شناسهٔ خبر: 67652055 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

جهان ثروتمندتر شد؛ چه کسی بیشترین سود را می‌برد؟

بر اساس گزارش امسال «ثروت جهانی» که از سوی گروه مشاوران مالی بوستون (BCG) تهیه شده است؛ ارزش دارایی‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ به ۴۷۷ تریلیون دلار (۴۴۱ تریلیون یورو) افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

بازار‌های مالی در سال گذشته میلادی پس از تحمل ریزش‌های سال ۲۰۲۲، شاهد رشد شدیدی بودند که به افزایش بیش از ۴ درصدی ثروت خالص جهانی کمک کرد. با این حال، رشد ثروت مالی در اروپای غربی تا حدودی ملایم‌تر بود.

به گزارش یورونیوز فارسی، بر اساس گزارش امسال «ثروت جهانی» که از سوی گروه مشاوران مالی بوستون (BCG) تهیه شده است، ارزش دارایی‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ به ۴۷۷ تریلیون دلار (۴۴۱ تریلیون یورو) افزایش یافت.

این افزایش نشان دهنده یک رشد ۴.۳ درصدی در «ثروت کل» است که عمده آن ناشی از بهبود در بخش «ثروت مالی» است که نزدیک به ۷ درصد رشد داشته است. اصطلاح ثروت مالی، به بخشی از ثروت کلی اطلاق می‌شود که دارایی‌های واقعی مانند مستغلات و زمین و همچنین بدهی‌ها را در بر نمی‌گیرد.

این ارزیابی به‌عنوان نشانه‌ای مثبت بویژه پس از سپری کردن دوره سخت همه‌گیری کووید تلقی می‌شوند. آن دوران، نرخ‌های بهره بالا رفت و ارزش پول در سراسر جهان کاهش یافت.

کل ثروت جهان در سال ۲۰۲۲، تنها ۰.۲ درصد افزایش یافت، و در همین مدت، ثروت مالی ۴ درصد کاهش یافته بود.

با این حال، گزارش گروه مشاوران مالی بوستون خاطرنشان می‌کند که هنوز بهبودی کامل حاصل نشده است. افزایش ۴.۳ درصدی ثروت کل در مقایسه با متوسط ​​نرخ رشد سالانه ۷.۱ درصدی که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ به دست آمده است، هنوز اندک است.

وضعیت مناطق مختلف جهان چگونه است؟

با نگاهی به دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، نرخ رشد سالانه ثروت خالص در آمریکای لاتین (۷.۹ درصد) و پس از آن خاورمیانه و آفریقا (۷.۸ درصد) بالاترین میزان بود.

در مقایسه با نرخ رشد سالانه پیش‌بینی‌شده برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸، خاورمیانه و آفریقا با ۱۰ درصد در بالای جدول قرار دارند و پس از آن آمریکای لاتین دیده می‌شود.

با وجود این افزایش چشمگیر، اما این بدان معنا نیست که این مناطق ثروتمندترین مناطق جهان باشند. برعکس، ثروت‌های جهان عمدتاً در آمریکای شمالی و پس از آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه و سپس اروپای غربی متمرکز شده است.

در این گزارش آمده است که «ثروت مالی در اقتصاد‌های توسعه‌یافته آمریکای شمالی و اروپای غربی در سال ۲۰۲۲ ضربه شدیدی خورد، اما هر دو منطقه در سال ۲۰۲۳ بهبود را تجربه کردند.»

مخصوصا اینکه «آمریکای شمالی یکی از مناطقی بود که سریع‌ترین رشد را داشت و بیش از ۵۰ درصد از کل ثروت مالی جدید را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد که به دلیل بهبودی عظیم در بازار سهام به وجود آمد.»

این دستاورد‌های مالی به طور قابل توجهی توسط عملکرد سهام شرکت‌های فناوری و نیمه‌هادی‌ها تقویت شد، به طوری که شرکت‌هایی مانند اپل، انویدیا و مایکروسافت اولین شرکت‌هایی بودند که به شاخص «ارزش بازار» در محدوده ۳ تریلیون دلار (۲.۷۷ تریلیون یورو) رسیدند.

رشد در اروپای غربی از نظر ثروت مالی کمی کمتر بود. به گفته این گزارش، این امر نه تنها به دلیل سوددهی کمتر در بازار‌های سهام بود، بلکه سرمایه‌گذاران نیز پول‌های کمتری را به بازار سهام اختصاص دادند.

در منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز ثروت مالی به طور مشابه رشد محدودی را شاهد بود و تنها به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. این امر تا حد زیادی تحت تأثیر کاهش تولید ثروت در چین بوده است، اگرچه رشد قابل توجهی برای این منطقه تا سال ۲۰۲۸ پیش‌بینی می‌شود.

کدام کشور‌ها بیشترین کاهش ثروت را داشتند

برای کنکاش در داده‌ها به تفکیک کشورها، بهتر است به گزارش موازی بانک یوبی‌اِس سوئیس در مورد ثروت جهانی که روز چهارشنبه منتشر شد، مراجعه کنیم.

بخشی از این مطالعه که در مجموع ۵۶ کشور را مورد بررسی قرار داده است، میانگین رشد ثروت هر فرد بزرگسال را از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ تجزیه و تحلیل می‌کند.

قبرس با کاهش بیش از ۳۰ درصدی ثروت به ازای هر بزرگسال، بیشترین انقباض را تجربه کرد. مکزیک در این رتبه بندی پس از قبرس قرار دارد، جایی که ثروت به ازای هر جمعیت نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافته است. قزاقستان نیز با ثبت انقباض بیش از ۱۷ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

در میان اقتصاد‌های اروپای غربی، سوئیس و ایتالیا به ترتیب با افت تقریباً ۶ و ۴ درصدی، بدترین وضعیت را داشتند.

کدام کشور‌ها بیشترین افزایش ثروت را داشتند

در انتهای دیگر مقیاس، ترکیه با افزایش بیش از ۱۵۷ درصدی ثروت به ازای هر فرد بزرگسال بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، عملا همه کشور‌های دیگر را بسیار پشت سر گذاشته است.

بریتانیا شاهد رشد نزدیک به ۱۰ درصد در سال بود، در حالی که ثروت دانمارک به ازای هر بزرگسال تقریباً ۶ درصد افزایش یافت.

یو‌بی‌اِس سوئیس همچنین داده‌هایی را در مورد توزیع میلیونر‌ها در سراسر جهان جمع‌آوری کرد، که انتظار می‌رود در سال‌های آینده بر تعداد آن‌ها افزوده شود.

بیشتر این افراد در ایالات متحده و پس از آن سرزمین اصلی چین و سپس بریتانیا هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما