شناسهٔ خبر: 67656266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

یوآن چین در روسیه به بن بست خورد

خبرگزاری ایسنا

کشورهایی که به تجارت با روسیه ادامه می‌دهند، با فشار فزاینده آمریکا، به خصوص به واسطه تهدید تحریم‌های ثانویه، مواجه هستند که یک بازدارنده موثر برای استفاده بیشتر از یوآن بوده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

کشور‌هایی که به تجارت با روسیه ادامه می‌دهند، با فشار فزاینده آمریکا، به خصوص به واسطه تهدید تحریم‌های ثانویه، مواجه هستند که یک بازدارنده موثر برای استفاده بیشتر از یوآن بوده است. پس از آنکه جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در دسامبر اعلام کرد آمریکا، در اقدامی قاطع علیه موسسات مالی که تامین ماشین جنگی روسیه را تسهیل می‌کنند، تردید نخواهد کرد، شکاف در نرخ استقراض یک شبه یوآن در روسیه و چین، به‌شدت افزایش یافت. این اختلاف از زمان صدور این اخطار، چند درصد مانده است. آمریکا همچنین در دسامبر با تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های مالی خارج از این کشور موافقت کرد و بانک‌های دولتی چین، محدودیت‌های مالی برای مشتریان روسی را تشدید کردند.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد در مدت دو سال، روسیه از نظر حجم تجارت با چین، از آلمان، استرالیا و ویتنام پیشی گرفته است. حجم تجارت در سال ۲۰۲۳، بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت و به ۲۴۰ میلیارد دلار رسید. چین از خرید تخفیف دار نفت و سایر کالا‌های روسیه سود می‌برد و روسیه به نوبه خود، به طیف گسترده‌ای از محصولات مصرف کننده و دارای فناوری پیشرفته دست پیدا می‌کند. در نتیجه، چین به شریک تجاری اصلی روسیه تبدیل شده است و یوآن، اکنون حدود ۴۰ درصد از پرداخت‌های صادراتی و وارداتی روسیه و بیش از نیمی از گردش مالی بازار ارز خارجی روسیه را تشکیل می‌دهد. گستردگی یوآنیزه شدن روسیه با در نظر گرفتن اینکه از حدود صفر در ابتدای سال ۲۰۲۲ و پیش از وقوع جنگ اوکراین، آغاز شد، کاملا چشمگیر بوده است. این امر روسیه را به بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده در اقدامات پکن برای افزایش نقش یوآن در پرداخت‌های بین‌المللی تبدیل کرده است.

طبق برآورد بلومبرگ اکونومیکس، سهم تجارت چین به یوآن، در سه ماهه اول سال میلادی جاری، همچنان افزایش یافت و ۲۹ درصد از این افزایش از سال ۲۰۲۱، مربوط به روسیه بود. برآورد‌ها نشان می‌دهد تجارت روسیه با چین تقریبا به‌طور کامل به یوآن است و صادرات مبتنی بر یوآن روسیه، از آنچه به چین می‌فروشد بیشتر است، یعنی سایر کشورها، پول به روسیه را به یوآن پرداخت می‌کنند. با این حال، بر اساس محاسبات بلومبرگ مبتنی بر داده‌های گمرک چین، رشد سالانه مجموع تجارت بین چین و روسیه در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴، به سه درصد در مقایسه با حدود ۴۲.۵درصد در سال گذشته کاهش یافت. برآورد بانک روسیه نشان می‌دهد سهم تجارت روسیه با ارز‌های کشور‌های دوست، در مقایسه با سال گذشته، افزایش نیافت. چندین بانک بزرگ چین، قبول یوآن از روسیه را متوقف کردند و این مساله، واردات را به مدت چندین ماه تحت تاثیر قرار داد. شرکت‌های روسی به رسانه‌های محلی گفتند پس از دیدار پوتین با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در ماه مه، این مشکل با استفاده از بانک‌های کوچک منطقه‌ای حل شد، اما مقامات این کشور اعلام کردند که نگرانی‌ها همچنان به قوت خود باقی هستند.

شواهد جایگاه جدید یوآن در اقتصاد روسیه، همه جا عیان است. سهامداران آمریکایی شرکت یاندکس هلند زمانی که کسب‌و‌کار روسی خود را فروختند، به جای دلار یا یورو که انتقال آن‌ها از روسیه غیرممکن بود، یوآن دریافت کردند. در جای دیگر، شرکت‌ها هنگام تبدیل وام‌های دلاری و یورویی و انتشار اوراق قرضه جدید، به یوآن در کنار روبل روی آورده اند، در حالی که بانک روسیه، از ارز چین برای فعالیت‌های صندوق رفاه ملی استفاده می‌کند. در ابتدای سال میلادی جاری، یوآن از نظر سپرده گذاری در بانک‌های روسیه، از دلار پیشی گرفت و به ارز اصلی پس‌انداز تبدیل شد. در سال ۲۰۲۳، حجم سپرده‌های یوآن در روسیه ۲ برابر شد و به ۶۸.۷میلیارد دلار رسید که چندین برابر بیشتر از سایر اقتصاد‌های برتر یوآن مانند انگلیس و سنگاپور است.

نظر شما