شناسهٔ خبر: 67653444 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تدارک ویژه شبکه افق برای ایام محرم تدارک ویژه شبکه افق برای ایام محرم

شبکه افق سیما برنامه‌های مختلفی به مناسبت سوگواری سالار شهیدان همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا تدارک دیده است.

صاحب‌خبر -

ویژه برنامه مناسبتی «راز» در ایام محرم ۱۴۰۳ این هفته مصادف با محرم هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن افق سیما می‌رود. علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این برنامه را روز بعد ساعت ۱۴:۳۰ از قاب افق سیما تماشا کنند.

برنامه «دل نوا» از دیگر برنامه‌های محرمی شبکه افق است که به صورت زنده از یکشنبه ساعت ۲۳:۴۰ با موضوع پخش نماهنگ و مداحی مذهبی روی آنتن این شبکه می‌رود.

محمدعلی محمددوست، تهیه‌کننده برنامه «دل‌نوا» در خصوص جزئیات تولید این برنامه می‌گوید: «دل‌نوا» برنامه‌ای برای پخش نوا‌های مذهبی و مداحی است؛ مثل برنامه‌های مشابه که ترانه درخواستی داشتند. در واقع نماهنگ‌های مذهبی، انقلابی، مداحی، ایرانی و خارجی پخش می‌کنیم.

موسیقی یکی از علاقه‌مندی‌های افراد مختلف است، اما برخی افراد، هر نوع موسیقی را گوش نمی‌کنند و نوا‌های مذهبی برایشان جذاب‌تر است. به همین دلیل، به نظرمان آمد که جای یک برنامه موسیقایی با تم مذهبی در تلویزیون خالی است که حالا با دل‌نوا سراغ آن رفتیم.

مجموعه تلویزیونی ایرانی «نجلا ۱» به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور، تهیه‌کنندگی سعید سعدی و نویسندگی مهدی حمزه به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۲۳ از قاب شبکه افق پخش می‌شود.

در ادامه مستند «خانه‌های نورانی» به روضه‌های خانگی با قدمت و سابقه طولانی می‌پردازد که توسط پیرغلامان اداره می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را شنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۳۰دقیقه بامداد و ۱۳ تماشا کنند.

مجموعه نمایشی «کاتب اعظم» به نویسندگی و کارگردانی هنری مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی علی عبادی، با اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» نوشته ساسان ناطق، اتفاقات شب تا عصر عاشورا را از خیمه دشمن روایت می‌کند.

امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز، امین میری، امیرحسین هاشمی، امیر شهرابی، محسن علیخانی، محمدمحسن شفیعی، آرش رحیمی، محمدرضا تاجیک، امیر تک‌فلاح و وحیدرضا قناعتیان در «کاتب اعظم» ایفای نقش می‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه نمایشی را دوشنبه و سه‌شنبه مورخ ۲۵ و۲۶ تیرماه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت ۱۷ از قاب افق سیما به تماشا بنشینند.

در ادامه مجموعه مستند «حدیث سرو»، مجموعه مستندی بازسازی شده است که با استفاده از عکس‌ها، اسناد و تصاویر مستند و گفتگو با نزدیکان و خانواده بزرگان معرفی شده سعی می‌کند تصویری از علمای دینی حقیقی را ارائه دهد. علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را شنبه تا جمعه ساعت ۰۳:۳۰ بامداد از قاب افق سیما به تماشا بنشینند.

مستند «از زمین خاکی» در حوزه اقتصاد مقاومتی ساخته شده شعار جهش تولید را مدنظر قرار می‌دهد و شنبه تا جمعه ساعت ۵:۳۰ صبح و۱۵:۳۰ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

در مستند «سید معطر» به بررسی شخصیتی آقای سید حسن معطر مداح پیشکسوت پرداخته می‌شود. این مستند به کارگردانی بابک مینائی، یکشنبه حوالی ۷ صبح به روی آنتن شبکه افق می‌رود.

مستند «مثل سرو»، روایتی است از آیین نخل‌گردانی در استان یزد با همه آداب و رسومی که مردم این شهر و دیار به آنها اعتقاد دارند که ریشه در دل تاریخ داشته و نماد‌های برخی از آنها به چند صد سال قبل باز می‌گردد. علاقه‌مندان می‌توانند این مستند را یکشنبه ۷:۳۰ صبح از قاب افق سیما تماشا کنند.

مستند «مرید پیر مغان» با مروری بر هفت دهه کارنامه هنری مرید قنبری ننیز در زمینه تعزیه خوانی یکشنبه این هفته مورخ ۲۴ یر ماه ساعت ۱۳:۳۰ به روی آنتن شبکه افق می‌رود.

مستند «آبی برای سقایی»، روایتی است از سقاخوانی در نوش آباد استان کاشان و سفری برای جستجوی اشعاری گمشده از آیینی کهن می‌باشد که دوشنبی حوالی ساعت ۱۳:۳۰ از قاب شبکه افق پخش می‌شود.

مستند «روزگار ابراهیم»، روایت‌گر زندگی‌نامه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده است. وی با نام جهادی «سید ابراهیم» حدود چهار سال در حوزه علمیه امام جعفر صادق تهران به تحصیل پرداخته و همچنین در محافل بسیجی‌ها فعال بود و به‌عنوان مربی در حلقه‌های صالحین فعالیت می‌کرد. «مصطفی صدرزاده» فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی زیادی را برای نیرو‌های جوان تدارک می‌دید و در اردو‌های عقیدتی و فرهنگی به‌عنوان مدرس شرکت می‌کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را دوشنبه حوالی ساعت ۱۶ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

مستند «تن‌ها گریه کن» با مروری بر خاطرات اشرف سادات منتظری (مادر شهید محمد معماریان) سه‌شنبه این هفته ساعت ۱۳:۳۰از آنتن شبکه افق پخش می‌شود.

مستند «اشک» یک مستند گفتگو محور با محوریت آثار و برکات مثبت سوگواری و گریه بر حضرت سیدالشهدا (ع) ویاران ایشان کاری از شبکه افق سیما با همکاری مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است که سه‌شنبه این هفته ساعت ۱۶ از قاب افق سیما به روی آنتن می‌رود.

همچنین مستند «فدیشه» به شکل گیری همکاری‌های متفاوت مردمی در مراسمی سالیانه می‌پردازد که بیش از سیصد سال زیر لوای آئینی مذهبی فعالیت داشته است. این مستند چهارشنبه این هفته ساعت ۱۳:۳۰ به روی آنتن افق می‌رود.

مستند «پای کار حسین» با روایتی از زندگی مرحوم حاج محمود عقیلی خادم و پیر غلام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نیم قرن روضه‌داری با کارگردانی محمد عقیلی عطار چهارشنبه این هفته ساعت ۲۱ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۶ از قاب افق سیما به روی آنتن می‌رود.

مستند «روایت تشییع» با روایتی از تشییع شهید آیت الله رئیسی و همراهان ایشان در شهر‌های مختلف ایران امشب سه‌شنبه مورخ ۲۱ تیر حوالی ساعت ۲۲ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان در فضای مجازی جمعه شب حوالی ساعت ۲۰ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

مستند «ایرانگرد» جمعه این هفته ساعت ۲۰ پخش خواهد شد؛ این مستند نگاهی متفاوت در معرفی طبیعت بکر شهر‌های مختلف کشور و زندگی در میان عشایر، مردمان ییلاقی و شهر‌ها و روستا‌های ایران برای مخاطبان دارد.

مستند «عین صاد» با روایتی از پرتره حجت‌الاسلام علی صفایی حائری جمعه ساعت ۲۱ به روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود.

نظر شما