شناسهٔ خبر: 67652082 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

مصرف برق کولر گازی چقدر است؟

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق کشور با بیان اینکه در روزهای اوج مصرف ۲۵ درصد برق کشور توسط کولرهای گازی استفاده می‌شود، افزود: کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی ۴ تا ۶ برابر برق بیشتری مصرف می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید میرشریفی با اشاره به اینکه مصرف برق کشور در ساعات اوج بار شبکه به بیش از ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است، گفت: این روزها که در فصل گرم سال قرار داریم ۶۰ درصد انرژی برق تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود که در این بین ۴۰ درصد از کل مصرف برق به سامانه‌های سرمایشی اختصاص دارد.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق کشور اضافه کرد: چیزی حدود ۱۰ میلیون کولر گازی در فصل تابستان در کشور فعال می‌شود و حدوداً ۲۰ هزار مگاوات مصرف برق کشور را در ساعات اوج بار مصرف می‌کنند که معادل ۲۵ درصد کل مصرف برق کشور است.

وی با بیان اینکه مصرف برق کولرهای گازی ۴ تا ۶ برابر کولرهای آبی است، اضافه کرد: در مناطق گرمسیری به دلیل بالاتر بودن الگوی مصرف برق فصل گرم و نیز آب و هوای گرم و مرطوب استفاده از کولر گازی مانعی ندارد، اما در این مناطق نیز مشترکان می‌توانند با کاهش تعداد کولرهای گازی فعال در محیط کار و یا خانه و محدود کردن کولرهای روشن در اتاق‌های غیرکاربردی در کاهش مصرف برق و همچنین هزینه‌های آن نقش بسزایی داشته باشند.

این کارشناس صنعت برق با تأکید بر لزوم استفاده از کولرهای آبی در مناطق غیرگرمسیر کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه مشترکانی که در مناطق عادی از کولر گازی استفاده می‌کنند، میزان مصرف بالاتر از الگو را تجربه می‌کنند، هزینه برق مصرفی آن‌ها در مقایسه با مشترکانی که از کولرهای آبی استفاده می‌کنند، به مراتب افزایش می‌یابد.

وی در تشریح این موضوع افزود: به عنوان نمونه اگر هزینه برق مصرفی یک کولر آبی ماهیانه در فصول گرم ۲۰۰ هزار تومان باشد، یک کولر گازی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و چه بسا بیشتر برای مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند، هزینه در پی خواهد داشت.

میرشریفی خاطرنشان کرد: برای مناطق عادی همانند یزد، اصفهان و تهران که هوای خشک دارند و اقلیم این مناطق با مکانیزم فعالیت کولرهای گازی تناسبی ندارد، استفاده از کولرهای گازی توصیه نمی‌شود.

وی افزود: مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند، می‌توانند با استفاده و خرید کولرهای آبی و قرار دادن کولر روی دور کند و اقدامات دیگر مانند نصب سایبان بر روی آن، میزان مصرف برق این سامانه‌های سرمایشی را تا ۵۰ درصد کاهش دهند و در حفظ پایداری شبکه نقش بسزایی داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما