شناسهٔ خبر: 67656151 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزارت امور خارجه سوریه بیان کرد؛

شرط سوریه برای عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا

وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت روابط دمشق و آنکارا به حالت طبیعی، به بازگشت اوضاع موجود به وضعیت پیش از سال ۲۰۱۱ بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، وزارت امور خارجه سوریه بیانیه‌ای را در خصوص شروط اصلاح روابط میان این کشور و ترکیه صادر کرد.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: در دوره کنونی مواضع و اظهارات متعددی پیرامون روابط سوریه و ترکیه بیان می‌شود. سوریه مایل است یادآور شود که همیشه به تمایزنهادن آشکار میان ملت‌ها از یک سو و سیاست‌ها و اقدامات دولت‌هایی که به سوریه آزار رسانده‌اند از سوی دیگر توجه داشته است. رخدادها و وقایع، این موضوع را اثبات کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوریه همچنان مانند گذشته عمیقاً باور دارد که منافع کشورها بر اساس روابط سالم و نه برخورد یا خصومت بنا نهاده می‌شود؛ بر این اساس سوریه به تعامل مثبت با تمامی ابتکارهای مطرح‌شده برای بهبود روابط خود با این‌دست کشورها توجه داشته است.

وزارت خارجه سوریه بیان کرد که در همین راستا این کشور با ابتکارهای ویژه برای اصلاح روابط میان دمشق و آنکارا تعامل کرده است و این اقدام به واقعیت‌های موجود و اصولی که احترام به حاکمیت، استقلال و یکپارچگی سرزمینی و رویارویی با تمامی موضوعاتی که امنیت و ثبات دو کشور را تهدید می‌کند اساس آن‌هاست تکیه دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوریه تاکید می‌کند هر ابتکاری در این راستا برای تضمین دستیابی به نتایج مورد انتظار و بازگشت روابط میان دو کشور به حالت عادی خود، باید بر اصولی روشن بنا شود. در پیشاپیش این اصول، عقب‌نشینی نیروهای غیرقانونی ازخاک سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی‌ای قرار دارد که نه تنها امنیت سوریه بلکه امنیت ترکیه را نیز تهدید می‌کنند.

وزارت خارجه سوریه در پایان بیانیه خود تصریح کرد: سوریه از کشورهای دوست و برادری که تلاش‌های صادقانه‌ای را برای اصلاح روابط میان سوریه و ترکیه صورت داده‌اند قدردانی می‌نماید، اما تاکید می‌کند که عادی‌سازی روابط میان دو کشور به بازگشت اوضاع به وضعیت پیش از سال ۲۰۱۱ بستگی دارد. این موضوع بنیان امنیت، سلامت و ثبات دو کشور است.

نظر شما