شناسهٔ خبر: 67656828 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

تغییر اقلیم مهم ترین عامل شیوع آئدس و بیماری های مربوط به آن است

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت تغییر اقلیم را مهم ترین عامل شیوع پشه آئدس و بیماری های مربوط به آن در کشور دانست.

صاحب‌خبر -

محمد اسماعیل مطلق در نشست مدیریت بهینه، پیشگیری و کنترل بیماری‌های منتقله از پشه آئدس که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: تغییر اقلیم موجب ایجاد تغییرات آب و هوایی گسترده‌ای در دنیا و کشور شده که بارندگی ها، سیل‌های غیرمنتظره و مخرب، کم بارشی و گرمای طاقت فرسا در فصل‌های مختلف از نتایج آن است.

وی با بیان این که تغییر اقلیم روی هوا، آب و غذا بیشترین تاثیرات را داشته است، افزود: شیوع گسترده پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن در دنیا و ایران نیز ناشی از همین تغییر اقلیم است و اگر تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور به وظایف پیشگیرانه خود که توسط سازمان پدافند غیرعامل به آن‌ها ابلاغ شده توجه و عمل نکنند، شاهد همه گیری گسترده این پشه و بیماری هایش در کشور همانند کشور‌های برزیل و امارات، خواهیم بود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان این که مبارزه با پشه آئدس و پیشگیری از همه گیری بیماری‌های ناشی از آن وظیفه همه ارگان‌ها و دستگاه هاست و وزارت بهداشت فقط در بخش درمان بیماری‌ها وظیفه منحصر به فرد دارد، بیان کرد: در خصوص تاثیرات تغییر اقلیم بر سلامت، سندی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی سندی در حال تدوین است که در شانزدهمین جلسه این شورا به ریاست شهید رئیسی مورد بحث قرار گرفت و اکنون به دفتر رئیس جمهور منتخب نیز ارائه شده است تا در اولین جلسه این شورا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

مطلق ظهور بیماری‌های نوپدید و بیداری بیماری‌های خفته را نیز ناشی از تغییر اقلیم دانست و گفت: پشه آئدس پیش از انقلاب در خرمشهر مشاهده شده بود؛ ولی خفته بود و امروز دوباره بیدار شده و اکنون در بندر لنگه به بیماری بومی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: حتی بیماری مالاریا که در حال ریشه کنی بود و بیماری جذام که ریشه کن شده بود نیز ممکن است دوباره بیدار شوند؛ بنابراین همکاری دستگاه‌ها با دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای اجرای برنامه‌های راهبردی سلامت و انجام وظایف اختصاصیشان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

نظر شما