شناسهٔ خبر: 67655810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

زمین منفجر خواهد شد

سازمان ملل متحد هم‌زمان با «روز بین‌المللی جمعیت» در گزارشی جدید اعلام کرد که جمعیت زمین در اواسط دهه ۲۰۸۰ به ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تَن رسیده و سپس کاهش خواهد یافت. این پیش‌بینی با گزارش پیشین در سال ۲۰۱۳ که اوج جمعیت را در سال ۲۱۰۰ تخمین زده بود، متفاوت است.

صاحب‌خبر -

بر اساس این گزارش، جمعیت چین که در حال حاضر ۱.۴ میلیارد تن است، تا سال ۲۱۰۰ به حدود ۶۳۳ میلیون تن کاهش خواهد یافت. این کاهش ناشی از کاهش نرخ باروری زنان در چین است که به حدود یک فرزند برای هر زن رسیده است.

همچنین، افزایش امید به زندگی جهانی به این معنی است که جمعیت جهان به سمت پیری پیش می‌رود و تا اواخر دهه ۲۰۷۰، تعداد افراد بالای ۶۵ سال از تعداد افراد زیر ۱۸ سال بیشتر خواهد شد. اگرچه این خبر برای محیط زیست امیدوارکننده است؛ اما کاهش رشد جمعیت به‌تنهایی برای کاهش تأثیرات انسانی بر محیط‌زیست کافی نیست و نیاز به اقدامات بیشتری برای کاهش مصرف منابع و فشار بر محیط زیست وجود دارد.

هم‌اکنون، بیش از یک چهارم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که جمعیت آن‌ها به اوج خود رسیده است. در این گزارش سازمان ملل خاطرنشان شده است که در ۶۳ کشور جهان، از جمله چین، آلمان، ژاپن و روسیه، جمعیت به اوج خود رسیده است و پیش‌بینی شده که جمعیت این گروه از کشورها در ۳۰ سال آینده حدود ۱۴ درصد کاهش یابد.

در ۴۸ کشور دیگر از جمله برزیل، ایران، ترکیه و ویتنام، بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۴ جمعیت به اوج خود خواهد رسید و پس از آن رو به کاهش خواهد گذاشت. در ۱۲۶ کشور دیگر، از جمله ایالات متحده آمریکا، هند، اندونزی، پاکستان و نیجریه، رشد جمعیت ادامه خواهد یافت و به احتمال زیاد در نیمه دوم قرن به اوج خواهد رسید و سپس رشد آن متوقف می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما