شناسهٔ خبر: 67654315 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مسجد تاریخی آنکارا، در فهرست گنجینه‌های فرهنگی بشری

شهردار آنکارا اعلام کرد که مسجد تاریخی اصلانخانه که متعلق به قرن سیزدهم میلادی است رسماً به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

صاحب‌خبر -

به نقل از ترکیه تودی، شهرداری آنکارا در بیانیه‌ای اعلام کرد که منصور یاواش، شهردار این شهر، گواهی‌ پیوستن شهر باستانی گوردیون و مسجد تاریخ اصلانخانه به فهرست میراث جهانی یونسکو را از رئیس هیئت اجرایی کمیسیون ملی ترکیه در یونسکو دریافت کرده است.

این اقدام، لحظه‌ای مهم برای شهر باستانی گوردیون و مسجد اصلانخانه است و جایگاه آنها را به عنوان میراث  فرهنگی یا طبیعی با ارزش جهانی که مستحق حفاظت هستند، تأیید می‌کند.

 مسجد اصلانخانه، یک بنای قابل توجه قرن سیزدهم میلادی بوده و به دلیل مصالح چوبی و نوع معماری آن مورد توجه قرار گرفته و به دومین گنجینه فرهنگی پایتخت ترکیه تبدیل شده که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت می‌شود.

تصمیم برای گنجاندن این مکان‌های تاریخی مهم در فهرست میراث جهانی یونسکو در جریان چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی که در ریاض عربستان سعودی برگزار شد اتخاذ شد.

منصور یاواش، شهردار آنکارا گفت: این مکان‌ها اکنون در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند و ما به تلاش خود برای حفظ این مکان‌های ارزشمند برای نسل‌های آینده ادامه خواهیم داد. وی افزود: برنامه‌های تازه‌ای برای حفاظت این بناها به عنوان مقاصد گردشگری فرهنگی تدوین شده است.

مسجد اصلانخانه در محله قدیمی آنکارا در کنار قلعه آنکارا در ارتفاع ۹۴۷ متری قرار دارد. این مسجد که در زمان مسعود دوم، پادشاه سلجوقی در سال ۱۲۹۰ هجری ساخته شد، یکی از قدیمی‌ترین مساجد ترکیه است که هنوز پابرجاست. معمار آن ابوبکر محمد بود و پس از چند بار تعمیرات جزئی، این مسجد توسط اداره کل بنیادهای ترکیه در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۳ مرمت کلی شد.

این ساختمان با مساحت ۴۰۰ متر مربع دارای یک مناره است. سقف چوبی آن را ۲۴ ستون چوبی بزرگ نگه می‌دارند. همچنین این مسجد دارای ۳ دروازه و ۱۲ پنجره است و محراب آن با کاشی‌های رایج در دوره سلجوقی تزئین شده است. 

برچسب‌ها:

نظر شما