شناسهٔ خبر: 67655046 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خوشنویسی تجلی خیال هنرمند است

تهران- ایرنا- رییس اسبق دانشگاه هنر در سوگواره عاشورایی قلم نینوا گفت: فصل مشترک همه هنرها خیال‌پردازی است که در آرایه‌های ادبی ظهور می‌کند و شاهد تجلی آن در خوشنویسی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی «ترانه باران»، سوگواره عاشورایی هنرمندان قلم نینوا عصر روز گذشته با حضور جمعی از شعرا، اساتید دانشگاه، هنرمندان و پیشکسوتان به همت نگارخانه ترانه باران و با همکاری طاهره الله دادیان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این همایش فرهنگی، هنری با اجرای شعر، موسیقی عاشورایی و خلق اثر توسط هنرمندانی همچون طاهره الله دادیان (اجرای نقاشیخط)، زهرا داوری ونجمه داوری (اجرای نقاشی)، رضا ولدخانی (اجرای خط معلی) همراه بود.

حسن شهرستانی (استاد دانشگاه و رییس اسبق دانشگاه هنر) با اشاره به ایام پر از معنویت، هنر و حماسه‌ که در آن قرار داریم از گروه هنرمندان تشکر کرد و گفت: آنچه عنوان می‌کنم از منظر هنرهای تجسمی از قبیل نقاشی و خوشنویسی است که بیش از ۴۰ سال است که در دانشگاه هنر درباره آن صحبت می‌کنیم. در حوزه هنرهای اسلامی و پژوهش هنر که از زمان طراحی و تاسیس این رشته به زبان مشترک هنر و ادبیات تاکید داشتم.

او در ادامه از منظر ادبیات درباره هنر گفت: به اعتقاد من آنچه که از ارسطو نقل می‌شود، شعر مادر همه هنرهاست. سخن متینی است و همچنان پابرجا. چرا که همه آنچه که به‌خصوص در هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی به عنوان فصل مشترک تمام این هنرها وجود دارد همان خیال‌پردازی است. منشا همه این‌ها از همان آغاز بشر که نمی‌دانیم چه زمانی بوده و از کجا شروع شده حضور داشته و در شعر تجلی ویژه یافته. همواره گفته‌ام که شعر بیان هنری سخن است. عالی‌ترین و لطیفترین شکل سخن است. همچنان که عرفان بیان هنری دین است.

شهرستانی خاطرنشان کرد: خیال با تمام گستردگی‌اش که یک مفهوم چند لته ایست از ساده‌ترین حالات احساسی در انسان به وجود می‌آید و تا عالی‌ترین حالات که والاست پیش می‌رود. خیال نیرومند، حوزه آفرینش در انسان‌هاست و به قولی در این حوزه انسان پروردگاری می‌کند. البته که باید مسبوق به سابقه باشد. هر که عالم خیالش نیرومندتر، توسعه یافته‌تر باشد هنرمندتر خواهد بود. هنر استدلال را به مشاهده نزدیک می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه، خیال نیرومند در حوزه ادبیات در آرایه‌های ادبی ظهور پیدا می‌کند، حتی این صور خیال را در خوشنویسی نیز شاهد هستیم و شرط اول خوشنویسی ایمان است. چراکه دستی که می‌خواهد بنویسد و زیبایی را خلق کند باید آرامش داشته باشد این آرامش از قلب هنرمند می‌آید.

او در ادامه در وصف حماسه «آتشکدهٔ نیر (اشعار عاشورایی)» نیر تبریزی اشعاری خواند و تفسیر کرد.
در ادامه این مراسم مریم هاشمی مقدم و استاد امیر عاملی اشعاری را در وصف سید شهیدان دکلمه کردند.

در بخشی از اشعار امیر عاملی آمد: زنده نگهدار محرّم که هست/ عالمی از نشئه‌ی این باده مست/ هست محرّم حرم اهل دل/ باعث اندوه و غم اهل دل/ سال اگر ماه محرّم نداشت/ خلقت حق حضرت آدم نداشت/ تعزیه گردان خدای اَزَل/ کرد عزا را به شجاعت بدل/ شین شجاعت، شَجَر مصطفی است/ جیم، جلال و جبروت خداست/ گرچه پدر بود نشان کمان/ تیر به سوی پسر انداختند/ این پدر و این پسر نامدار/ شعله به خشک و به تر انداختند/ شعر بعید است که گویا شود/ بیت و غزل بال و پر انداختند/ « نکته سر بسته چه دانی خموش »/ پرده ی‌ اسرار در انداختند/ بود قضا و قدری کربلا/ کار قضا با قَدَر انداختند

امیرعاملی گفت: ترانه باران در برگزاری چنین مراسم فاخری برای سید شهیدان در صف نخست ایستاده و سال گذشته مراسم روضه حضرت فاطمه را در اتاق روضه خانه پدری جلال آل احمد برپا کرد که بسیار ستودنی بود و امسال هم مراسم سوگواره عاشورایی را در فرهنگسرای نیاوران با این وسعت برگزار کرد که ستودنی‌تر است.

در گردهمایی هنرمندان در «قلم نینوا» صابر الله دادیان (سه تار)، وفا مصباحی (نی) و سجاد مهربانی (آواز) همسو با واقعه عاشورا اجرا کردند و این سوگواره با رونمایی از آثار خلق شده توسط هنرمندان به پایان رسید.

نظر شما