شناسهٔ خبر: 67651859 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پیش‌بینی مهم کارشناس بازار سرمایه از وضعیت بورس

اینکه انتظار داشته باشیم جهش امروز بورس و سبز پوشی بازار تداوم داشته باشد بیش از اندازه خوش‌بینانه است و چالش های مجلس با معرفی وزرا و گرفتن رای اعتماد و تغییر مدیران حداقل تا ۶ ماه دیگر بورس را به رشد حقیقی نمی‌رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، از زمان قطعی شدن سمت مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور بازار سکه و ارز واکنش‌های روانی امیدوارکننده‌ای به این انتخاب نشان داده که بازار سرمایه نیز از این پمپاژ مثبت خون در پیکره‌ی کم‌جانش بی‌بهره نبوده. هر چند شوک بنیادینی که بازار سرمایه از مرداد ۹۹ متحمل شد نیازمند اقدامات جدی تری‌ جهت اصلاح است، اما دریچه‌ی امید تازه‌ای به روی این بازار باز شده است.

بیشتر بخوانید:

بورس افت کرد / ریزش ۹ هزار واحدی شاخص کل

با اعلام نتایج انتخابات بازار سرمایه با رشد فزاینده‌ای تنها در یک روز مواجه شد ک. تداوم این رشد ، هر چند کم‌عمق‌تر در روزهای آتی این امید را رد دل سهمداران زنده کرد که موعد تغییر مناسبات از راه رسیده است . اعلام مخالفت تیم اقتصادی دولت چهاردهم با مساله قیمت‌گذاری دستوری را شاید بتوانمهمترین عامل در بهبود وضعیت بورس دانست. هر چهخ هست واکنش‌های کنونی روانی است چرا که بخش واقعی اقتصاد هنوز دستخوش تغییری نشده است.

فردین آقابزرگی،کارشناس بازار سرمایه، تحلیل و پیشبینی خود از وضعیت فعلی این بازار را این‌گونه مطرح گرد و گفت: پیش‌بینی بورس در بازده کوتاه مدت حتما با انحراف ها و خطاهایی همراه خواهد بود به ویژه در شرایطی که فضای اقتصادی با فضای سیاسی نیز توام شده، اگر انتظار عده ای مبنی بر این است که با انتخاب اقای پزشکیان بازار به یک‌باره قرار است بچرخد و روزانه ۸۰ هزار واحد رشد کند اشتباه محض است، حداقل تا ۶ ماه آینده اتفاق ویژه ای نخواهد افتاد .

آقابزرگی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که تیم اقتصادی معرفی نشوند و برنامه های عملیاتی و قدرت چانه‌زنی آن‌ها برای تغییر نوع حکم‌رانی فعلی که سود شرکت‌ها در آن مورد دست‌اندازی قرار می‌گیرد، تغییر نکند، بازار در شرایط متعادلی خواهد ماند، و رشد چشم‌گیر ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازار ها ضریب بالای نقدشوندگی، رزومه بالای بازدهی در بازده زمانی بلند مدت و پتانسیل و توانایی ایجاد یک پرتفوی در صنایع مختلف را دارد، و همواره بورس پیشرو بوده است. سوابق گذشته این بازار از سال ۹۶ نشان می‌دهد شاخص کل ما ۷۰هزار واحد بوده، که الان ۲میلیون و۲۰۰هزار واحد است که حدود ۳۰ برابر رشد کرده که معادلش در هیچ بازار دیگری نیست بنابراین پتانسیل پیش رو را برای میان مدت و بلند مدت مساعد می‌بینم.

وی اضافه کرد: انتظار بازار سرمایه از پزشکیان و تیم اقتصادی احتمالی او این است که موضوع کلی قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بانکی و افزایش آن و انتشار بی حد و حصر و بی‌رویه اوراق در بازار سرمایه را رفع کند، این مجموعه چالش‌هایی بود که بازار سرمایه را از نظر مقامات اقتصادی دولت سیزدهم از اولویت انداخته بود، و به نظر می‌رسید جهت تامین نقدینگی و کسری بودجه ازعهده برطرف کردن این دغدغه‌ها بر نیامدند.

آقابزرگی تاکید کرد: حل معضلاتی مثل نرخ ارز نیمایی اختلافش با نرخ ارز آزاد قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی و پالایشی نقاط ضعفی بود که برطرف نشد و انتظار می‌رود دولت جدید جهت رفع این اتفاقات اقدام به گره‌گشایی کند.

این کارشناس بازار، مردم را به نگاه واقع بینانه دعوت کرد و گفت: واکنش های هیجانی بازار تداوم ندارد و تا زمانی که وزیران و مدیران مربوطه مستقر نشوند و زمان کافی برای اعمال دیدگاه خود نداشته باشند نباید انتظار تغییر مثبت داشت.

منبع: خبر آنلاین

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما