شناسهٔ خبر: 67654439 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کاخ سفید به لاپوشانی وضعیت بایدن متهم است

تلاش کاخ سفید برای مخفی‌کاری درباره وضعیت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا در فضای رقابتی انتخاباتی این کشور، باعث مطرح شدن انتقاد رسانه‌ها شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، در پی عملکرد ضعیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در کارزار انتخاباتی این کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و گاف‌های متعدد او که گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت او را افزایش داده است، نشست‌های خبری اخیر کاخ سفید به محلی برای انتقاد خبرنگاران از فرهنگ انکار و عدم شفافیت درباره رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده است.

روزنامه گاردین در گزارشی با این مقدمه درباره تلاش کاخ سفید برای توجیه وضعیت بایدن نوشت: با متزلزل شدن نامزدی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پی عملکرد نگران‌کننده او در اولین مناظره انتخاباتی، خبرنگارانی که سال‌هاست به صورت تمام‌وقت در حال پوشش دادن فعالیت‌های او بوده‌اند، یک‌باره، به طور قطع اظهار کرده‌اند که ریاست‌جمهوری او فاقد یکی از اصول اساسی سیاسی، یعنی اعتبار است.

این انتقاد پس از یک افشاگری رسانه‌ای درباره هشت بار رفت‌وآمد یک متخصص پارکینسون به کاخ سفید در طی چند ماه مطرح شد. «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری تلویزیونی زنده مجبور به دفاع از اتهام عدم شفافیت کاخ سفید در این باره شد.

پرسش و پاسخ‌ها در این نشست خبری، به سرعت، تبدیل به یک مشاجره لفظی درباره این شد که ژان پی‌یر درباره وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور آمریکا شفافیت به خرج نمی‌دهد و مدام از تایید کردن نام این متخصص پارکینسون خودداری می‌کند که همان موقع هم افشا شده بود. کاخ سفید در نهایت، در یک بیانیه مطبوعاتی «کوین کانارد» را به عنوان متخصص پارکینسون یادشده تایید کرده و توضیح داد که او در ژانویه برای انجام دادن بخش نورولوژیکی آزمایشات پزشکی سالانه بایدن به کاخ سفید آمده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از خبرنگارن بیش از پیش احساس می‌کنند که توسط فرهنگ انکار و عدم شفافیت کاخ سفید فریب داده شده‌اند.

حداقل، برخی به این نتیجه رسیده‌اند که به واسطه کارزار ایجاد ابهام کارمندان کاخ سفید گمراه شده‌اند.

طبق استدلال این خبرنگاران، ایجاد دسترسی بیشتر به اطلاعاتی درباره وضعیت رئیس‌جمهور آمریکا توسط کارکنان کاخ سفید تصویر شفاف‌تری درباره افول بایدن ارائه می‌داد که فرصتی را برای آشکار شدن واقعیت‌ها درباره عملکرد او فراهم می‌کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بایدن از زمان «رونالد ریگان»، کمتر از هر رئیس‌جمهور دیگری کنفرانس خبری برگزار کرده و در گفت‌‎‌وگوهای رسانه‌ای حاضر شده است که به نظر می‌رسد راهبردی عامدانه برای مخفی کردن بدتر شدن وضعیت او باشد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری که رسانه‌ها را «دشمنان مردم» خوانده، در دوران ریاست‌جمهوری خود، حدود سه برابر بیشتر از بایدن کنفرانس خبری برگزار کرده و گفت‌وگوهای رسانه‌ای داشته است.

گاردین در پایان اشاره کرد: تلاش کاخ سفید برای دور کردن بایدن از پاسخگویی رسانه‌ای که یکی از ارکان روند دموکراتیک است، همچنین بی‌ارزش جلوه دادن سوالات درباره سن و سال او به منظور حفظ اعتبارش به عنوان یک حامی خودخوانده دموکراسی و سدی در برابر اهداف و چشم‌اندازهای مستبدانه ترامپ، طنزآمیز از آب درآمده است.

برچسب‌ها:

نظر شما