شناسهٔ خبر: 67653505 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

شناسایی ۴ بیمار تب دانگی در بوشهر | خودمراقبتی در برابر ابتلا به تب غیرواگیر دنگی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: سه شهرستان این استان به پشه آئدس آلوده است و تاکنون چهار بیمار مبتلا به تب دانگی که سابقه مسافرت به کشور امارات متحده عربی داشته‌اند شناسایی و درمان شده‌اند.

صاحب‌خبر -

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: سه شهرستان این استان به پشه آئدس آلوده است و تاکنون چهار بیمار مبتلا به تب دانگی که سابقه مسافرت به کشور امارات متحده عربی داشته‌اند شناسایی و درمان شده‌اند.

" قاسم برجویی‌فرد " روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۲ نفر از بیماران مبتلا به تب دانگ در استان بوشهر درمان و ترخیص شده‌اند و ۲ بیمار دیگر به درخواست خودشان به دیگر استان‌ها برای درمان اقدام کرده‌اند و بهبود یافته‌اند.

وی بیماران مبتلا به تب دانگی در استان بوشهر را از نوع خفیف دانست و گفت: بیماران مبتلا به تب دانگی خفیف دچار ضعف، بی‌حالی و درد استخوان می‌شوند ولی بیماران تب دانگی نوع شدید دارای خون‌ریزی داخلی، خون‌ریزی لثه، بینی و درد عضلانی، سر درد، درد پشت حدقه چشم می‌شوند که در استان بوشهر گزارش نشده است.

برجویی فرد گفت: هم اینک شهرستان های عسلویه ، کنگان و دشتستان در استان بوشهر به پشه آئدس آلوده شده است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده یک نقطه در شهر برازجان پشه آئدس شناسایی شده و دیگر نقاط این شهرستان آلوده نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر یادآور شد: همه اقدامات مراقبتی برای مقابله با پشه ناقل بیماری دانگی انجام شده است.

برجویی فرد تصریح کرد: تب دانگی یک تب ویروسی است که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود و مناطق آلوده به این پشه در استان بوشهر ضمن سم‌پاشی نظام‌های مراقبتی ایجاد شده تا قابلیت انتقال تب دانگی محلی نداشته باشد.

این مقام مسوول گفت: لاستیک‌های مستعمل که آب راکد در آن وجود داشته باشد عامل رشد و تولید پشه آئدس است که شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مردم نقش مهمی در از بین بردن این پشه با بهسازی محیط دارند.

وی افزود: پشه آئدس آلوده به تب دانگی می‌تواند ویروس این بیماری را به دیگران منتقل کند که یکی از مهترین راهکارهای پیشگیری از انتقال جلوگیری از رشد پشه آئدس بهسازی محیط است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بیان کرد: خطر انتقال تب دانگی در فصل پاییز و زمستان به سبب بارش باران و وجود آبهای راکد بیشتر است که این مهم سبب نگرانی شده است./ایرنا

خودمراقبتی در برابر ابتلا به تب غیرواگیر دنگی

استان مرکزی برای پیشگیری و درمان مبتلایان به گزش پشه آئدس و تب دنگی آمادگی دارد.

 مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی گفت: تاکنون موردی از این بیماری در استان گزارش نشده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیماری منتقله از پشه آئدس همه دستگاه‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند و مردم هم باید با خودمراقبتی همکاری کنند.

باقری افزود: برش استانی برنامه جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان تنظیم شده و به سازمان امور اجتماعی کشور ارسال شد و بخشی از اقدامات ملی نیز اضافه می‌شود و به عنوان بسته کامل ابلاغ می‌شود.

او گفت: ۸ محور در زمینه آسیب‌های متعدد از جمله اعتیاد، طلاق، خودکشی، کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی و کودکان کار در استان احصا شده و برنامه‌های عملیاتی هم در استان تنظیم شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان هم با اشاره به بیماری تب دنگی گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض ابتلا به این بیماری هستند که تاکنون در استان‌های جنوبی کشور ۱۴۹ مورد گزارش شده که ۷ مورد بومی بودند و بقیه سفر به پاکستان، امارات، قطر، آفریقا و کشور‌های حوزه خلیج فارس داشتند.

زیلابی افزود: تاکنون دو مورد در شازند و یک مورد خنداب مشکوک گزارش شده بود که با انجام اقدامات مربوط تست منفی بود.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: پشه بیشتر در روز انسان را می‌گزد و بیشتر در آب‌های تمیز تکثیر پیدا می‌کند، این بیماری از انسان به انسان بجز مادر باردار به جنین و فرد دریافت‌کننده پیوند عضو منتقل نمی‌شود و در افراد دارای بیماری زمینه‌ای در سیستم گوارش تکثیر پیدا می‌کند.

او گفت: در راه‌آهن، فرودگاه، محل ترانزیت ماشین‌های سنگین، مجاورت فاضلاب تالاب میقان برای پشه تله‌گذاری می‌شود و اطلاع‌رسانی به پزشکان، مراقبان سلامت، درمانگاه‌ها و دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.

زیلابی افزود: در بیمارستان ولیعصر سانتر درنظر گرفته شده و تعداد محدودی تست سریع بیماری در اختیار بیمارستان قرار گرفت و باید توجه کرد که مهمترین اقدام خودمراقبی است./باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها:

نظر شما