شناسهٔ خبر: 67653757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گو با جماران؛

آیت‌الله‌العظمی بهسودی، مرجع تقلید شیعیان افغانستان: امید داریم دکتر پزشکیان نظر مثبتی به مهاجرین داشته باشند/ بسیاری از مهاجرین توانایی پرداخت ودیعه‌ی 150 میلیونی را ندارند/با رابطه مناسب با حاکمان افغانستان وضعیت بهتری برای شیعیان در آنجا به‌وجود می‌آید

آیت‌الله العظمی محمدباقر فاضلی بهسودی مرجع تقلید شیعیان افغانستان به جماران گفت: شیعیان و مراکز مذهبی‌شان در داخل افغانستان با محذوریت‌هایی مواجه‌اند. ان‌شاءالله با همکاری مسئولین دو کشور این محذوریت‌ها رفع گردد.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران: یک مرجع تقلید شیعیان افغانستان در مورد آغاز فعالیت دولت چهاردهم گفت: البته برای خود سیاست‌مداران و مسئولین بهتر معلوم است که در همین اواخر وقتی وزیر خارجه گذشته، آقای شهید امیرعبداللهیان یک مقداری رابطه‌ای حسنه با کشورهای همسایه و با دنیا برقرار کرد، دیده شد که برای جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه وضعیت مثبتی به وجود آمد. امیدواریم که ایشان نیز همان دید را نسبت به کشورهای جهان و همسایه‌ها داشته باشند و نسبت به کشورهای همسایه مخصوصاً کشور افغانستان اولویت قائل بشوند.

 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت‌الله العظمی محمدباقر فاضلی بهسودی در پی می آید:

 

نظر حضرت‌عالی درباره پیروزی دکتر پزشکیان چیست؟

ما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری با ایشان آشنایی نداشتیم. در دوران مناظره‌های انتخاباتی شناختیم که ایشان هم آدم متدین است و هم آدم با معلومات است و همان‌جوری که از گفتارش پیداست آدم خواهان عدالت اجتماعی در جامعه و روابط حسنه با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان است. از طرف دیگر، آن‌طوری که بارها اظهار کرده شخصیت مطیع رهبری است؛ یعنی آنچه را که رهبر فرمان و دستور بدهد ایشان اطاعات می‌کند. توجه به دیدگاه‌های ایشان نشان می‌دهد که نسبت به اقشار مستضعف و اقوام مختلف نیز نظر مثبت دارد.

انتخاب ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و برای‌شان آرزوی موفقیت داریم. امیدواریم که ان‌شاءالله تعالی هم مطیع رهبر باشند و هم بتوانند چیزهایی را که در مناظرات و مجالس مختلف بیان کردند عملی بکنند.

 

امید داریم که دکتر پزشکیان نظر مثبتی به مهاجرین داشته باشند

 

بسیاری از مهاجرین توانایی پرداخت ودیعه‌ی 150 میلیونی که از طرف سازمان ملی مهاجرت وضع شده را ندارند؛ دکتر پزشکیان برای کسانی که توانایی ندارند و آدم‌هایی مستضعف‌اند تسهیلی قائل بشوند

 

علاوه بر این، از خواسته‌های ما هم این است که ایشان نظر مثبتی نسبت به مهاجرین داشته باشند. در این شرایطی که مردم ما در جمهوری اسلامی ایران پناهنده و مهاجر شده‌اند و بیش از چهل سال در اینجا بوده‌اند، این امید را داریم که ایشان نظر مثبتی به آن‌ها داشته باشند و نسبت به ایجاد تسهیلات مناسب برای مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران مخصوصاً ودیعه صد یا صدوپنجاه میلیون تومانی همکاری کنند.

ودیعه‌ای که از طرف سازمان ملی مهاجرت برای مهاجرین وضع شده است، بسیاری از مهاجرین توانایی پرداخت آن را ندارند و با توجه به وضعیت گرانی‌ها اکثر خانواده‌های مهاجر نمی‌توانند صد میلیون یا صدوپنجاه میلیون تومان تهیه کرده تا به‌عنوان ودیعه بگذارند. امیدواریم ایشان برای کسانی که توانایی ندارند و آدم‌هایی مستضعف‌اند تسهیلی قائل بشوند. این هم جزو خواسته‌های مهاجرین ما از ایشان است.

 

آیت الله بهسودی

 

دولت جدید با حاکمان فعلی افغانستان رابطه‌ای مناسب داشته باشند تا وضعیت بهتری برای شیعیان در افغانستان به وجود بیاید؛ شیعیان در آنجا در فشار، مضیقه و تنگنا هستند

 

به نظر شما انتخاب آقای دکتر پزشکیان چقدر می‌تواند در رفع چالش‌های پیش روی ایران در عرصه بین‌المللی، به‌ویژه ارتباط با کشورهای همسایه مؤثر باشد؟

این‌ها جزو مسائلی است که بستگی به تصمیمات و رویکردهای خود مسئولین جمهوری اسلامی ایران و همچنین بستگی به نظر رهبری دارد. البته برای خود سیاست‌مداران و مسئولین بهتر معلوم است که در همین اواخر وقتی وزیر خارجه گذشته، آقای شهید امیرعبداللهیان یک مقداری رابطه‌ای حسنه با کشورهای همسایه و با دنیا برقرار کرد، دیده شد که برای جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه وضعیت مثبتی به وجود آمد. امیدواریم که ایشان نیز همان دید را نسبت به کشورهای جهان و همسایه‌ها داشته باشند و نسبت به کشورهای همسایه مخصوصاً کشور افغانستان اولویت قائل بشوند.

 

شیعیان و مراکز مذهبی‌شان در افغانستان با محذوریت‌هایی مواجه‌اند

 

انتظار داریم که با حاکمان فعلی افغانستان نیز رابطه‌ای مناسب داشته باشند تا وضعیت بهتری برای شیعیان در افغانستان به وجود بیاید. شما می‌بینید که در شرایط فعلی شیعیان در آنجا مقداری در فشار، مضیقه و تنگنا هستند. امید است که مسئولین جمهوری اسلامی ایران در این رابطه نیز با مسئولین فعلی افغانستان صحبت بکنند تا ان‌شاءالله تعالی برای شیعیان افغانستان در داخل کشورشان وضع درست و مناسبی به وجود بیاید.

لازم نمی‌بینم که همه محذوریت‌ها و تنگناها را با جزئیات در این‌جا بیان کنم، ولی فی‌الجمله باید گفت، شیعیان و مراکز مذهبی‌شان در داخل افغانستان با محذوریت‌هایی مواجه‌اند. ان‌شاءالله با همکاری مسئولین دو کشور این محذوریت‌ها رفع گردد.

 

اینکه با پیروزی دکتر پزشکیان بعضی از علمای افغانستان ایران را ترک کردند حقیقت ندارد؛ علما و مبلغین افغانستانی هر ساله در این ایام برای تبلیغ به افغانستان می‌روند

 

حضرت آیت‌الله، بعضی‌ها شایع کردند که با پیروزی آقای دکتر پزشکیان بعضی از علمای افغانستان ایران را ترک کردند، آیا این شایعه واقعیت دارد؟

من اطلاع ندارم و گمان نکنم واقعیت داشته باشد؛ این‌ها حقیقت ندارد. البته الآن چون ایام محرم و ایام تبلیغ مذهبی حوزه‌های علمیه است، علما و مبلغین افغانستانی هر ساله در این ایام برای تبلیغ به افغانستان می‌روند؛ نه اینکه به خاطر اعتراض رفته باشند. این هیچ ربطی به چنین تبلیغات و شایعات ندارد.

 

به نظر شما مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران از روی‌کار آمدن رویکرد و تفکری مثل تفکر آقای دکتر پزشکیان، خوشحالند؟

نظر ما این است که چون این مسأله به صورت مستقیم مربوط به خود ایرانی‌ها است و همین‌که اکثریت مردم ایران ایشان را پذیرفتند، ما هم مسلماً آن را می‌پذیریم و همراه با مردم ایران خوشحالیم. همین‌که ایشان را اکثریت مردم خواسته‌اند، همه تابع اکثریت‌اند. هم خود مردم ایران و هم بقیه مردم و ملت‌های جهان به آرا و نظرات این اکثریت مردم ایران احترام قائل هستند؛ زیرا هرکسی را که این‌ها به‌عنوان اصلح انتخاب بکنند، دیگران هم حتماً آن را می‌پذیرند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما