شناسهٔ خبر: 67655049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استفاده از پرتودهی گاما در صنایع تبدیلی کشاورزی خوزستان توسعه صادرات را درپی دارد

اهواز- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه مجوز فعالیت سه سامانه پرتودهی گاما به استان داده شده گفت: این سامانه ها در بهبود کیفیت واحدهای تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی کاربرد دارد که زمینه توسعه صادرات را فراهم می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمد راضی جلالی شنبه در شورای توسعه و برنامه ریزی خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: در حال حاضر یک سامانه پرتودهی گاما در شهرک صنعتی ۲ اهواز فعال است و ۲ سامانه دیگر در دزفول و بندر امام ایجاد خواهند شد.

وی گفت: برای بالا بردن توان رقابت تولیدات‌کشاورزی استان در بازار داخلی و جهانی باید از تکنولوژی جدید مثل پرتودهی گاما برای صنایع تبدیلی و بسته بندی کالا استفاده شود.

راضی جلالی این تکنولوژی جدید را ترسیم کننده آینده‌ای خوب برای تولید محصولات با کیفیت در استان عنوان کرد و ادامه داد: همواره باید توجه داشت که محصولات کشاورزی صادراتی مطابق با استانداردهای جهانی تولید و بسته شود تا برای عرضه در بازار جهانی قابل رقابت باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: متاسفانه تولیدات خوزستان به عنوان مواد اولیه صنایع تبدیلی استان‌های دیگر استفاده می‌شود.

وی افزود: تولید محصولات راهبردی مثل گندم در استان باعث شده تا کمتر به‌ تولید سایر محصولات توجه شود.

راضی جلالی با اشاره به ظرفیت صادرات هوایی در استان اظهار کرد: فرودگاه دزفول مجوز حمل کالا و مسافر به خارج از کشور را در آبان‌ماه سال گذشته دریافت کرد و ضروری است که از این ظرفیت برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در شمال استان استفاده کرد.

وی افزود: متاسفانه توزیع سیلو در استان مناسب نیست و در برخی مناطق سیلو برای ذخیره گندم‌ و یا محصول کشاورزی وجود ندارد که همین موضوع زمینه تحمیل هزینه های متعددی برای کشاورزان شده است.

خوزستان نیازمند اطلس سرمایه گذاری کشاورزی است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه این نشست بیان کرد: اطلس سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی برای استان نیاز است.

حمید رضا فلاح افزود: برای افزایش تولیدی و توسعه صادرات مطابق با این اطلس، صنعت کشاورزی استان نیازمند هدفگذاری و تعیین مقاصد صادراتی در بازار داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد شهرک‌های تخصصی حوزه صنایع تبدیلی اهمیت در خوزستان گفت: ایجاد چنین شهرکی باعث کاهش هزینه ها در بخش تولید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پرتو دهی گاما برای استریلیزاسیون محصولات کشاورزی و افزایش ماندگاری اینگونه کالاها استفاده می‌شود و در بسیاری از کشورها تجارت محصولات کشاورزی منوط به استفاده از پرتودهی گاما است.

نظر شما