شناسهٔ خبر: 67653255 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

کنکوری‌هایی که هرسال آب می‌روند/ کاهش ۳۴ درصدی داوطلبان در ۳ سال گذشته

مقایسه داوطلبان کنکور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تعداد داوطلبان کنکور در ۳ سال گذشته حدود ۳۴ درصدی کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پنجاه و چهارمین آزمون ورود به دانشگاه‌ها در حالی برگزار شد که تعداد داوطلبان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته بود. به طوری که علی خیرالدین معاون سابق فناوری وزیر علوم تیرماه 1401 در این زمینه اظهار کرد: تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی امسال در سطح کشور کمتر از ۱۰ درصد، در علوم تجربی حدود ۴۰ درصد، در علوم انسانی حدود ۲۸ درصد، در گروه آزمایشی هنر ۱۱ درصد و در گروه آزمایشی زبانهای خارجی حدود ۱۳ درصد است.

نمودار زیر مقایسه تعداد کنکوری‌های ۳ سال اخیر را نشان می‌دهد؛

کنکوری‌هایی که هرسال آب می‌روند/ کاهش ۳۴ درصدی داوطلبان در ۳ سال گذشته

بر اساس نمودار بالا، یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب در کنکور سراسری ۱۴۰۱ شرکت کردند. همچنین تعداد کل ثبت نام کنندگان در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر است و تعداد شرکت‌کنندگان کنکور ۱۴۰۳ هم ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب نفر است. این ارقام نشان دهنده کاهش ۳.۹ درصدی تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه در سه سال اخیر است.

کارشناسان معتقدند کاهش داوطلبان کنکور در سال‌های اخیر هم به دلیل کاهش جمعیت جوان کشور و هم به دلیل ناامیدی برخی جوانان از ورود به دانشگاه است.

جواد فیض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اغلب فارغ‌التحصیلان در گذشته در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر امکان اشتغال در ایران محدود شده است. فارغ‌التحصیلان به علت کوچک شدن صنایع کمتر امکان جذب به بازار کار را دارند. در صورت جذب هم درآمدشان به حدی نیست که برای گذران یک زندگی کافی باشد. به همین جهت سعی می‌کنند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.

افزایش ۲ درصدی سهم داوطلبان زن کنکور در سه سال گذشته

بررسی آمار داوطلبان کنکور از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌کنندگان زن کنکور افزایش یتافته است. به این که سهم داوطلبان زن در کنکور ۱۴۰۱، ۶۱ درصد و سهم داوطلبان مرد، ۳۹ درصد بوده است. سهم حضور زنان در کنکور سال‌ ۱۴۰۲ افزایش چندانی نداشته است و از یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر، ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر معادل ۶۱ درصد زن و تعداد ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر معادل ۳۹ درصد مرد هستند.

البته بررسی‌های آماری از تعداد شرکت‌کنندگان کنکور ۱۴۰۳ بیانگر این است که از تعداد ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب شرکت‌کننده، ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر زن و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر مرد هستند. در واقع ۶۳ درصد این داوطلبان زن و ۳۷ درصد مرد هستند. این ارقام نشان‌دهنده افزایش ۲ درصدی سهم زنان از کنکور در سه سال گذشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما