شناسهٔ خبر: 67655087 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

افزایش مصرف آب همزمان با افزایش ورود سوگواران حسینی به خراسان رضوی

افزایش دمای هوا و ورود مسافر به شهرستان های استان خراسان رضوی برای شرکت در مراسم و برنامه های دهه اول محرم به ویژه روزهای عاشورا و تاسوعا منجر به مصرف بالای آب شرب در شهرها و روستاهای خراسان رضوی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، آبفای استان خراسان رضوی  برای برخورداری مشترکان از آب شرب و رعایت عدالت درتوزیع آب ، طرح مدیریت فشار آب را در دستور کار قرار داده است تا از قطعی آب در این ایام جلوگیری شود.

بجستان ، گناباد و میان جلگه از جمله مناطقی هستند که در چند روز گذشته با کمبود آب دست به گریبان بودند، با این حال امورهای تابعه برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود آب ، شبکه آبیاری فضای سبز و دامداری ها را قطع کره اند.

مدیرامور آبفا بجستان در همین رابطه از کاهش شدید سطح مخازن ذخیره آب شرب در این شهر خبر داد و خواستار صرفه جویی ۱۵ درصدی مصارف برای جلوگیری از قطعی یا افت فشار آب شرب شد.

سرپرست امور آب و فاضلاب بجستان  با اشاره به کاهش شدید سطح مخازن ذخیره آب در پی ماندگاری سامانه هوای گرم و افزایش شدید مصارف به خصوص در ایام محرم  اظهار کرد:  استمرار این وضعیت فعلی  مصارف، ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گفته " سعید خادمی " به دلیل  کاهش نزولات آسمانی، دبی چاه های تأمین کننده آب بجستان  و روستا ها و به طبع آن  ورودی مخازن شهر کاهش یافته به طوری که مخزن سه هزار متر مکعبی شهر از مدار خارج شده است و این امور برای جلو گیری از قطعی گسترده آب ناچار به مدیریت شبکه به طور کامل در شب و به صورت محدود در طول روز است.

 با این حال وی علت قطعی آب درساعاتی از شبانه روز در برخی مناطق شهر را مشکل زون بندی شبکه توزیع اعلام وبر مدیریت مصرف آب از سوی شهروندان برای گذر از بحران موجود تاکید کرد و گفت: شهروندان و روستاییان تلاش کنند مصارف استحمام ، شست و شو،آبیاری فضای سبز و مصارف غیرضروری را به حداقل برسانند واز تذکر لسانی به مسرفین آب شرب غافل نشوند.

یکی دیگر از مناطق مواجه با کم آبی در خراسان رضوی شهرعشق آباد مرکز شهرستان میان‌جلگه بود که گزارش‌های مردمی ، حاکی از آن بود که طی ۴۸ ساعت ، جریان آب قطع شده و آب‌رسانی با تانکر انجام می‌شود.

"مهدی جهان‌طلب"، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌ وفاضلاب خراسان‌رضوی عامل بروز مشکل را بروز اتفاق بر روی  خط انتقال آب از چاه به لوله‌های تأمین آب شهرستان دانست و اظهار داشت: با رفع اتفاق، آب‌گیری مخزن آغاز شده است و تا زمان تکمیل حجم مخزن مدیریت فشار اعمال می شود.

وی افزود:  طی مدت زمان عملیات ترمیم ، آب مشترکین  با تانکرهای اعزامی از نیشابور تامین شد.

"حسن سیفی" مدیر امور میان جلگه هم تنها منبع تامین آب شهر عشق آباد مرکز این شهرستان را یک حلقه چاه با توان 7 لیتر برثانیه اعلام کرد که در نهایت 5.5 لیتر آن در اختیار شرب قرار می گیرد که کافی نیست .

وی راه برون رفت از وضعیت فعلی را حفر چاه شماه دو دانست و یادآور شد: درحال حاضر از طریق مدیریت شبکه آب شرب مشترکان تامین می شود.

امور گناباد هم  مدیریت فشار آب را در مدت زمان عزاداری در شهرستان برای گذر از شرایط کنونی عملیاتی کرده است.

مدیر آبفا شهرستان گفت: فشار آب در شبکه بین یک تا دو بار تنظیم شده تا تمام شهروندان امکان بهره مندی از آب را داشته باشند.

"مجید اکرادی" اظهار داشت: البته این امکان وجود دارد که در مناطق بالا دست، کمی فشار بیشتر محسوس باشد ولی مشترکانی که پیش از این به سبب کمی فشار، اقدام به نصب منبع کرده اند ، اصولا متوجه کمی فشار آب نمی شوند.

وی با اشاره به ورود تعداد زیادی جمعیت از چند روز قبل به شهرستان برای شرکت در مراسم عزاداری سالروز شهادت سالار شهیدان و همزمان اقدام  قطع آب فضای سبز و دامداری های صنعتی برای تامین آب مشترکین اظهار امیدواری کرد: با بازگشت جمعیت و کاهش فشار بر تاسیسات ، روند موجود به حالت قبل برگردد.

وی با بیان اینکه در هیچ نقطه ای از شهر قطعی آب وجود ندارد افزود: در صورت عدم اجرای طرح مدیریت فشار، امکان نوبت بندی آب در سطح شهر دور از انتظار نبود.

وی از حفر و بهره برداری از 6 حلقه چاه برای تامین پایدارآب مشترکان امور گناباد خبر داد و تاکید کرد: متاسفانه توان آبدهی برخی از چاه ها به دلیل افت صفره های زیرزمینی افت کرده و شهروندان و روستاییان لازم است در مصرف آب صرفه جویی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما