شناسهٔ خبر: 67653773 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

در نشست تخصصی «غزه و تحولات منطقه» چه گذشت؟ - اکونیوز

اقتصاد ایران: کارشناسان در نشست تخصصی «غزه و تحولات منطقه» تاکید کردند که جنگ غزه بحران های رژیم صهیونیستی را تشدید کرده و از دست دادن حمایت های بین المللی یک چالش جدی برای تل‌آویو محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی آخرین تحولات منطقه درباره غزه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، مجتبی فردوسی پور رییس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، حسن رویوران کارشناس ارشد مسائل منطقه و سلمان رضوی کارشناس مسائل غرب آسیا در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

در نشست مورد اشاره نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مساله فلسطین، احتمال جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی، جنگ غزه و گفت و گوهای آتش بس و مدیریت پس از جنگ غزه و چالش های داخلی رژیم صهیونیستی توسط کارشناسان مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

یهودیان پشت پرده عمده جنگ‌های تاریخ اسلام

در ابتدای نشست تخصصی آخرین تحولات منطقه درباره غزه حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به موضوع نگاه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فلسطین و جریان صهیونیسم گفت: از آنجا که نگاه امامین انقلاب به پدیده‌ها همواره مبتنی بر قرآن و حقایق وحی است، به همین دلیل هیچ تفاوتی بین نگاه آنها به موضوعات مختلف از جمله موضوع حمایت از مظلومان و مقابله با ظالم و اشغالگر وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم به مبانی نگاه امامین انقلاب پی ببریم، باید به قرآن رجوع کنیم. در قرآن کریم، بیشترین مطالب در ارتباط با اقوام، مربوط به بنی اسرائیل است. امام خمینی (ره) فرمودند: «قرآن، کتاب تاریخ نیست و آنچه به عنوان سرگذشت اقوام گذشته آمده است، بیان چشم‌انداز آینده بشر است.» با این موارد می توان پی برد مساله یهود و صهیونیسم مساله مستمری است که بشریت تا آخر با آن مواجه است.

دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه در آیات متعدد بر مساله عداوت یهود تاکید شده است در ادامه سخنان خود گفت: در بطن تاریخ اسلام، بخش عمده جنگ ها یا مربوط به یهودیان است یا یهودیان پشت پرده آن جنگ ها بودند و در آن دخالت داشتند. یهودیان چه در جنگ هایی با پیامبر اکرم (ص) در آن زمان داشتند و همچنین در طول تاریخ تا امروز، نقش پررنگی داشته و دارند.

به گفته وی، یهود سرسخت ترین دشمن اهل ایمان هستند و به عبارت دیگر می‌توان گفت، عداوت یهود، شاخص مهم و اساسی برای داشتن یا نداشتن ایمان است. امروز اگر براساس قرآن، جریان ایمان را در برابر جریان نفاق و یهود ارزیابی کنیم، می بینیم یهود با چه جریانی، سرسخت دشمنی دارد و چه جریان های دیگری هم هستند که در پشت پرده با آنها همدستی و همکاری می کنند. البته یهودیانی که در ذمه اسلام زندگی می کند با یهودیان محارب متفاوتند، امروز مصداق بارز یهود محارب، یهودیانی زیر علم صهیونیسم هستند که اشغالگرانه وارد فلسطین شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در ادامه به دیدار شهید فتحی شقاقی دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین با حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره) در این دیدار به مساله شرعی مبارزه فلسطینی ها علیه صهیونیستها پرداختند و تاکید کردند: «یکایک یهودیانی که از خارج سرزمینهای اشغالی، اشغالگرانه وارد سرزمین فلسطین شده است در حکم محاربند.»

رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی با انواع بحران ها روبرو شد

رویوران در ادامه نشست مورد اشاره گفت: رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی با انواع بحران ها روبرو شد که به صورت مداوم در حال افزایش است. هدف اولیه رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه، بازیابی نیروی ارتش و هیمنه از دست رفته آن بود، اما بعد از حملات جنایت کارانه به غزه، نتوانست خود را بازیابد و به بحران های این رژیم نیز افزوده شد.

وی افزود: مقاومت فلسطین در میدان نبرد، صهیونیست ها را غافلگیر کرد. مقاومت در غزه از تاکتیک تله گذاری به جای مبارزه رو در رو استفاده کرده که نتیجه آن تلفات بالای ارتش صهیونیست بود که به آمار روزانه حدود پنجاه نفر رسیده است.

به گفته وی، امروز با گذشت ۹ ماه از جنگ، این رژیم با اختلافات زیادی در داخل خود روبرو است و نتانیاهو در تلاش است جنگ را طولانی کند، شاید اینگونه به دستاوردی برسد. در حال حاضر اختلافات به حدی رسیده است که مقامات صهیونیست یکدیگر را متهم به ناکارآمدی می کنند و شاهد استعفای ۹۰۰ افسر صهیونیست هستیم که نشان از مشکلات جدی در اردوگاه صهیونیست ها است. بسیاری در داخل این جنگ را جنگ نتانیاهو می دانند نه رژیم صهیونیستی.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به مذاکرات آتش بس و کارشکنی صهیونیست ها گفت: حماس دو شرط برای آتش بس اعلام کرده و پایبند به آن است، عقب نشینی نظامیان صهیونیست از غزه و آتش بس کامل و دائمی. اما مقامات صهیونیست بارها از شروط خود عقب نشینی کرده یا آن را تغییر داده اند که این نشان می دهد اعلام کردن پایان مرحله دوم جنگ از سوی صهیونیست ها، یعنی یک شکست بزرگ برای آنها؛ چرا که نتوانستند به اهداف اعلامی خود برسند و دستاوردی داشته باشند. آیزنکوت از فرماندهان نظامی صهیونیست اعلام کرد پیروزی نصیب رژیم اشغالگر نخواهد شد. شخصی که شکست رژیم صهیونیستی را اعلام کرده کسی است که پسرش در ابتدای عملیات طوفان الاقصی به هلاکت رسیده و در جامعه صهیونیست از اعتبار بالایی برخوردار است.

گزینه جنگ با لبنان فروپاشی رژیم صهیونیستی را رقم می زند

فردوسی پور از سخنرانان دیگر این نشست به نسل کشی انجام شده در غزه اشاره کرد و گفت: بعد از عملیات طوفان الاقصی، آنچه از سوی صهیونیست ها در غزه در حال انجام است جنگ نیست بلکه توحش، جرم و جنایت صهیونیست ها علیه مردم مظلوم غزه است.

وی افزود: ورود مقاومت عراق، یمن و لبنان به این عملیات برای کم کردن فشار نقطه ثقل حملات رژیم صهیونیستی به غزه بود تا عطف توجه و تلاش اطلاعاتی و عملیاتی صهیونیست ها در غزه از بین برود و اگر ورود و مدیریت اتاق عملیات جنگ از سوی آمریکایی ها انجام نمی شد که شامل ورود ناوهای هواپیمابر آمریکایی در مدیترانه، شاهد فروپاشی نظامی و سیاسی صهیونیست ها بودیم و بیش از ۹ ماه به طول نمی انجامید؛ چون کابینه صهیونیستی انسجام خود را از دست داد و کابینه ویژه جنگی تشکیل شد و مشابه این شرایط در جنگ ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ وجود داشت اما زمان آنها خیلی محدود و جزئی بود اما در این جنگ کابینه جنگ بیش از ۹ ماه است برقرار است و شرایط بحرانی را طی می کند.

سفیر سابق ایران در اردن مطرح کرد: از زمان پایان جنگ ۳۳ روزه تا امروز آماری بالغ بر ۳۶ هزار بار نقض آتش بس توافق ۱۷۰۱ از سوی صهیونیست ها صورت گرفته و شرایط کنونی معادله از دو رویکرد سیاسی شامل حل و فصل معادلات امنیتی یا منازعه در مذاکرات و رویکرد نظامی و درگیری با لبنان است؛ اگر شرایط بر مبنای سیاسی بخواهد حل شود توافق ۱۷۰۱ را باید درنظر گرفت که در آن توافق نامه آمده ۱۵ هزار نفر از ارتش لبنان به صورت ادغامی با نیروهای یونیفل سازمان ملل در عمق ۱۰ کیلومتری امنیت را برقرار می کنند و در صورت حمله به حزب الله این توافق نامه تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، حزب الله در این ۱۰ ماه حدود ۴ هزار موشک به سرزمین های اشغالی شلیک کرده است که این تعداد به غیر از پهپادهایی است که به سرزمین های اشغالی نفوذ کرده اند. عمق حملات حزب الله ده کلیومتر در گستره ۱۰۰ کیلومتر بوده است که این به معنای آن است که حدود ۴۵ شهر و شهرک، هدف موشک های حزب الله قرار گرفته است. حملات حزب الله به شمال سرزمین های اشغالی به اذعان مقامات صهیونیست ۱۰۰ هزار نفر و به استناد رسانه ها ۲۰۰ هزار نفر را از شمال سرزمین های اشغالی فراری داده است که از این تعداد حدود ۵۰ درصد اعلام کردند دیگر حاضر به برگشت به سرزمین های اشغالی نخواهند بود.

فردوسی پور گفت: نتانیاهو قصد دارد جنگ را تا انتخابات آمریکا طولانی کند و تا ۴ ماه دیگر دست و پا زنان جنگ را ادامه می دهد تا در نهایت بتواند وضعیت خود را بهبود ببخشد و خود را نجات دهد تا شاید فرصتی جدید برایش خلق شود، اما این رژیم با چنان وضعیت آشفته ای روبه رو است که حتی نمی تواند در مقابل مشکلات طاقت بیاورد چه برسد بخواهد شرایط را تغییر دهد.

رییس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه اضافه کرد: رژیم صهیونیستی در رویکرد نظامی که شروع یک تقابل گسترده نظامی در شمال است باید از حمایت بین المللی برخوردار باشند و آمریکا باید پشتیبانی از آنها را انجام دهد؛ اگرچه آمریکا هم بخواهد از این رژیم حمایت کند اما حمایت یک کشور کافی نیست و تعداد زیادی از کشورها لازم است در این کار رژیم صهیونیستی را حمایت کنند که با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی؛ آنها مایل به پشتیبانی از رژیم صهیونیستی نیستند و نخواهند بود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارشد آن اذعان کرده اند احتمال ۷ اکتبر دوم در مناطق شمالی فلسطین اشغالی وجود دارد؛ اگر چنین شود ما هم به سمت الجلیل پیش خواهیم رفت. بهتر است رژیم اشغالگر دست از منازعه بردارد و گزینه جنگ را به مصالحه تبدیل کند. جنگ با لبنان قابل قیاس با جنگ غزه نیست. غزه یک منطقه جغرافیایی محصور است که از آن به عنوان زندان بزرگ یاد می کنند. لبنان مسیر ارتباط با کشورهای منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران است. استفاده رژیم صهیونیستی از گزینه جنگ موجبات اضمحلال و نابودی خودش را تسریع می بخشد.

از دست دادن حمایت های بین المللی چالش جدی رژیم صهیونیستی است

رضوی در پایان نشست تخصصی آخرین تحولات منطقه درباره غزه گفت: جنگ غزه بحران های رژیم صهیونیستی را تشدید کرد. جنگ در هر حوزه ای، در هر جای تاریخ، موجب انسجام جامعه آن جامعه می شود، اما در سرزمین های اشغالی با گذشت زمان اندکی از شروع جنگ، افتراق وحدت در این منطقه به چشم می خورد. اختلاف نتانیاهو با اعضای افراطی کابینه و همچنین اختلاف بر سر مدیریت مشکلات در سرزمین های اشغالی جز بحران های اساسی این روزهای رژیم صهیونیستی است.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: رقیب تراشی، مشکل تراشی افراطیون، آینده غزه و پس از جنگ غزه، از دست دادن حمایت های جهانی و منطقه ای، دانشگاه های آمریکا، ناکامی نتانیاهو در مقابل عربستان و ایران، پرونده های فساد نتانیاهو و حاشیه های همسر و پسر او مهم ترین چالش های سیاسی این جنگ برای نتانیاهو است که پایان حیات سیاسی وی را رقم خواهد زد.

وی کاهش تعداد نیروهای نظامی، تلفات بالای نظامیان، ابهام در آینده جنگ، ابهام در نوع مواجهه با حزب الله لبنان، اعتراضات مادران سربازان، اعتراض نیروهای احتیاط را چالش های امنیتی برای نتانیاهو مطرح کرد و گفت: اسرا و معترضین جنگ گفته اند هدف ما بازگشت اسرا و اتمام جنگ است اما احزاب مختلف به نفع خودشان مصادره می کنند که دولت باید تغییر بکند. اولویت نتانیاهو تداوم حکومت خودش است نه آزادی اسرا. به گفته وی، ۳۷ درصد نظامیان مجروح که دچار مشکل روانی شده اند، عدم بازگشت تخلیه شده ها، مهاجرت معکوس و کاهش ورود یهودیان هم چالش اجتماعی جنگ مورد اشاره برای نتانیاهو است. تعطیلی کسب و کار به خصوص استارتاپ ه و بیماری ناشی از بیکار شد نیز مشکلات اقتصادی را برای این رژیم اشغالگر رقم زده است.

رضوی افزود: مقامات صهیونیست در این جنگ اثبات کردند در مواقع بحرانی مانند جنگ، از منافع حزبی خود دست نمی کشند و فرقه های افراطی مذهبی صهیونیستی هم اثبات کردند منافع قشری شان در جنگ بالاتر از منافع رژیم صهیونیستی است.

نظر شما