شناسهٔ خبر: 67652107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

صدور ویزای تجاری با توصیه‌نامه‌های اتاق ایران تسهیل شود

در نشست توسعه تجارت ایران با استرالیا، با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های غیرتحریمی، بر تسهیل صدور ویزای تجاری با توصیه‌نامه‌های اتاق ایران و اتاق مشترک تأکید شد. در نشست توسعه تجارت ایران با استرالیا، با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های غیرتحریمی، بر تسهیل صدور ویزای تجاری با توصیه‌نامه‌های اتاق ایران و اتاق مشترک تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مدیر اداره آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران، گفت: باید تلاش کنیم از طریق هم‌افزایی سفارت استرالیا در ایران و اتاق مشترک دو کشور، همکاری‌ها در زمینه‌های غیر تحریمی هرچه بیشتر افزایش یافته و فرصت‌های بیشتری به تجار دو کشور معرفی شود.

نیلوفر اسدی، در نشست توسعه تجارت ایران با استرالیا، ادامه داد: صنعت، معدن، کشاورزی، مواد غذایی و مدیریت آب و بهره‌وری آب از جمله زمینه‌های همکاری غیرتحریمی هستند که دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را در آنها توسعه دهند.

او با بیان اینکه حوزه‌های پزشکی و آموزش و تبادل دانشجو هم از دیگر زمینه‌های همکاری است، افزود: اتاق آماده است همراه با اتاق مشترک ایران و استرالیا، وبینار‌هایی را با هدف آشنایی و معرفی ظرفیت‌های همکاری دو کشور به تجار استرالیایی برگزار کند. چرا که فقدان اطلاعات میان تجار دو کشور از موانع اصلی توسعه همکاری‌های دو کشور است.

اسدی گفت: استرالیا می‌تواند از ایران به عنوان دروازه ورود به بازار ۵۰۰ میلیون نفری آسیای میانه و منطقه استفاده کند. ما آماده پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری هستیم.

او با اشاره به اینکه تجار ایرانی در زمینه دریافت ویزا با مشکلاتی مواجه هستند، ادامه داد: از سفارت استرالیا می‌خواهیم با توصیه‌نامه‌های اتاق ایران و اتاق مشترک، روند صدور ویزا برای تجار را تسریع کند.

از فرصت گشایش‌های سیاسی پیش رو، برای توسعه تجارت دو کشور استفاده کنیم

حمیدرضا مناقبی، رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا، نیز با بیان اینکه اقتصاد ایران دومین اقتصاد در منطقه خاورمیانه است، گفت: ایران نه تنها تولیدکننده عمده نفت و گاز است بلکه در بخش‌هایی مانند معدن، کشاورزی، داروسازی و پتروشیمی سرآمد است.

او با تأکید بر اینکه نفت و گاز ایران بخش جذابی برای سرمایه‌گذاری خارجی است، ادامه داد: شرکت‌های استرالیایی می‌توانند در اکتشاف، تولید و فرآوری البته پس از رفع تحریم‌ها مشارکت کنند.

مناقبی، حوزه کشاورزی و آب را یکی دیگر از حوزه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور برشمرد و افزود: در بخش معدن ایران مواد معدنی غنی دارد و می‌تواند فرصت‌های خوبی را در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن در اختیار شرکت‌های استرالیایی قرار دهد.

به گفته او فناوری اطلاعات و آموزش، توسعه نرم‌افزار، بهداشت و درمان، مراقبت از سالمندان، داروسازی، تجهیزات پزشکی، جاذبه‌های تاریخی، صنعت گردشگری، ساخت هتل و صنعت احداث، از دیگر زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های مشترک است.

مناقبی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران، ادامه داد: ایران دروازه ورود به بازار‌های پرسود در منطقه از جمله آسیایی مرکزی قفقاز و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس است.

رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا، تأکید کرد: گشایش‌های سیاسی پیش رو قطعاً فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی فراهم خواهد کرد که نباید آنها را از دست داد؛ لذا الآن زمان کشف فرصت‌های استفاده نشده بازار، زمینه‌سازی برای مشارکت و آغاز همکاری‌های آینده محور با عبور از موانع در بازار ایران است.

مناقبی افزود: استرالیا با بهره‌مندی از تخصص فناوری و سرمایه خود می‌تواند به رشد توسعه در ایران کمک کند و در عین حال از مزایای بازار در حال رشد ایران بهره‌مند شود.

باید راه‌کار‌هایی برای غلبه بر موانع تجارت ایران و استرالیا یافت

ایان مک کانویل، سفیر استرالیا در ایران، هم با بیان اینکه از پتانسیل‌های مختلف ایران مطلع هستم، افزود: استرالیا تجربه خشک‌سالی ایران را دارد و خشک‌ترین قاره دنیا است. همچنین ما یکی از ۴ صادرکننده گاز، سنگ آهن و ذغال‌سنگ هستیم. این بخش‌های همپوشانی کننده دو کشور در اقتصاد نباید در همکاری‌ها نادیده گرفته شوند.

او یکی از زمینه‌های موفق همکاری میان دو کشور را صادرات گوشت گوسفند از استرالیا به ایران بیان کرده و گفت: اگرچه حجم این تجارت فعلاً خیلی بزرگ نیست و بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار است، اما تحریم‌ها هم مانع از تداوم آن نشده و این می‌تواند به الگویی برای همکاری‌های دیگر تبدیل شود.

او با بیان اینکه خدمات آموزشی و گردشگری و مالی استرالیا هم از مزیت‌های اقتصادی این کشور است، ادامه داد: با وجود چالش‌های ایران برای تجارت و ارتباطات بانکی و ...، اما می‌توان راه‌کار‌هایی برای غلبه بر این مشکلات یافت.

سیاست رو به شرق ایران، لازم است، اما کافی نیست

فرید عتیقه‌چی، محقق بازار‌های بین‌المللی، نیز با ارائه گزارشی درباره اقتصاد سیاسی ایران، گفت: نمودار نرخ ریسک بدون بهره ایران نشان می‌دهد الآن وضع اقتصاد ما سالم است و سرمایه‌گذاران ما آمادگی دارند، بلندمدت فکر کنند.

او با اشاره به تصویب قانون تأمین مالی زیرساخت‌ها و ریسک فاکتورینگ، ادامه داد: این قانون، فاکتورینگ را به رسمیت شناخته و معرفی صندوق‌ها و اوراق تضمین به صورت خصوصی و صنفی و ... و همچنین معرفی بسته سرمایه‌گذاری بی‌نام (نکته مهم این بسته این است که هیچ دستگاه اجرایی اجازه ندارد اگر مجوزی به این بسته‌ها اعطا کرد آن را پس بگیرد) را ممکن ساخته است. از آنجا که مهم‌ترین شرط سرمایه‌گذاری پیش‌بینی پذیری است، این قانون اثر مهمی در بهبود فضای سرمایه‌گذاری ایران دارد.

او با اشاره به چشم‌انداز تغییرات نرخ ارز در ایران گفت: تغییراتی در حکمرانی بانک مرکزی و اصلاح نظام بانکی رخ داده است. به نظر می‌رسد با این تغییرات، بانک مرکزی توان مدیریت مؤثر سیاست‌های پولی را خواهد داشت. در واقع همه این موارد جدیت نظام را برای ارتقا تولید و سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.

عتیقه‌چی با تأکید بر اینکه مهاجرت و فرار مغز‌ها در ایران به شرایط بحرانی رسیده است، ادامه داد: سازمان‌دهی‌های ما با مدیریت در اقتصاد‌های پیشرفته فاصله زیادی دارد که این امر شرکت‌ها را در ورود به بازار خارجی تضعیف می‌کند. همچنین نباید فراموش کرد که بازار مصرف ما تحت تأثیر تورم تغییر کرده و سبد مصرف کوچک‌تر شده است.

او با اشاره به سیاست رو به شرق ایران در سال‌های اخیر، گفت: اگر با تمام کشور‌های طرف تجارت ایران در این سیاست، تعرفه‌های تجارت ترجیحی وضع شود، می‌شود انتظار داشت به طور مثال، واردات غیرنفتی هند از ایران ۲۰ درصد، مصر ۱۶ درصد، اتیوپی ۱۵ درصد، زیمباوه ۱۲ درصد افزایش یابد. به طور کلی با وضع این تعرفه‌ها با همه کشور‌های طرف قرارداد، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به صادرات ما اضافه خواهد کرد که کافی نیست.

عتیقه‌چی ادامه داد: سیاست رو به شرق ضروری است و باید باشد، اما کافی نیست و نیاز داریم با مجموعه‌ها و کشور‌های دیگر هم کار کنیم.

او افزود: سفارت‌ها، اتاق‌های بازرگانی، کانون وکلا و نهاد‌های مالی، بازیگران مهم در توسعه روابط بین کشور‌ها هستند. ما می‌توانیم در کشور‌های مشترک‌المنافع امتیاز بازار بگیریم. هند و استرالیا موارد خوبی از این دست هستند. البته باید رقابت‌پذیری محصولات ما افزایش یافته و صنایع ما آمادگی برای ورود به این بازار‌ها را در خود ایجاد کنند.

زمینه‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری تجار ایران و استرالیا

در ادامه نشست، سینا گرامی، آینده پژوه، درباره آینده روابط ایران و استرالیا با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری مشترک در آینده رابط تجاری بسیار کلیدی است، افزود: ایران و استرالیا می‌توانند روابط قوی در حوزه غذا، دارو، معدن و انرژی داشته باشند.

او با بیان اینکه باید بر توسعه برند تولیدکنندگان ایرانی در استرالیا تمرکز کنیم، ادامه داد: در حال حاضر ۸۴.۵ درصد ارزش شرکت‌های دنیا به ارزش برند آنهاست و استرالیا در این زمینه فعالیت‌های به روز و خوبی دارد.

گرامی، پیر شدن جمعیت و پدیده سالمندی را معضل مشترک ایران و استرالیا برشمرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ۲۰۳۰ بالغ بر یک میلیارد فرد مسن خواهیم داشت و بنابراین سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد. به ویژه آنکه در جهان سطح رفاه و سلامتی برای افراد مسن ۳۷ درصد پایین‌تر از سطح رفاه و سلامتی افراد غیرمسن است.

به گفته او سرمایه‌گذاری در حوزه غذا‌های ارگانیک و همچنین تبدیل فضای معادن تمام شده به فضا‌های گردشگری از دیگر زمینه‌های سودآور سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و استرالیا است.

انتهای پیام/

نظر شما