شناسهٔ خبر: 67653209 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار:

بازارگردانی برای شرکت‌های کارگزاری به زودی اجرایی می‌شود/ رتبه‌بندی بازارگردان‌ها در کمیته تدوین در حال بررسی است

قادر معصومی خانقاه، سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست «بررسی مدیریت سفارش کارگزاران» با بیان این که بازارگردانی برای شرکت‌های کارگزاری به زودی اجرایی می‌شود، اظهار داشت:  موضوع رتبه‌بندی بازارگردان‌ها در کمیته تدوین در حال بررسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، نشست «بررسی مدیریت سفارش کارگزاران» با حضور سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و برخی از اعضای این کانون امروز شنبه (۲۳ تیر ماه) برگزار شد.

در این نشست علاوه بر بیان چالش‌های کارگزاران، پیرامون موضوعات مختلفی مانند انعطاف قوانین در شرایط مختلف بازار، جایگاه شرکت‌های کارگزاری در نظارت بر معاملات مشتریان، کارمزد معاملات، یکپارچگی نهادهای نظارتی متعدد ارکان بازار سرمایه و پاسخگویی کارگزاران، نحوه ابطال برخی معاملات و... بحث و تبادل نظر شد.

چالش‌های صنعت کارگزاری

عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس در این نشست با بیان اینکه صنعت کارگزاری در حال حاضر متحمل مشکلات زیادی شده، گفت: طی ده سال گذشته فشار بر کاهش کارمزد بسیار زیاد بوده، به طوری که در این مدت نه تنها با افزایش کارمزد رو به رو نبودیم، بلکه با کاهش ۳۰ درصدی کارمزدها مواجه شدیم. براین اساس، قرار براین شد مدیریت امور کارگزاران سازمان بورس در کنار کارمزدهای معاملات توسط کارگزاران، برای دیگر خدمات نیز مانند اعتبار، الگوریتم و... کارمزد تعریف کند.

یکپارچگی نهادهای نظارتی

در ادامه نشست، قادرمعصومی خانقاه، سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به موضوعات مطرح شده در خصوص یکپارچگی نهادهای نظارتی از طرف ارکان بر کارگزاران گفت: در کشور ترکیه روشی وجود دارد که در حال حاضر هم عملی شده؛ براین اساس، از طرف کانون درخواست می‌کنم در این رابطه مطالعاتی انجام داده و پیشنهادی را به سمت سازمان ارائه کند تا از بتوانیم در این مساله اقدامات مناسبی را جهت تسهیل فرآیند داشته باشیم.

سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در حال حاضر، موضوع کارگزار - معامله‌گر و دستورالعمل تاسیس شرکت‌های کارگزاری نیز در حال تدوین است و در این میان ۵ گام برای بازارگردانی تعریف شده؛ بنابراین موضوع بازارگردانی برای شرکت‌های کارگزاری جزو برنامه‌هایی است که به زودی اجرایی خواهد شد.

معصومی خانقاه افزود: موضوع رتبه‌بندی بازارگردان‌ها نیز در کمیته تدوین در حال بررسی است. بر این اساس، بازارگردان‌ها بر اساس عملکردشان رتبه‌بندی خواهند شد تا اگر قرار است تخفیف و کمکی به این نهادها داده شود، بر اساس «عملکرد» آنها انجام پذیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید تلاش شود به جای شاخص بورس، میزان حجم معامله و سرمایه‌گذار جدید و شاخص‌های ارزیابی عملکرد در بازارسرمایه مورد توجه قرار بگیرد و این موضوع جزو سیاست‌های اصلی بازار قرار بگیرد.

سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بهتر است هر کارگزاری، خود دارای ابزار کنترلی بوده و بتواند نقش کنترلی داشته باشد، بنابراین، می‌بایست این موضوع نیز از سمت کانون بررسی و به سازمان پیشنهاد شود تا بتوانیم چنین ابزاری را در اختیار شرکت‌های کارگزاری بگذاریم.

معصومی خانقاه در خصوص فرآیند ابطال معاملات نیز گفت: در دستورالعمل موجود در این خصوص، بندی گنجانده شده تا نحوه اجرای فرآیند ابطال معاملات به تایید هیات مدیره بورس‌ها برسد و حداقل یک فرآیند اجرایی تنظیم شود تا توسط هیات مدیره بورس‌ها چکش‌کاری و یک وحدت رویه در این رابطه داشته باشیم.

نظر شما