار دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت:‌ ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه، وقایع تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشته‌اند اما امروز در کنار یکدیگر و به اتفاق هم، ‌در مسیر درستی حرکت می‌کنند.
وی یادآور شد: ما اکنون در مسیر مبارزه با تمامیت‌خواهی و یکجانبه‌گرایی دولت‌های غربی به رهبری آمریکا قرار داریم. واقعیت امر این است که مبارزه با یکجانبه‌گرایی،‌ مخالفت با سلطه‌طلبی آمریکا و چند دولت غربی،‌ تنها خواست ما و شما نیست، بلکه امروز خواست همه ملت‌های آزادیخواه جهان است.

از تقویت مناسبات فرهنگی حمایت می‌کنیم

در ادامه این نشست که با حضور مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در مسکو برگزار شد، سخنگوی وزارت امور خارجه، نسبت به توسعه همکاری‌های علمی، دانشگاهی و پژوهشی با روسیه ابراز تمایل کرد و گفت: از توسعه مناسبات فرهنگی دو کشور حمایت می‌کنیم.

وی تلاش‌ها در حوزه توسعه مناسبات فرهنگی را در راستای کمک به حوزه دیپلماسی تلقی کرد و گفت:‌ تلاش‌ها برای توسعه مناسبات در عرصه دیپلماسی بدون فعالیت‌ها در حوزه فرهنگی، به کمال نخواهد رسید، از این رو، از همه تلاش‌ها در مسیر تقویت پیوندهای علمی، دانشگاهی و مردمی‌بین دو کشور حمایت می‌کنیم.

نظر شما