شناسهٔ خبر: 67653101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

لزوم مقابله با طوفان‌های شن در سراسر جهان

طوفان‌ها بیماری‌های تنفسی هم‌چون آسم را تشدید می‌کنند، محصولات کشاورزی و دام‌ها را از بین ‌می‌برند و بیابان‌زایی را افزایش می‌دهند. سالانه تریلیون‌ها کیلوگرم شن و غبار به‌طور عمده از زمین‌های خشک و مناطق مرطوب با پوشش گیاهی کم وارد جو می‌شود و همین امر لزوم مقابله با طوفان‌های شن را تاکید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طوفان‌های شن و گردوغبار به‌عنوان رویدادهای شدید آب‌وهوایی شناخته می‌شوند که سلامت و اقتصاد را از آفریقای مرکزی تا اروپا و شمال چین تهدید می‌کنند. مجمع عمومی سازمان ملل به‌دنبال رویارویی با آسیب‌های ناشی از این رویداد به اختصاص روزی به مبارزه با آن‌ها اقدام کرده است.

سازمان ملل به‌طور رسمی سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۴ را دهه رسمی مبارزه با طوفان‌های شن و گردوغبار معرفی کرد. این قطع‌نامه توسط گروه ۷۷ (یک گروه قدرتمند سازمان ملل متشکل از ۱۳۴ کشور در حال توسعه و چین) ارائه و هدف آن توقف و کاهش اثرات منفی طوفان‌های شن و گرد و غبار از طریق همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای معرفی شده است. اعضای سازمان ملل این قطع‌نامه را با اجماع به تصویب رساندند.

لزوم مقابله با طوفان‌های شن در سراسر جهان

میزان خطر طوفان‌های شن و گرد و غبار

طوفان‌ها بیماری‌های تنفسی هم‌چون آسم را تشدید می‌کنند، محصولات کشاورزی و دام‌ها را از بین می‌برند و بیابان‌زایی را افزایش می‌دهند. سالانه تریلیون‌ها کیلوگرم شن و غبار به‌طور عمده از زمین‌های خشک و مناطق مرطوب با پوشش گیاهی کم وارد جو می‌شود.

بخش عمده‌ای از انتشار گازهای گلخانه‌ای، ناشی از شرایط طبیعی است، اما خشکسالی و تغییرات آب‌وهوایی آن را تشدید می‌کند. در واقع تخمین زده می‌شود حداقل ۲۵ درصد از انتشار گرد و غبار جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی یعنی مدیریت ناپایدار زمین و استفاده بی‌رویه از آب است.

طوفان‌ها مشکلات شدیدی را در بخش‌هایی از آفریقا و آسیا ایجاد می‌کنند و تأثیراتی جدی بر اروپا دارند. پدیده هواشناسی که با نام کالیما Calima، سیروکو Scirocco یا سیموم Simoom شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که ذرات شن و غبار صحرا به اتمسفر نفوذ می‌کند و توسط بادهای غالب به دیگر نقاط منتقل می‌شود. این شرایط، در هر زمانی از سال اتفاق می‌افتد و بین سه تا پنج روز طول می‌کشد.

محیط خشک صحرا موجب می‌شود خاک بسیار ریز به راحتی توسط بادهای شدید بلند شود. چنین بادهایی میلیون‌ها کیلوگرم شن و غبار را به اتمسفر می‌برند و ابری متراکم و معلق ایجاد می‌کنند که قادر است هزاران کیلومتر را طی کند. ذرات گرد و غبار با نفوذ به ریه‌ها منجر به مشکلات تنفسی می‌شود و برای افرادی با مشکلات زمینه‌ای بسیار خطرآفرین هستند.

کالیما همچنین موجب محدودیت دید، آب‌وهوای مخرب و تعلیق خدمات عمومی از جمله حمل‌ونقل می‌شود. این بادها آتش‌سوزی‌ها را نیز گسترش می‌دهند و کیفیت هوا را به‌شدت پایین می‌آورند.

روزی جهانی برای مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار

تصویب قطع‌نامه یادشده دو روز قبل از روز جهانی مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار انجام گرفت که هر سال دوازدهم جولای برگزار می‌شود. این مناسبت که سال ۲۰۲۳ توسط مجمع عمومی سازمان اعلام و در سال جاری برای اولین بار برگزار شد، کشورهای سراسر جهان را تشویق می‌کند روز مشخص‌شده را صرف فعالیت‌های آموزشی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار کنند و به‌طور ویژه بر افزایش دانش پیرامون سلامت عمومی، بهبود کاربری زمین، افزایش امنیت غذایی و معیشت و ارتقای انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب‌وهوایی تمرکز داشته باشند.

لزوم مقابله با طوفان‌های شن در سراسر جهان

در آینده این روز به ترویج شیوه‌های کاهش آسیب در کشورهای آسیب‌دیده، از جمله با «مدیریت پایدار استفاده از زمین، جنگل‌های کشاورزی، کمربندهای سرپناهی، جنگل‌کاری، احیای جنگل‌ها و برنامه‌های احیای زمین» خواهد پرداخت.

این قطع‌نامه همچنین خواستار همکاری جهانی برای تقویت سیستم‌های هشدار اولیه و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات آب‌وهوایی مهم برای پیش‌بینی طوفان‌ها شده است.

نظر شما