شناسهٔ خبر: 67656186 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین کهن حمل علم شمشیری در قشم برگزار شد+ فیلم

قشم- ایرنا- آیین دیرینه حمل علم شمشیری و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت امروز (شنبه) همزمان با هفتمین روز ماه محرم در روستای «حمیری» و مسجد امام رضا (ع) شهر قشم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و هر ساله در روزهای ۱۹ ماه مبارک رمضان و هفتم ماه محرم در جزیره قشم برگزار می شود.

در این مراسم شیعیان قشمی، علم شمشیری را با پای پیاده از مسیری به نام «ریغ گدار»(تپه های شنی واقع در جزیره قشم) که بسیار سخت و طولانی است از قشم به روستای حمیری در ۱۲ کیلومتری این شهر می‌برند و غروب همان روز پیش از اذان مغرب آن را باز می‌گردانند.

عده ای از مردم شیعه و اهل سنت این جزیره برای برپایی این آیین سنتی که در ماه مبارک رمضان و ماه محرم برگزار می شود، کراماتی قایل هستند و با عزاداری و تقدیم قربانی نذرهای خود را ادا می کنند.

برای شرکت در این آیین کهن سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس علاوه بر ساکنان روستا حمیری، تعداد زیادی از مردم شهرهای بندرعباس و قشم نیز به این روستای می آیند و منتظر آمدن علم شمشیری می‌مانند.

علم شمشیری به اعتقاد مردم قشم از نجف اشرف آمده است و یک نمونه آن در بارگاه امیر مومنان حضرت علی (ع) وجود دارد.

آیین کهن حمل علم شمشیری در قشم برگزار شد+ فیلم

شیعیان قشم معتقدند علم شمشیری که شمشیر منقوش به آیات قرآنی بر بلندای آن نصب است متعلق به شاه نجف بوده و با گذشت ۹ قرن تاکنون استوار و پا برجا صفابخش جمع عزاداران حسین (ع) در سرزمین آب و آفتاب است.

آنان اعتقاد دارند این علم سمبل آزادمردی حضرت امام علی(ع) و علم دیگری که بر بالای آن به شکلی از دست قرار دارد، نماد فداکاری و شهادت‌طلبی حضرت امام حسین(ع) است.

همچنین علم سوم نماد صبر و استقامت حضرت امام حسن(ع) و چهارمین علم که نیزه ای نوک پیکانی دارد به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) قهرمان لب تشنه فرات است.

آیین کهن حمل علم شمشیری در قشم برگزار شد+ فیلم

عصر امروز این علم شمشیری پس از پایان مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در روستای حمیری قشم با استقبال عزاداران حسینی وارد محوطه مسجد امام رضا(ع) شهر قشم شد.

به گزارش ایرنا، ۶۵ هیات مذهبی در قشم آیین‌های ماه محرم را برگزار می کنند.

جزیره قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما